Diplomová práce s názvem Opomíjené kapitoly muzejního managementu se věnuje tématu příspěvkových organizací muzejního typu. Text uvádí základní principy veřejného sektoru, který je zřizovatelem zmíněných institucí a rámcově určuje pravidla pro jejich existenci. Stručně je také nastíněn posun v socio-kulturním postavení těchto organizací, principy jejich fungování a legislativní ukotvení. Pozornost je převážně věnována komplexní problematice muzejního marketingu. V diplomové práci je vytvořen přehled nejdůležitějších aspektů této disciplíny a její zakotvení do vysokého managementu muzeí. Závěrem jsou uvedeny poznatky z rozhovorů s marketéry z pěti muzejních institucí v České republice. Je odhalen vztah k marketingu ve vybraných institucích a nastíněny překážky rozvoje těchto oddělení.
Anotace v angličtině
This master's thesis, titled Neglected chapters of museum management revolves around the topic of public-benefit corporations. The thesis spells out basic principles of the public sector, which is the principal founder of public-benefit corporations and sets the rule framework of their workings as well as their legislative grounding. The main focus of the analysis are the complexities of museum marketing. The thesis sets out an overview of the key aspects of museum marketing and its integration into the higher management of museums. In addition, the thesis presents a summary from in-depth interviews conducted with marketing officers of five museum institutions in Czech Republic. The interviews provide insights into the attitudes to marketing in the select institutions, as well as into challenges facing further developments of the marketing departments.
public-benefit corporations, management, public sector, museums, marketing
Rozsah průvodní práce
115
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Opomíjené kapitoly muzejního managementu se věnuje tématu příspěvkových organizací muzejního typu. Text uvádí základní principy veřejného sektoru, který je zřizovatelem zmíněných institucí a rámcově určuje pravidla pro jejich existenci. Stručně je také nastíněn posun v socio-kulturním postavení těchto organizací, principy jejich fungování a legislativní ukotvení. Pozornost je převážně věnována komplexní problematice muzejního marketingu. V diplomové práci je vytvořen přehled nejdůležitějších aspektů této disciplíny a její zakotvení do vysokého managementu muzeí. Závěrem jsou uvedeny poznatky z rozhovorů s marketéry z pěti muzejních institucí v České republice. Je odhalen vztah k marketingu ve vybraných institucích a nastíněny překážky rozvoje těchto oddělení.
Anotace v angličtině
This master's thesis, titled Neglected chapters of museum management revolves around the topic of public-benefit corporations. The thesis spells out basic principles of the public sector, which is the principal founder of public-benefit corporations and sets the rule framework of their workings as well as their legislative grounding. The main focus of the analysis are the complexities of museum marketing. The thesis sets out an overview of the key aspects of museum marketing and its integration into the higher management of museums. In addition, the thesis presents a summary from in-depth interviews conducted with marketing officers of five museum institutions in Czech Republic. The interviews provide insights into the attitudes to marketing in the select institutions, as well as into challenges facing further developments of the marketing departments.
