Cílem práce je zhodnotit vliv konkrétních relaxačních technik použitých ve výuce na pozornost žáků. Nejprve jsou v rámci teoretické části definovány specifické poruchy učení a chování a následně jsou zarámovány do aktuálního legislativního rámce v České republice. V další části jsou zmíněny relaxační techniky v současné době používané v praxi a jejich přínos pro výuku. V rámci praktické části jsou tyto techniky testovány na konkrétní skupině dětí a je zhodnocen jejich vliv na pozornost pomocí testu z programu Ropratem. Výstupem této práce je zhodnocení efektivnosti relaxačních technik.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate the impact of specific relaxation techniques used during the teaching on students' ability to focus. In the theoretical part, different types of attention deficit disorder are defined and subsequently framed into the current legislation in the Czech Republic. In the following part, various up-to-date relaxation techniques used in practice are described as well as their contribution to education of students. During the practical part of this thesis, the previously explained relaxation techniques are tested on a sample of students. The impact of these techniques is evaluated using the test from Ropratem program. The result of this work is an assessment of effectivness of the use relaxation techniques.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, současný legislativní rámec v České republice, relaxační techniky, program ROPRATEM
Klíčová slova v angličtině
Specific Attention Deficit Disorder, behavioural disorder, Czech Republic legislation, relaxation techniques, ROPRATEM program
Rozsah průvodní práce
66 s. (84 306)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zhodnotit vliv konkrétních relaxačních technik použitých ve výuce na pozornost žáků. Nejprve jsou v rámci teoretické části definovány specifické poruchy učení a chování a následně jsou zarámovány do aktuálního legislativního rámce v České republice. V další části jsou zmíněny relaxační techniky v současné době používané v praxi a jejich přínos pro výuku. V rámci praktické části jsou tyto techniky testovány na konkrétní skupině dětí a je zhodnocen jejich vliv na pozornost pomocí testu z programu Ropratem. Výstupem této práce je zhodnocení efektivnosti relaxačních technik.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate the impact of specific relaxation techniques used during the teaching on students' ability to focus. In the theoretical part, different types of attention deficit disorder are defined and subsequently framed into the current legislation in the Czech Republic. In the following part, various up-to-date relaxation techniques used in practice are described as well as their contribution to education of students. During the practical part of this thesis, the previously explained relaxation techniques are tested on a sample of students. The impact of these techniques is evaluated using the test from Ropratem program. The result of this work is an assessment of effectivness of the use relaxation techniques.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, současný legislativní rámec v České republice, relaxační techniky, program ROPRATEM
Klíčová slova v angličtině
Specific Attention Deficit Disorder, behavioural disorder, Czech Republic legislation, relaxation techniques, ROPRATEM program
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit vliv konkrétních relaxačních technik použitých ve výuce na pozornost. Nejprve budou v rámci teoretické části definovány a klasifikovány specifické poruchy učení a chování a následně budou zarámovány do aktuálního legislativního rámce v České republice. V další části budou zmíněny relaxační techniky v současné době používané v praxi a jejich přínos pro výuku. V rámci praktické části budou tyto techniky testovány na konkrétní skupině dětí a bude zhodnocen jejich vliv na pozornost pomocí testu pozornosti d2. Výstupem této práce bude zhodnocení efektivnosti relaxačních technik.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit vliv konkrétních relaxačních technik použitých ve výuce na pozornost. Nejprve budou v rámci teoretické části definovány a klasifikovány specifické poruchy učení a chování a následně budou zarámovány do aktuálního legislativního rámce v České republice. V další části budou zmíněny relaxační techniky v současné době používané v praxi a jejich přínos pro výuku. V rámci praktické části budou tyto techniky testovány na konkrétní skupině dětí a bude zhodnocen jejich vliv na pozornost pomocí testu pozornosti d2. Výstupem této práce bude zhodnocení efektivnosti relaxačních technik.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN isbn80-7178-205-x.
NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn80-7178-712-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 9788024608419.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3520-7.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Relaxace nejen pro děti s ADHD: máte neklidné, nesoustředěné dítě?. 4. vyd. Praha: D + H, 2008. ISBN 978-809-0386-983.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. 7. vyd., (aktualiz., rozš.). Praha: D + H, 2007. ISBN 978-809-0386-907.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 3. Přeložil Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 9788073674304.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN isbn80-7178-205-x.
NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn80-7178-712-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 9788024608419.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3520-7.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Relaxace nejen pro děti s ADHD: máte neklidné, nesoustředěné dítě?. 4. vyd. Praha: D + H, 2008. ISBN 978-809-0386-983.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. 7. vyd., (aktualiz., rozš.). Praha: D + H, 2007. ISBN 978-809-0386-907.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 3. Přeložil Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 9788073674304.