oučástí diplomové práce v teoretické části je historie a vývoj fotografie, definice fotografie a její dělení, čeští a světoví fotografové, zmínka o fotografických soutěžích a dále následuje popis pedagogických definicí, jako jsou volnočasové aktivity, arteterapie, praxe a vzdělání potřebné pro práci s mentálně postiženými, mentální postižení a její rozdělení a psychologická specifika mentálně postižených. V praktické části je pak 10 didaktických výstupů na téma fotografie s mentálně postiženými klienty v zařízení OSTARA, která proběhla přibližně v půlročním období s přiloženou fotodokumentací. Následně zde najdeme krátký kvalitativní výzkum s metodami pozorování a rozhovory zaměřený na vliv fotografie v rámci činností u mentálně postižených a jak tyto činnosti ovlivňují jejich aktivity a pocity a jak se liší gendrově. Cílem diplomové práce je pak pomocí fotografie a práce s ní rozvinout u mentálně postižených klientů pozitivní zájem o volnočasové aktivity v organizaci OSTARA. V závěru je pak zhodnocení a naplnění cíle.
Anotace v angličtině
Part of my diploma thesis is teoretical part of history and developmen of photography and its division,Czeck and world famous authors,there is also a reference about competitions for photographs and afterwards there is the description of pedagogical definitions such as free time activities,artherapy,practice and education needed for working with mentally disabled,division and psychological specifications of mentally disabled people. In practical part,there are 10 didactic outputs on the topic photography with disabled clients in the Institute Ostara,which took place in half a year with attached photo documentation.Afterwards we can find here short research with methods of observation,interviews stressed on influence of photography on activities and feelings of mentally disabled people and its difference depending on gender. The main aim of my diploma thesis is to develop positive interest in freee time activities of mentally disabled people by photography and work with it in institute OSTARA. At the end is evaluation and fullfilment of my goal.
mental retardation,photography, free time activities,practice,art theraphy
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
oučástí diplomové práce v teoretické části je historie a vývoj fotografie, definice fotografie a její dělení, čeští a světoví fotografové, zmínka o fotografických soutěžích a dále následuje popis pedagogických definicí, jako jsou volnočasové aktivity, arteterapie, praxe a vzdělání potřebné pro práci s mentálně postiženými, mentální postižení a její rozdělení a psychologická specifika mentálně postižených. V praktické části je pak 10 didaktických výstupů na téma fotografie s mentálně postiženými klienty v zařízení OSTARA, která proběhla přibližně v půlročním období s přiloženou fotodokumentací. Následně zde najdeme krátký kvalitativní výzkum s metodami pozorování a rozhovory zaměřený na vliv fotografie v rámci činností u mentálně postižených a jak tyto činnosti ovlivňují jejich aktivity a pocity a jak se liší gendrově. Cílem diplomové práce je pak pomocí fotografie a práce s ní rozvinout u mentálně postižených klientů pozitivní zájem o volnočasové aktivity v organizaci OSTARA. V závěru je pak zhodnocení a naplnění cíle.
Anotace v angličtině
Part of my diploma thesis is teoretical part of history and developmen of photography and its division,Czeck and world famous authors,there is also a reference about competitions for photographs and afterwards there is the description of pedagogical definitions such as free time activities,artherapy,practice and education needed for working with mentally disabled,division and psychological specifications of mentally disabled people. In practical part,there are 10 didactic outputs on the topic photography with disabled clients in the Institute Ostara,which took place in half a year with attached photo documentation.Afterwards we can find here short research with methods of observation,interviews stressed on influence of photography on activities and feelings of mentally disabled people and its difference depending on gender. The main aim of my diploma thesis is to develop positive interest in freee time activities of mentally disabled people by photography and work with it in institute OSTARA. At the end is evaluation and fullfilment of my goal.
mental retardation,photography, free time activities,practice,art theraphy
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování. Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
2. Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část zaměřenou na volnočasové aktivity u mentálně postižených dospělých na téma fotografie.
3. V teoretické části práce zaměří na historii fotografie, fotoaparátů, popíše význam nástupu fotografie v umění, možnosti použití fotografie pomocí počítačových programů, mobilních aplikací nebo různých kombinovaných technik např. fotografie a koláže, kresby, malby apod., najde a popíše české a zahraniční umělce zabývající se fotografií, všeobecně popíše postižení dospělých u vybrané skupiny, co je arteterapie, jak se postupuje z psychologického hlediska u mentálně postižených dospělých, jaké jsou druhy ústavních zařízení pro mentálně postižené a jaké v nich mají možnosti volnočasové realizace a definuje pojem volnočasová aktivita.
4. V praktické části aplikuje teoretické poznatky u vybrané skupiny postižených dospělých v OSTAŘE pomocí 8-10ti didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací a vytvoří kvalitativní výzkum s metodami pozorování a rozhovory.
