Tématem diplomové práce je o postoji čtrnáctiletých dětí k pohybovým aktivitám. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsaná periodizace lidského vývoje a období pubescence. Dále se teoretická část zabývá pohybem, pohybovou aktivitou, volným časem, tělesnou výchovou na základní škole a postoji. V praktické části práce jsem zvolil nestandardizovaný dotazník. Získané výsledky jsem znázornil pomocí grafů a tabulek a potvrdil či vyvrátil hypotézy.
Cílem diplomové práce je pomocí dotazníků zjistit na základních školách, jaký mají chlapci a dívky ve věku 14 let postoj k pohybovým aktivitám na základních školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis topic is about the attitude of 14-year-olds towards movement activities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the periodication of human development and the pubescence period. It also deals with movement, motion activity, leisure, elementary school physical education and attitudes. In the practical part, I chose an unstandardised questionnaire. Gained results I represented in charts and tables and I confirmed or refused their hypotheses.
The thesis aim is to find out, is the attitude of boys and girls aged 14 towards movement activities in primary schools with the use of questionnaires.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, volný čas, tělesná výchova, základní škola, sport
Klíčová slova v angličtině
Motion activity, leisure, physical education, primary school, sport
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je o postoji čtrnáctiletých dětí k pohybovým aktivitám. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsaná periodizace lidského vývoje a období pubescence. Dále se teoretická část zabývá pohybem, pohybovou aktivitou, volným časem, tělesnou výchovou na základní škole a postoji. V praktické části práce jsem zvolil nestandardizovaný dotazník. Získané výsledky jsem znázornil pomocí grafů a tabulek a potvrdil či vyvrátil hypotézy.
Cílem diplomové práce je pomocí dotazníků zjistit na základních školách, jaký mají chlapci a dívky ve věku 14 let postoj k pohybovým aktivitám na základních školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis topic is about the attitude of 14-year-olds towards movement activities. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the periodication of human development and the pubescence period. It also deals with movement, motion activity, leisure, elementary school physical education and attitudes. In the practical part, I chose an unstandardised questionnaire. Gained results I represented in charts and tables and I confirmed or refused their hypotheses.
The thesis aim is to find out, is the attitude of boys and girls aged 14 towards movement activities in primary schools with the use of questionnaires.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, volný čas, tělesná výchova, základní škola, sport
Klíčová slova v angličtině
Motion activity, leisure, physical education, primary school, sport
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika řešených problémů:
V diplomové práci chci zjistit postoj 14 - letých žáků základních škol k pohybovým aktivitám. Zaměřit se na postoje žáků ke školní TV, na zapojení žáků do mimoškolních sportovních oddílů a do sportovních kroužků v rámci školy a na využití volného času dětí. V teoretické části se budu zabývat charakteristikou středního školního věku, tělesnou výchovou na ZŠ a pohybovým režimem mládeže. Ve výzkumné části zjistíme, jaké postoje k pohybové aktivitě zaujímají chlapci a dívky.
2. Cíl práce:
Na základě dotazníkového šetření zjistit na základních školách, jaký mají chlapci a dívky ve věku 14 let postoj k pohybovým aktivitám.
3. Výzkumné metody:
Standardizovaná dotazníková metoda.
4. Výzkumné soubory:
Výzkum bude proveden v červnu roku 2019 na náhodně vybraných základních školách v České Lípě a v Novém Boru a zúčastní se cca 400 čtrnáctiletých dívek a chlapců. Z šetření budou zcela vyloučeny třídy sportovní, aby nedošlo ke zkreslení výsledků.
5. Hypotézy a předpoklady:
- Předpokládáme, že zájem 14 - letých dětí o pohybové a sportovní aktivity bude pozitivní přibližně u 50% žáků.
- Předpokládáme, že zájem o pohybové a sportovní aktivity bude u chlapců vyšší než u dívek.
