Informace o kvalifikační práci Interkulturelle Kompetenz als Erfolgsfaktor im Wirtschaftsunternehmen mit der deutschen Muttergesellschaft in Tschechien
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou potřeby mezinárodní společnosti v České republice se sídlem v Německé spolkové republice vyplnit mezeru ve svém portfoliu a vytvořit koncept interkulturního tréninku pro zaměstnance, kteří v rámci společnosti vycestují pracovat do mateřské společnosti v Německu. Výzkum se soustředí na zvýšení interkulturní kompetence zaměstnanců společnosti pracujících v mezinárodních týmech nebo cestujících v rámci své pozice do mateřské společnosti, resp. na očekávání jednotlivých zaměstnanců, která jsou spojena s interkulturním tréninkem. Teoretická část je založena na vyjasnění základních pojmů vztahujících se k tématu interkulturní kompetence, jejího pochopení a osvojení. Část interkulturní trénink byla vytvořena za účelem pochopení kritérií interkulturního tréninku a odkazuje na výzkum nabídky spojené s interkulturním tréninkem. Praktická část se zabývá analýzou vyplněných dotazníků všech účastníků a nabízí koncept takového tréninku, který zohledňuje přání a požadavky jednotlivých dotázaných.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the need of the international company located in the Czech Republic with the headquarter located in Germany to fulfill the gap in its portfolio by creating the concept of the intercultural training for employees going for their job abroad in order to work in the mother company located in Germany. The field for the survey is to increase the intercultural competence of the employees working in the international teams or travelling within their position, i.e. to find out their expectations in regard of the intercultural training. The theoretical part is built on the explanation of basic terms related to the intercultural competence, its understanding and adopting. The intercultural training´s part has been created in order to understand the cultural standards of the training and a research has been made to find out what kind of intercultural training is being offered currently. The practical part concentrates on analyzing the filled questionnaires from all participants and on proposing a concept considering participants needs and requests.
Klíčová slova
komunikace, interkulturní komunikace, kritické momenty, stereotypy, tabu, kulturní standardy, kulturní dimenze, small talk, interkulturní trénink
Klíčová slova v angličtině
culture, communication, intercultural communication, critical incidents, stereotypes, taboo themes, cultural standards, cultural dimension, small talk, intercultural training.
Rozsah průvodní práce
50 s./12 s. přílohy
Jazyk
NE
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou potřeby mezinárodní společnosti v České republice se sídlem v Německé spolkové republice vyplnit mezeru ve svém portfoliu a vytvořit koncept interkulturního tréninku pro zaměstnance, kteří v rámci společnosti vycestují pracovat do mateřské společnosti v Německu. Výzkum se soustředí na zvýšení interkulturní kompetence zaměstnanců společnosti pracujících v mezinárodních týmech nebo cestujících v rámci své pozice do mateřské společnosti, resp. na očekávání jednotlivých zaměstnanců, která jsou spojena s interkulturním tréninkem. Teoretická část je založena na vyjasnění základních pojmů vztahujících se k tématu interkulturní kompetence, jejího pochopení a osvojení. Část interkulturní trénink byla vytvořena za účelem pochopení kritérií interkulturního tréninku a odkazuje na výzkum nabídky spojené s interkulturním tréninkem. Praktická část se zabývá analýzou vyplněných dotazníků všech účastníků a nabízí koncept takového tréninku, který zohledňuje přání a požadavky jednotlivých dotázaných.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the need of the international company located in the Czech Republic with the headquarter located in Germany to fulfill the gap in its portfolio by creating the concept of the intercultural training for employees going for their job abroad in order to work in the mother company located in Germany. The field for the survey is to increase the intercultural competence of the employees working in the international teams or travelling within their position, i.e. to find out their expectations in regard of the intercultural training. The theoretical part is built on the explanation of basic terms related to the intercultural competence, its understanding and adopting. The intercultural training´s part has been created in order to understand the cultural standards of the training and a research has been made to find out what kind of intercultural training is being offered currently. The practical part concentrates on analyzing the filled questionnaires from all participants and on proposing a concept considering participants needs and requests.
Klíčová slova
komunikace, interkulturní komunikace, kritické momenty, stereotypy, tabu, kulturní standardy, kulturní dimenze, small talk, interkulturní trénink
Klíčová slova v angličtině
culture, communication, intercultural communication, critical incidents, stereotypes, taboo themes, cultural standards, cultural dimension, small talk, intercultural training.
Zásady pro vypracování
Interkulturní kompetence je jedním z hlavních předpokladů práce v mezinárodní společnosti. Předpokladem pro úspěšnou a efektivní práci/komunikaci v takové společnosti je interkulturní kompetence pracovníků/manažerů jednat s příslušníky cizích kultur.
Cílem mé práce je vyplnit mezeru v portfoliu nadnárodní společnosti v Čechách se sídlem v Německu a předložit jí koncept, jak zvyšovat interkulturní kompetenci svých zaměstnanců, kteří pracují v mezinárodních týmech nebo v rámci své pozice "rotují" do německé centrály.
1)Studium odborné literatury
2)Vymezení základních pojmů
3)Interkulturní trénink jako prostředek zvyšování interkulturní kompetence
4)Koncept/Návrh interkulturního tréninku
5)Práce bude vypracována v německém jazyce
Klíčová slova: kulturní standardy, interkulturní trénink, interkulturní komunikace, stereotypy, kulturní typologie, hodnoty, rituály, kulturní dimenze, mezilidské vztahy
Zásady pro vypracování
Interkulturní kompetence je jedním z hlavních předpokladů práce v mezinárodní společnosti. Předpokladem pro úspěšnou a efektivní práci/komunikaci v takové společnosti je interkulturní kompetence pracovníků/manažerů jednat s příslušníky cizích kultur.
