V diplomové práci se zabýváme tématem "Deficitů dílčích funkcí u dětí předškolního věku". Naším cílem je zjistit úroveň deficitů dílčích funkcí a v případě vyššího rizika nedostatečně rozvinutých funkcí realizovat strukturovaný program nácviku. V úvodní kapitole teoretické části se věnujeme motorickému, kognitivnímu a sociálnímu vývoji dítěte předškolního věku. Zpracováváme základní aspekty podmiňující školní zralost a připravenost. Dále se soustředíme na klíčová témata deficitů dílčích funkcí a v závěru teoretické části se zabýváme problematikou specifický poruch učení. V empirické části provádíme kvalitativně orientovaný výzkum realizovaný pomocí screeningové metody Brigitte Sindelarové, které je zaměřena na předcházení poruchám učení. Původní výzkumný soubor byl tvořen 10 dětmi předškolního věku a z tohoto vzorku jsme na základě výsledků vstupního screeningu vybrali 4 děti v riziku nedostatečně rozvinutých funkcí. U těchto dětí vypracováváme případovou studii, zahajujeme reedukační program nácviku a realizujeme výstupní screeningové šetření hodnotící efektivitu metody zjišťující potencionální úroveň progrese. V závěru diplomové práce se věnujeme interpretaci výsledků provedeného výzkumu, diskusi a souhrnným doporučením využitelným ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis, we deal with the topic of "Deficits of partial functions in preschool children". Our aim; is to determine the level of deficits of partial functions and in case of a higher risk of underdeveloped functions to implement a structured training program. In the introductory chapter of the theoretical part, we focus on the motor, cognitive and social development of preschool children. We elaborate on the basic aspects of school maturity and readiness. Furthermore, we focus on the key topics of partial function deficits and at the end of the theoretical part, we deal with the issue of specific learning disabilities. In the empirical part, we carry out qualitatively oriented research realized using the screening method of Brigitte Sindelar, which is focused on the prevention of learning disabilities. The original research group consisted of 10 preschool children and from this sample we selected 4 children at risk of underdeveloped functions based on the results of the initial screening. We develop a case study of these children, initiate a re-education training program, and carry out an output screening survey evaluating the effectiveness of a method to determine the potential level of progression. At the end of the thesis, we focus on the interpretation of the results of the research, discussion and summary recommendations applicable in special pedagogical practice.
Klíčová slova
Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, deficity dílčích funkcí, specifické poruchy učení, metoda Brigitte Sindelarové.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school maturity, school readiness, deficits of partial functions, specific learning disabilities, method by Brigitte Sindelar.
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabýváme tématem "Deficitů dílčích funkcí u dětí předškolního věku". Naším cílem je zjistit úroveň deficitů dílčích funkcí a v případě vyššího rizika nedostatečně rozvinutých funkcí realizovat strukturovaný program nácviku. V úvodní kapitole teoretické části se věnujeme motorickému, kognitivnímu a sociálnímu vývoji dítěte předškolního věku. Zpracováváme základní aspekty podmiňující školní zralost a připravenost. Dále se soustředíme na klíčová témata deficitů dílčích funkcí a v závěru teoretické části se zabýváme problematikou specifický poruch učení. V empirické části provádíme kvalitativně orientovaný výzkum realizovaný pomocí screeningové metody Brigitte Sindelarové, které je zaměřena na předcházení poruchám učení. Původní výzkumný soubor byl tvořen 10 dětmi předškolního věku a z tohoto vzorku jsme na základě výsledků vstupního screeningu vybrali 4 děti v riziku nedostatečně rozvinutých funkcí. U těchto dětí vypracováváme případovou studii, zahajujeme reedukační program nácviku a realizujeme výstupní screeningové šetření hodnotící efektivitu metody zjišťující potencionální úroveň progrese. V závěru diplomové práce se věnujeme interpretaci výsledků provedeného výzkumu, diskusi a souhrnným doporučením využitelným ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis, we deal with the topic of "Deficits of partial functions in preschool children". Our aim; is to determine the level of deficits of partial functions and in case of a higher risk of underdeveloped functions to implement a structured training program. In the introductory chapter of the theoretical part, we focus on the motor, cognitive and social development of preschool children. We elaborate on the basic aspects of school maturity and readiness. Furthermore, we focus on the key topics of partial function deficits and at the end of the theoretical part, we deal with the issue of specific learning disabilities. In the empirical part, we carry out qualitatively oriented research realized using the screening method of Brigitte Sindelar, which is focused on the prevention of learning disabilities. The original research group consisted of 10 preschool children and from this sample we selected 4 children at risk of underdeveloped functions based on the results of the initial screening. We develop a case study of these children, initiate a re-education training program, and carry out an output screening survey evaluating the effectiveness of a method to determine the potential level of progression. At the end of the thesis, we focus on the interpretation of the results of the research, discussion and summary recommendations applicable in special pedagogical practice.
Klíčová slova
Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, deficity dílčích funkcí, specifické poruchy učení, metoda Brigitte Sindelarové.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school maturity, school readiness, deficits of partial functions, specific learning disabilities, method by Brigitte Sindelar.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 9/2018 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše studované problematiky. 3. Formulování výzkumného problému, cílů výzkumu, vybrání výzkumného vzorku, zvolení vhodných výzkumných metod a nástrojů. 4. Zpracování teoretické části diplomové práce, se zaměřením na termíny vztahující se k zvolenému tématu (deficity dílčích funkcí, školní zralost, školní připravenost, specifické poruchy učení, dítěte předškolního věku). 5. Na základě teoretické části připravení empirické části. (Empirická část bude prováděna pomocí kvalitativního výzkumu a to screeningovou metodou Brigitte Sindelarové. V této části bude detailně popsána metodika výzkumu, vystižení výzkumného vzorku, výsledky provedeného výzkumu a jejich interpretace). 6. Formulování závěrů a doporučení pro praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesích. 7. Odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 9/2018 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše studované problematiky. 3. Formulování výzkumného problému, cílů výzkumu, vybrání výzkumného vzorku, zvolení vhodných výzkumných metod a nástrojů. 4. Zpracování teoretické části diplomové práce, se zaměřením na termíny vztahující se k zvolenému tématu (deficity dílčích funkcí, školní zralost, školní připravenost, specifické poruchy učení, dítěte předškolního věku). 5. Na základě teoretické části připravení empirické části. (Empirická část bude prováděna pomocí kvalitativního výzkumu a to screeningovou metodou Brigitte Sindelarové. V této části bude detailně popsána metodika výzkumu, vystižení výzkumného vzorku, výsledky provedeného výzkumu a jejich interpretace). 6. Formulování závěrů a doporučení pro praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesích. 7. Odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.