5. V závěru zhodnotí cíl diplomové práce, výzkumnou část a přínos pro praxi s důrazem na zohlednění specifik prostředí.
6. Cíl práce bude na vzorku mentálně postižených dospělých v zařízení OSTARA v rámci jejich volnočasových aktivit realizovat činnosti zaměřené na práci s fotografiemi, fotoaparáty a zjistit pozorováním a rozhovory, jaký vliv má využití digitální fotografie v rámci činností s klienty a jak tyto činnosti ovlivňují jejich aktivity, vnímání a prožívání. Jak lze těchto technik využít v zmíněném prostředí a na jaká specifika je potřeba se připravit.
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování. Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
2. Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část zaměřenou na volnočasové aktivity u mentálně postižených dospělých na téma fotografie.
3. V teoretické části práce zaměří na historii fotografie, fotoaparátů, popíše význam nástupu fotografie v umění, možnosti použití fotografie pomocí počítačových programů, mobilních aplikací nebo různých kombinovaných technik např. fotografie a koláže, kresby, malby apod., najde a popíše české a zahraniční umělce zabývající se fotografií, všeobecně popíše postižení dospělých u vybrané skupiny, co je arteterapie, jak se postupuje z psychologického hlediska u mentálně postižených dospělých, jaké jsou druhy ústavních zařízení pro mentálně postižené a jaké v nich mají možnosti volnočasové realizace a definuje pojem volnočasová aktivita.
4. V praktické části aplikuje teoretické poznatky u vybrané skupiny postižených dospělých v OSTAŘE pomocí 8-10ti didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací a vytvoří kvalitativní výzkum s metodami pozorování a rozhovory.
5. V závěru zhodnotí cíl diplomové práce, výzkumnou část a přínos pro praxi s důrazem na zohlednění specifik prostředí.
6. Cíl práce bude na vzorku mentálně postižených dospělých v zařízení OSTARA v rámci jejich volnočasových aktivit realizovat činnosti zaměřené na práci s fotografiemi, fotoaparáty a zjistit pozorováním a rozhovory, jaký vliv má využití digitální fotografie v rámci činností s klienty a jak tyto činnosti ovlivňují jejich aktivity, vnímání a prožívání. Jak lze těchto technik využít v zmíněném prostředí a na jaká specifika je potřeba se připravit.
Seznam doporučené literatury
BIRGUS A KOL, České fotografie 20. století.Kant,2010, 390s, ISBN 978807437026
JEBAVÁ, JANA, Úvod do arteterapie.Karolinum,1997,95s, ISBN 8071843946
KRAUS,BLAHOSLAV, Základy sociální pedagogiky. Portál,216s.ISBN 9788026206439
KOL AUTORŮ,Dějiny.Universum,612s, ISBN 9788024244952
KREJČÍŘOVÁ, O., Základy psychopedie. Olomouc, 2010, 53s. ISBN 9788024426235
MICHALÍK a kol., Zdravotní postižení a pomáhající profese,Portal,2011,512s.ISBN 9788073678593
MRÁZKOVÁ, Daniela .Příběh fotografie . Praha : Mladá fronta, 1985. 269 s. , ISBN 2303385
POTMĚŠILOVÁ a kol.,speciální pedagogiky nejen pro sociální pedagogy,Parta,2013.186s,ISBN 9788073201791
SKOPEC, Rudolf.Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších dob k dnešku. Praha : Orbis, 1963. 504s.
ŠICKOVÁ-FABRICI, JAROSLAVA, Základy arteterapie.Portál,2016,358s. ISBN 9788026210436
TAUSK, Petr.Praktická fotografie : Oborové encyklopedie. Praha : SNTL, 1973. 382 s.
UŽDIL, Jaromír, Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 462 s. Bez ISBN.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie - dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 522s. ISBN 8071783080
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 444s. ISBN 8071786780
Seznam doporučené literatury
BIRGUS A KOL, České fotografie 20. století.Kant,2010, 390s, ISBN 978807437026
JEBAVÁ, JANA, Úvod do arteterapie.Karolinum,1997,95s, ISBN 8071843946
KRAUS,BLAHOSLAV, Základy sociální pedagogiky. Portál,216s.ISBN 9788026206439
KOL AUTORŮ,Dějiny.Universum,612s, ISBN 9788024244952
KREJČÍŘOVÁ, O., Základy psychopedie. Olomouc, 2010, 53s. ISBN 9788024426235
MICHALÍK a kol., Zdravotní postižení a pomáhající profese,Portal,2011,512s.ISBN 9788073678593
MRÁZKOVÁ, Daniela .Příběh fotografie . Praha : Mladá fronta, 1985. 269 s. , ISBN 2303385
POTMĚŠILOVÁ a kol.,speciální pedagogiky nejen pro sociální pedagogy,Parta,2013.186s,ISBN 9788073201791
SKOPEC, Rudolf.Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších dob k dnešku. Praha : Orbis, 1963. 504s.
ŠICKOVÁ-FABRICI, JAROSLAVA, Základy arteterapie.Portál,2016,358s. ISBN 9788026210436
TAUSK, Petr.Praktická fotografie : Oborové encyklopedie. Praha : SNTL, 1973. 382 s.
UŽDIL, Jaromír, Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 462 s. Bez ISBN.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie - dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 522s. ISBN 8071783080
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 444s. ISBN 8071786780