- Předpokládáme, že zájem 14 - letých dětí o pohybové a sportovní aktivity bude vzhledem k tradicím obou měst a možnostem výběru pohybových aktivit v České Lípě větší.
- Předpokládáme, že zájem o mimoškolní pohybové aktivity bude u chlapců a dívek vyšší než zájem o školní tělesnou výchovu.
6. Předpokládané závěry:
Díky provedenému výzkumu získáme zpracovaný materiál z oblasti pohybových aktivit u čtrnáctiletých dětí. Díky vyplněným dotazníkům získáme přehled o pohybových aktivitách, které děti provozují.
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika řešených problémů:
V diplomové práci chci zjistit postoj 14 - letých žáků základních škol k pohybovým aktivitám. Zaměřit se na postoje žáků ke školní TV, na zapojení žáků do mimoškolních sportovních oddílů a do sportovních kroužků v rámci školy a na využití volného času dětí. V teoretické části se budu zabývat charakteristikou středního školního věku, tělesnou výchovou na ZŠ a pohybovým režimem mládeže. Ve výzkumné části zjistíme, jaké postoje k pohybové aktivitě zaujímají chlapci a dívky.
2. Cíl práce:
Na základě dotazníkového šetření zjistit na základních školách, jaký mají chlapci a dívky ve věku 14 let postoj k pohybovým aktivitám.
3. Výzkumné metody:
Standardizovaná dotazníková metoda.
4. Výzkumné soubory:
Výzkum bude proveden v červnu roku 2019 na náhodně vybraných základních školách v České Lípě a v Novém Boru a zúčastní se cca 400 čtrnáctiletých dívek a chlapců. Z šetření budou zcela vyloučeny třídy sportovní, aby nedošlo ke zkreslení výsledků.
5. Hypotézy a předpoklady:
- Předpokládáme, že zájem 14 - letých dětí o pohybové a sportovní aktivity bude pozitivní přibližně u 50% žáků.
- Předpokládáme, že zájem o pohybové a sportovní aktivity bude u chlapců vyšší než u dívek.
- Předpokládáme, že zájem 14 - letých dětí o pohybové a sportovní aktivity bude vzhledem k tradicím obou měst a možnostem výběru pohybových aktivit v České Lípě větší.
- Předpokládáme, že zájem o mimoškolní pohybové aktivity bude u chlapců a dívek vyšší než zájem o školní tělesnou výchovu.
6. Předpokládané závěry:
Díky provedenému výzkumu získáme zpracovaný materiál z oblasti pohybových aktivit u čtrnáctiletých dětí. Díky vyplněným dotazníkům získáme přehled o pohybových aktivitách, které děti provozují.
Seznam doporučené literatury
Jeřábek H.: Úvod do sociologického výzkumu. Praha. Karolinum 1993
Kovář R.- Blahuš P.: Aplikace vybraných statistických metod. Praha. SPN 1989
Zich F.- Ungr V.: Postoje veřejnosti k tělesné výchově a sportu. Těl. Vých. Sport. Mlád. 1995. č.7 a 8
Žiga L.: Postoje a zájmy ve vztahu ke školní tělesné výchově. Těl. Vých. Mlád. 1973. č.3
Tilinger P.: Vztah 11-14 - tiletých dětí k tělesné výchově a sportu. Tel. Vých. Sport. 1994. č.1. s. 6-9
Seznam doporučené literatury
Jeřábek H.: Úvod do sociologického výzkumu. Praha. Karolinum 1993
Kovář R.- Blahuš P.: Aplikace vybraných statistických metod. Praha. SPN 1989
Zich F.- Ungr V.: Postoje veřejnosti k tělesné výchově a sportu. Těl. Vých. Sport. Mlád. 1995. č.7 a 8
Žiga L.: Postoje a zájmy ve vztahu ke školní tělesné výchově. Těl. Vých. Mlád. 1973. č.3
Tilinger P.: Vztah 11-14 - tiletých dětí k tělesné výchově a sportu. Tel. Vých. Sport. 1994. č.1. s. 6-9