Bakalářská práce na téma Transkripce se zabývá výtvarným uměním jako druhem komunikace. Zaměřuje se především na formy interpretací jednotlivých účastníků tohoto komunikačního procesu. Vychází ze vztahu mezi autorem výtvarného díla, jeho divákem a kurátorem. Dílo umělce je zde vnímáno jako interpretace sobě vlastní, zbylé dva případy pak jako dvě odlišné, subjektivní roviny výkladu, jež se ve výsledku v mysli diváka navzájem překrývají. Toto téma je zpracováváno v netradiční spolupráci s dětmi, které se skrz svou intervenci s naivním umění dostávají z role diváků do role kurátorů výsledné instalace s příznačným názvem Transkripční trialog.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis, titled Trascription, deals with fine art being a method of communication. It focuses mainly on each participant's forms of interpretation. It is based on a relationship between an artist, a viewer and a curator. The work of the artist is perceived as an original interpretation, the other two cases are viewed as different, subjective layers of interpretation that overlap in the viewer's mind. This theme is approached in an untraditional collaboration with children, who are shifting from the viewer's role to the role of curators of the final installation called Transcriptional Trialogue.
Bakalářská práce na téma Transkripce se zabývá výtvarným uměním jako druhem komunikace. Zaměřuje se především na formy interpretací jednotlivých účastníků tohoto komunikačního procesu. Vychází ze vztahu mezi autorem výtvarného díla, jeho divákem a kurátorem. Dílo umělce je zde vnímáno jako interpretace sobě vlastní, zbylé dva případy pak jako dvě odlišné, subjektivní roviny výkladu, jež se ve výsledku v mysli diváka navzájem překrývají. Toto téma je zpracováváno v netradiční spolupráci s dětmi, které se skrz svou intervenci s naivním umění dostávají z role diváků do role kurátorů výsledné instalace s příznačným názvem Transkripční trialog.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis, titled Trascription, deals with fine art being a method of communication. It focuses mainly on each participant's forms of interpretation. It is based on a relationship between an artist, a viewer and a curator. The work of the artist is perceived as an original interpretation, the other two cases are viewed as different, subjective layers of interpretation that overlap in the viewer's mind. This theme is approached in an untraditional collaboration with children, who are shifting from the viewer's role to the role of curators of the final installation called Transcriptional Trialogue.
Teoretická část:
1) Studium odborné literatury k tématu
2) Studie pramenů (výtvarné počiny, technologické postupy...)
3) Utřídění materiálů a stanovení kapitol práce
4) Reflexe praktické části
5) Dokumentace praktické části
Praktická část:
1) Konzultace, návrhy, modely
2) Zkoušky materiálů a technických principů
3) Realizace díla
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1) Studium odborné literatury k tématu
2) Studie pramenů (výtvarné počiny, technologické postupy...)
3) Utřídění materiálů a stanovení kapitol práce
4) Reflexe praktické části
5) Dokumentace praktické části
Praktická část:
1) Konzultace, návrhy, modely
2) Zkoušky materiálů a technických principů
3) Realizace díla
Seznam doporučené literatury
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981. Ars.
LINHART, J., PETRUSEK, M., VODÁKOVÁ, A., MAŘÍKOVÁ, Hana. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. 1996
ELIAS, N. Spoločnosť individuí. Bratislava: Kalligram. 2006
ARNHEIM, R. Art and Visual Perception. Köln. 1991
AUMONT, J. Obraz. Praha: Akademie muzických umění. 2010
BENJAMIN, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. in: Dílo a jeho zdroj. Praha. 1979
KESNER, L. Vizuální teorie - současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H. 2005
LEISSMAN, K.P. Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia. 2000
NELSON, R., S. (editor). Kritické pojmy dejín umenia. Praha: Slovart. 2004
SMOLÍKOVÁ, M. (editor). Orbis Pictus. Praha. 1995
VANČÁT, J. Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum. 2000
Seznam doporučené literatury
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981. Ars.
LINHART, J., PETRUSEK, M., VODÁKOVÁ, A., MAŘÍKOVÁ, Hana. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. 1996
ELIAS, N. Spoločnosť individuí. Bratislava: Kalligram. 2006
ARNHEIM, R. Art and Visual Perception. Köln. 1991
AUMONT, J. Obraz. Praha: Akademie muzických umění. 2010
BENJAMIN, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. in: Dílo a jeho zdroj. Praha. 1979
KESNER, L. Vizuální teorie - současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H. 2005
LEISSMAN, K.P. Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia. 2000
NELSON, R., S. (editor). Kritické pojmy dejín umenia. Praha: Slovart. 2004
SMOLÍKOVÁ, M. (editor). Orbis Pictus. Praha. 1995
VANČÁT, J. Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum. 2000