Tato bakalářská práce se zabývá tím, jaké faktory ovlivňují přístup dětí k finanční gramotnosti v Dětském domově v Žatci u dětí ve věku 12 až 18 let. V první části se věnuji nejdříve problematice finanční gramotnosti, nadále systému ústavní výchovy v ČR a nakonec reintegraci dětí z Dětského domova zpět do společnosti. V druhé části se pomocí kvalitativního výzkumu věnuji polostrukturovaným rozhovorům, které reflektují přístup vychovatelek kedukaci dětí ve finanční gramotnosti. A pomocí kvantitativního výzkumu skrze dotazníky zjišťuji, zda si z toho něco odnášejí, jaký vztah mají penězům, dále zjišťuji, zda splňují standardy finanční gramotnosti. Výsledky šetření jsou vyhodnoceny a interpretovány v závěrečné části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about the influence of factors on children's stance for financial literacy in Children's Home in Zatec, specifically in children aged between 12 to 18 years.
In first part I first focused on problematics on system of institutional care in Czech Republic and last I focused on reintegration children from Children's Home back in society.
In second part I used quality research for semi structured interview to capture governesses attitude to education children in financial literacy. With quantity research through questionnaires I am trying to find the impact to children, what kinf of relationship the have with money, I further determine whether they meet the standards of financial literacy. Results of my research are evaluated and interpreted in final part of my thesis.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, ústavní péče, dětský domov, děti, reintegrace, vychovatel, vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, institutional care, orphange, childrens, reintegration, tutor, education.
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tím, jaké faktory ovlivňují přístup dětí k finanční gramotnosti v Dětském domově v Žatci u dětí ve věku 12 až 18 let. V první části se věnuji nejdříve problematice finanční gramotnosti, nadále systému ústavní výchovy v ČR a nakonec reintegraci dětí z Dětského domova zpět do společnosti. V druhé části se pomocí kvalitativního výzkumu věnuji polostrukturovaným rozhovorům, které reflektují přístup vychovatelek kedukaci dětí ve finanční gramotnosti. A pomocí kvantitativního výzkumu skrze dotazníky zjišťuji, zda si z toho něco odnášejí, jaký vztah mají penězům, dále zjišťuji, zda splňují standardy finanční gramotnosti. Výsledky šetření jsou vyhodnoceny a interpretovány v závěrečné části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about the influence of factors on children's stance for financial literacy in Children's Home in Zatec, specifically in children aged between 12 to 18 years.
In first part I first focused on problematics on system of institutional care in Czech Republic and last I focused on reintegration children from Children's Home back in society.
In second part I used quality research for semi structured interview to capture governesses attitude to education children in financial literacy. With quantity research through questionnaires I am trying to find the impact to children, what kinf of relationship the have with money, I further determine whether they meet the standards of financial literacy. Results of my research are evaluated and interpreted in final part of my thesis.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, ústavní péče, dětský domov, děti, reintegrace, vychovatel, vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, institutional care, orphange, childrens, reintegration, tutor, education.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce je zodpovědět tuto výzkumnou otázku: Jaké faktory ovlivňují přístup k tématu finanční gramotnosti u dětí v Dětském domově?
Struktura práce:
1. Faktory ovlivňující přístup dětí k finanční gramotnosti
1. Analýza finanční gramotnosti u dětí v Dětském domově
2. Rozbor stávajících projektů na vzdělávání finanční gramotnosti
3. Návrh edukačního plánu na rozvoj finanční gramotnosti
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce je zodpovědět tuto výzkumnou otázku: Jaké faktory ovlivňují přístup k tématu finanční gramotnosti u dětí v Dětském domově?
Struktura práce:
1. Faktory ovlivňující přístup dětí k finanční gramotnosti
1. Analýza finanční gramotnosti u dětí v Dětském domově
2. Rozbor stávajících projektů na vzdělávání finanční gramotnosti
3. Návrh edukačního plánu na rozvoj finanční gramotnosti
Seznam doporučené literatury
Bertl, I. (2017). Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost.
Klínský, P., Münch, O., & Chromá, D. (2017). Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Osmé, upravené vydání). Praha: Eduko.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Skořepa, M., & Skořepová, E. (2008). Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: výchova k občanství : stát a hospodářství. Praha: Scientia.
Seznam doporučené literatury
Bertl, I. (2017). Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost.
Klínský, P., Münch, O., & Chromá, D. (2017). Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Osmé, upravené vydání). Praha: Eduko.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Skořepa, M., & Skořepová, E. (2008). Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: výchova k občanství : stát a hospodářství. Praha: Scientia.