Cílem mé práce je vyplnit mezeru v portfoliu nadnárodní společnosti v Čechách se sídlem v Německu a předložit jí koncept, jak zvyšovat interkulturní kompetenci svých zaměstnanců, kteří pracují v mezinárodních týmech nebo v rámci své pozice "rotují" do německé centrály.
1)Studium odborné literatury
2)Vymezení základních pojmů
3)Interkulturní trénink jako prostředek zvyšování interkulturní kompetence
4)Koncept/Návrh interkulturního tréninku
5)Práce bude vypracována v německém jazyce
Klíčová slova: kulturní standardy, interkulturní trénink, interkulturní komunikace, stereotypy, kulturní typologie, hodnoty, rituály, kulturní dimenze, mezilidské vztahy
Seznam doporučené literatury
Kumbruck, Christel/Derboven, Wibke: Interkulturelles Training: Trainingsmanual zur Förderung interkultureller Kompetenz in der Arbeit. Heidelberg: Springer-Verlag Heidelberg, 2005. ISBN 3-540-21274-4.
Lippl, Christian: Deutsch-tschechische und deutsch-französiche Kulturstandards im Vergleich. München: Grin Verlag. ISBN-10: 365644983X.
Moravcová, Michaela: Problematika akulturace u expatriotů. In: Psychologie v ekonomické praxi, roč. XLIII, č. 1-2, S. 27-34, 2008. ISSN0033-300 X.
Němec, Petr: Kulturní rozdíly: Nestejně stejní. In: Ekonom, ročník 52, č. 29, s. 60-61, 2008. ISSN 1210-0714.
Nový, Ivan/SCHROLL-MACHL, Sylvia a kol.: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-158-4.
Nový, Ivan: Spolupráce mezi kulturami. In: Ekonom, roč. 51 čís. 20, s. 58-59, 2007. ISSN 1210-0714.
Rydza, Eva: Interkultura managementu. In: Moderní řízení, roč. XXXVIII, čís. 6, s. 55-57, 2003. ISSN 0026-8720.
Schroll-Machl, Sylvia/Novy, Ivan: Perfekt geplant und genial improvisiert? Kulturunterschiede in der deutsch-tschechischen Zusammenarbeit. In: Rainer Hampp Verlag, 3. Auflage, Mering, 2005. ISBN 978-3-86618-202-8.
Schroll-Machl, Sylvia: Businesskontakte zwischen Deutschen und Tschechen: Kulturunterschiede in der Wirtschaftszusammenarbeit. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2001. ISBN 3-89673-122-X.
Thomas, Alexander / Kammhuber, Stefan / Schroll-Machl, Sylvia: Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Länder, Kulturen und interkulturelle Berufstätigkeit. In: Verlag Vandenhoeck & Ruprecht (Hg.), 2. Auflage. Göttingen, 2007. ISBN 3-525-46166-6.
Tučková, Terezie: Kulturní šok - krize, nebo běžná reakce? In: Psychologie dnes, roč. 12, čís. 1, s. 16-18, 2006. ISSN 1212-9607.
Seznam doporučené literatury
Kumbruck, Christel/Derboven, Wibke: Interkulturelles Training: Trainingsmanual zur Förderung interkultureller Kompetenz in der Arbeit. Heidelberg: Springer-Verlag Heidelberg, 2005. ISBN 3-540-21274-4.
Lippl, Christian: Deutsch-tschechische und deutsch-französiche Kulturstandards im Vergleich. München: Grin Verlag. ISBN-10: 365644983X.
Moravcová, Michaela: Problematika akulturace u expatriotů. In: Psychologie v ekonomické praxi, roč. XLIII, č. 1-2, S. 27-34, 2008. ISSN0033-300 X.
Němec, Petr: Kulturní rozdíly: Nestejně stejní. In: Ekonom, ročník 52, č. 29, s. 60-61, 2008. ISSN 1210-0714.
Nový, Ivan/SCHROLL-MACHL, Sylvia a kol.: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-158-4.
Nový, Ivan: Spolupráce mezi kulturami. In: Ekonom, roč. 51 čís. 20, s. 58-59, 2007. ISSN 1210-0714.
Rydza, Eva: Interkultura managementu. In: Moderní řízení, roč. XXXVIII, čís. 6, s. 55-57, 2003. ISSN 0026-8720.
Schroll-Machl, Sylvia/Novy, Ivan: Perfekt geplant und genial improvisiert? Kulturunterschiede in der deutsch-tschechischen Zusammenarbeit. In: Rainer Hampp Verlag, 3. Auflage, Mering, 2005. ISBN 978-3-86618-202-8.
Schroll-Machl, Sylvia: Businesskontakte zwischen Deutschen und Tschechen: Kulturunterschiede in der Wirtschaftszusammenarbeit. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2001. ISBN 3-89673-122-X.
Thomas, Alexander / Kammhuber, Stefan / Schroll-Machl, Sylvia: Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Länder, Kulturen und interkulturelle Berufstätigkeit. In: Verlag Vandenhoeck & Ruprecht (Hg.), 2. Auflage. Göttingen, 2007. ISBN 3-525-46166-6.
Tučková, Terezie: Kulturní šok - krize, nebo běžná reakce? In: Psychologie dnes, roč. 12, čís. 1, s. 16-18, 2006. ISSN 1212-9607.