public-benefit corporations, management, public sector, museums, marketing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma opomíjené kapitoly muzejního managementu se soustředí na odvětví, která jsou pro státní příspěvkové sbírkové organizace stěžejní v kontextu budoucího rozvoje. Úvod textu je věnován popisu současné situace a legislativních rámců, v jejichž mezích příspěvkové organizace existují. Důležité je zkoumání změny sociální role muzeí a jejich socio-kulturní zařazení do prostředí, ale také základním principům veřejného sektoru. Mezi výrazně opomíjené kapitoly muzejního managementu je zařazen marketing a strategické plánování zejména pak v kontextu této disciplíny. Marketing je pro kulturní organizace klíčovým, avšak často opomíjeným nástrojem. Tato diplomová práce podává nástin nejdůležitějších marketingových postupů, nástrojů a jejich propojení s prostředím muzejních institucí. V závěru práce jsou uvedeny závěry vyplývající z rozhovorů s marketéry z několika vybraných muzeí v České republice.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma opomíjené kapitoly muzejního managementu se soustředí na odvětví, která jsou pro státní příspěvkové sbírkové organizace stěžejní v kontextu budoucího rozvoje. Úvod textu je věnován popisu současné situace a legislativních rámců, v jejichž mezích příspěvkové organizace existují. Důležité je zkoumání změny sociální role muzeí a jejich socio-kulturní zařazení do prostředí, ale také základním principům veřejného sektoru. Mezi výrazně opomíjené kapitoly muzejního managementu je zařazen marketing a strategické plánování zejména pak v kontextu této disciplíny. Marketing je pro kulturní organizace klíčovým, avšak často opomíjeným nástrojem. Tato diplomová práce podává nástin nejdůležitějších marketingových postupů, nástrojů a jejich propojení s prostředím muzejních institucí. V závěru práce jsou uvedeny závěry vyplývající z rozhovorů s marketéry z několika vybraných muzeí v České republice.
Seznam doporučené literatury
ALEXANDER, Edward P., 1987. Museums in motion: an introduction to the history and functions of museums. Nashville: American Association for State and Local History. ISBN 978-0-910050-35-7. BENNETT, Tony, 1995. The birth of the museum: history, theory, politics. London ; Routledge. Culture : policies and politics. ISBN 978-0-415-05387-7. GLASER, Jane R., Artemis A. ZENETOU a SMITHSONIAN INSTITUTION., 1996. Museums: a place to work : planning museum careers. London ; Routledge. Heritage. ISBN 978-0-415-12256-6. LORD, Barry., Gail Dexter LORD, Gail DEXTER a Hilary. YOUNG, 1997. The manual of museum management. London: Stationery Office. Professional museum and heritage series. ISBN 978-0-11-290518-9. MCCLELLAN, Andrew., 2003. Art and its publics: museum studies at the millennium. Malden, MA: Blackwell Pub. New interventions in art history. ISBN 978-0-631-23046-5. MCLEAN, Fiona, 1997. Marketing the museum. London ; Routledge. The Heritage: care, preservation, management. ISBN 978-0-415-10392-3. MOORE, Kevin, 1994. Museum management. London ; Routledge. Leicester readers in museum studies. ISBN 978-0-415-11278-9. WEIL, Stephen E., 1990. Rethinking the museum and other meditations. Washington: Smithsonian Institution Press. ISBN 978-0-87474-948-9.
Seznam doporučené literatury
ALEXANDER, Edward P., 1987. Museums in motion: an introduction to the history and functions of museums. Nashville: American Association for State and Local History. ISBN 978-0-910050-35-7. BENNETT, Tony, 1995. The birth of the museum: history, theory, politics. London ; Routledge. Culture : policies and politics. ISBN 978-0-415-05387-7. GLASER, Jane R., Artemis A. ZENETOU a SMITHSONIAN INSTITUTION., 1996. Museums: a place to work : planning museum careers. London ; Routledge. Heritage. ISBN 978-0-415-12256-6. LORD, Barry., Gail Dexter LORD, Gail DEXTER a Hilary. YOUNG, 1997. The manual of museum management. London: Stationery Office. Professional museum and heritage series. ISBN 978-0-11-290518-9. MCCLELLAN, Andrew., 2003. Art and its publics: museum studies at the millennium. Malden, MA: Blackwell Pub. New interventions in art history. ISBN 978-0-631-23046-5. MCLEAN, Fiona, 1997. Marketing the museum. London ; Routledge. The Heritage: care, preservation, management. ISBN 978-0-415-10392-3. MOORE, Kevin, 1994. Museum management. London ; Routledge. Leicester readers in museum studies. ISBN 978-0-415-11278-9. WEIL, Stephen E., 1990. Rethinking the museum and other meditations. Washington: Smithsonian Institution Press. ISBN 978-0-87474-948-9.