Tato bakalářská práce se zabývá měřením tělesných a výkonnostních charakteristik dětí v konkrétní mateřské škole. Nejprve jsou v její teoretické části položena teoretická východiska na základě hloubkové literární rešerše v odborných zdrojích a charakterizuje pojmy, jako jsou dítě předškolního věku, jeho tělesný a motorický vývoj, vývoj pohybu předškolního dítěte, vymezení dětského pohybu nebo zjišťování pohybových dovedností u dětí. Dále determinuje jednotlivé pohybové schopnosti, dovednosti a jejich rozvoj u dětí předškolního věku nebo definuje organizaci vzdělávání v mateřské škole. Definován je rovněž výčet některých základních pohybových dovedností, jako jsou lezení, chůze, běh nebo skok v tomto věku a v neposlední řadě jsou položeny základy pro motorické texty, motorické schopnosti a jejich testování nebo charakteristiku těchto testů a jejich typů. V praktické části jsou následně definovány jednotlivé cíle, úkoly a hypotézy, je představena metodologie a výsledky měření u dětí ve věku 5 a 6 let z Mateřské školy Kundratická v Chomutově. Tyto výsledky jsou jednak kvantitativně vyhodnoceny i formou náležejících komentářů a současně obsahuje statistické zpracování dat. Dále jsou komparovány s výsledky z let 1977, 2010 a 2013, načež jsou nabídnuty vhodné návrhy a doporučení pro zlepšení celkového stavu ve sledované oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is dealing with the measuring of physical and performance-related characteristic´s of children in particular kindergarten. At first in the theoretical part the theoretic basics are set. These basics are based on in-depth literary recherche in technical sources and it characterises terms like child of pre-school age, it´s physical and motorial evolution, evolution of pre-school child´s movement, limiting of child´s movement or detection of children´s motional skills. Next the thesis determines particular movement abilities and skills and their progress at pre-school children or it defines the organisation of education in kindergarten. Account of some basic movement abilities is also defined here. Such as crawl, walk, run or jump in this age and last but not least the foundations for motorial texts, motorial abilities and their testing are set. The particular aims, tasks and hypothesis are defined, methodology and measurements´results at children in the age of 5 and 6 years from kindergarten Kundratická in Chomutov are introduced in the practical part. These results are evaluated quantitatively and also in the form of commentaries and it currently includes the statistics data processing. The results are compared with the results from years 1977, 2010 and 2013, whereupon the appropriate suggestions and recommendations for improvement of total condition in the watched area are offered.
Klíčová slova
Předškolní věk, tělesný a pohybový vývoj, formy pohybu, pohybové schopnosti a dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, physical and motor development, forms of physical activity, motor abilities and skills.
Rozsah průvodní práce
46 s. (57 766 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá měřením tělesných a výkonnostních charakteristik dětí v konkrétní mateřské škole. Nejprve jsou v její teoretické části položena teoretická východiska na základě hloubkové literární rešerše v odborných zdrojích a charakterizuje pojmy, jako jsou dítě předškolního věku, jeho tělesný a motorický vývoj, vývoj pohybu předškolního dítěte, vymezení dětského pohybu nebo zjišťování pohybových dovedností u dětí. Dále determinuje jednotlivé pohybové schopnosti, dovednosti a jejich rozvoj u dětí předškolního věku nebo definuje organizaci vzdělávání v mateřské škole. Definován je rovněž výčet některých základních pohybových dovedností, jako jsou lezení, chůze, běh nebo skok v tomto věku a v neposlední řadě jsou položeny základy pro motorické texty, motorické schopnosti a jejich testování nebo charakteristiku těchto testů a jejich typů. V praktické části jsou následně definovány jednotlivé cíle, úkoly a hypotézy, je představena metodologie a výsledky měření u dětí ve věku 5 a 6 let z Mateřské školy Kundratická v Chomutově. Tyto výsledky jsou jednak kvantitativně vyhodnoceny i formou náležejících komentářů a současně obsahuje statistické zpracování dat. Dále jsou komparovány s výsledky z let 1977, 2010 a 2013, načež jsou nabídnuty vhodné návrhy a doporučení pro zlepšení celkového stavu ve sledované oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is dealing with the measuring of physical and performance-related characteristic´s of children in particular kindergarten. At first in the theoretical part the theoretic basics are set. These basics are based on in-depth literary recherche in technical sources and it characterises terms like child of pre-school age, it´s physical and motorial evolution, evolution of pre-school child´s movement, limiting of child´s movement or detection of children´s motional skills. Next the thesis determines particular movement abilities and skills and their progress at pre-school children or it defines the organisation of education in kindergarten. Account of some basic movement abilities is also defined here. Such as crawl, walk, run or jump in this age and last but not least the foundations for motorial texts, motorial abilities and their testing are set. The particular aims, tasks and hypothesis are defined, methodology and measurements´results at children in the age of 5 and 6 years from kindergarten Kundratická in Chomutov are introduced in the practical part. These results are evaluated quantitatively and also in the form of commentaries and it currently includes the statistics data processing. The results are compared with the results from years 1977, 2010 and 2013, whereupon the appropriate suggestions and recommendations for improvement of total condition in the watched area are offered.
Klíčová slova
Předškolní věk, tělesný a pohybový vývoj, formy pohybu, pohybové schopnosti a dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, physical and motor development, forms of physical activity, motor abilities and skills.
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat teoreticko-metodologická východiska práce
2) Prostudovat předchozí výzkumy a šetření na podobné téma
3) Stanovit si cíl, úkoly a hypotézy práce
4) Změřit u dětí tělesné a výkonnostní charakteristiky
5) Získané výsledky vyhodnotit a vyslovit se ke stanoveným hypotézám
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat teoreticko-metodologická východiska práce
2) Prostudovat předchozí výzkumy a šetření na podobné téma
3) Stanovit si cíl, úkoly a hypotézy práce
4) Změřit u dětí tělesné a výkonnostní charakteristiky
5) Získané výsledky vyhodnotit a vyslovit se ke stanoveným hypotézám
Seznam doporučené literatury
1.ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
2. BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8.
3. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
4. MĚKOTA, Karel a Petr BLAHUŠ. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
5. PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Nové, aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-4218-2.
6. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
7. STRASSMEIER, Walter. 260 cvičení pro děti raného věku: soubor cvičení pro děti s nerovnoměrným vývojem a děti handicapované. Vyd. 3. Přeložil Petr KUBA. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-880-7.
8. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-298-9.
Seznam doporučené literatury
1.ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
2. BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8.
3. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
4. MĚKOTA, Karel a Petr BLAHUŠ. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
5. PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Nové, aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-4218-2.
6. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
7. STRASSMEIER, Walter. 260 cvičení pro děti raného věku: soubor cvičení pro děti s nerovnoměrným vývojem a děti handicapované. Vyd. 3. Přeložil Petr KUBA. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-880-7.
8. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-298-9.