Práce má za úkol prozkoumat vztah umění a poznání tak, jak se jím zabývá estetický kognitivismus. Zároveň přiblíží i anglosaskou a analytickou estetiku, ze které estetický kognitivismus vychází. Práce se opírá o text Beryse Gauta, který texty a knihy filozofů zabývajících se souvislostí umění a poznání přehledně shrnuje. Je rozdělena na téma epistemické, tedy otázku, zda umění poskytuje poznání, a téma estetické, které se zabývá tím, zda kognitivní hodnota díla ovlivňuje hodnotu estetickou. Práce nabízí jak argumenty potvrzující kognitivismus, tak anti-kognitivní námitky. Je zde přítomný výčet znalostí, které nám umění může poskytovat. Jedna část se také věnuje kognitivismu Nelsona Goodmana. Práce přibližuje téma estetického kognitivismu českým čtenářům, protože toto téma se objevuje spíše v anglicky mluvících zemích.
Anotace v angličtině
The task of the thesis is to explore the relationship between art and knowledge as it is dealt with by aesthetic cognitivism. At the same time, the work also introduces the Anglo-Saxon and analytical aesthetics from which aesthetic cognitivism is based. The work is based on the text of Berys Gaut, who summarizes the texts and books of philosophers dealing with the context of art and knowledge.The text is divided into the topic of epistemic, ie the question of whether art provides knowledge, and the topic of aesthetic, which deals with whether the cognitive value of a work affects aesthetic value. The thesis offers both arguments confirming cognitivism and anti-cognitive objections. There is a list of knowledge that art can provide. One part of the work also deals with Nelson Goodman's cognitivism. The thesis introduces the topic of aesthetic cognitivism to Czech readers because this topic appears more in English speaking countries.
Klíčová slova
Estetický kognitivismus, umění a poznání, anglosaská estetika, morální znalosti, Berys Gaut, kognitivní hodnota, estetická hodnota,
Klíčová slova v angličtině
Aethetics cognitivism, art and kowledge, Anglo-sax aethetics, moral knowledge Berys Gaut, cognitive value, aethetics value
Rozsah průvodní práce
42 s. (81 593 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce má za úkol prozkoumat vztah umění a poznání tak, jak se jím zabývá estetický kognitivismus. Zároveň přiblíží i anglosaskou a analytickou estetiku, ze které estetický kognitivismus vychází. Práce se opírá o text Beryse Gauta, který texty a knihy filozofů zabývajících se souvislostí umění a poznání přehledně shrnuje. Je rozdělena na téma epistemické, tedy otázku, zda umění poskytuje poznání, a téma estetické, které se zabývá tím, zda kognitivní hodnota díla ovlivňuje hodnotu estetickou. Práce nabízí jak argumenty potvrzující kognitivismus, tak anti-kognitivní námitky. Je zde přítomný výčet znalostí, které nám umění může poskytovat. Jedna část se také věnuje kognitivismu Nelsona Goodmana. Práce přibližuje téma estetického kognitivismu českým čtenářům, protože toto téma se objevuje spíše v anglicky mluvících zemích.
Anotace v angličtině
The task of the thesis is to explore the relationship between art and knowledge as it is dealt with by aesthetic cognitivism. At the same time, the work also introduces the Anglo-Saxon and analytical aesthetics from which aesthetic cognitivism is based. The work is based on the text of Berys Gaut, who summarizes the texts and books of philosophers dealing with the context of art and knowledge.The text is divided into the topic of epistemic, ie the question of whether art provides knowledge, and the topic of aesthetic, which deals with whether the cognitive value of a work affects aesthetic value. The thesis offers both arguments confirming cognitivism and anti-cognitive objections. There is a list of knowledge that art can provide. One part of the work also deals with Nelson Goodman's cognitivism. The thesis introduces the topic of aesthetic cognitivism to Czech readers because this topic appears more in English speaking countries.
Klíčová slova
Estetický kognitivismus, umění a poznání, anglosaská estetika, morální znalosti, Berys Gaut, kognitivní hodnota, estetická hodnota,
Klíčová slova v angličtině
Aethetics cognitivism, art and kowledge, Anglo-sax aethetics, moral knowledge Berys Gaut, cognitive value, aethetics value
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl představit anglo-saskou estetiku a vymezit její základní charakteristiky, myšlenková východiska a filozofické zdroje v analytické filozofii a "obratu k jazyku". Představí jeden konkrétní směr v rámci zkoumané anglo-saské estetiky zabývající se vztahem umění a poznání, pro který se ujalo označení estetický kognitivismus. Tento směr představí kriticky a upozorní i na anti-kognitivní námitky. Jako základní myšlenkovou osu v textu využiji shrnující článek Beryse Gauta, který tvoří v tomto ohledu výjimečný text.
Osnova:
Úvod - představení východisek estetického kognitivismu - anglo-saská estetika
vymezení problému, otázek a navržení metod zkoumání
Stať - kritické představení estetického kognitivismu a estetického anti-kognitivismu. Představení "epistemické" části tematiky i části "estetické". Rozbor Gautova textu.
Závěr - Shrnutí a zhodnocení vypracování navržených otázek a zkoumaných témat
Práce si klade za cíl také o něco více přiblížit téma estetického kognitivismu i čtenářům v českém prostředí.
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl představit anglo-saskou estetiku a vymezit její základní charakteristiky, myšlenková východiska a filozofické zdroje v analytické filozofii a "obratu k jazyku". Představí jeden konkrétní směr v rámci zkoumané anglo-saské estetiky zabývající se vztahem umění a poznání, pro který se ujalo označení estetický kognitivismus. Tento směr představí kriticky a upozorní i na anti-kognitivní námitky. Jako základní myšlenkovou osu v textu využiji shrnující článek Beryse Gauta, který tvoří v tomto ohledu výjimečný text.
Osnova:
Úvod - představení východisek estetického kognitivismu - anglo-saská estetika
vymezení problému, otázek a navržení metod zkoumání
Stať - kritické představení estetického kognitivismu a estetického anti-kognitivismu. Představení "epistemické" části tematiky i části "estetické". Rozbor Gautova textu.
Závěr - Shrnutí a zhodnocení vypracování navržených otázek a zkoumaných témat
Práce si klade za cíl také o něco více přiblížit téma estetického kognitivismu i čtenářům v českém prostředí.
Seznam doporučené literatury
BEARDSMORE, Richard (1973): Learning from a Novel. In: Vesey, G. (ed.): Philosophy and the Arts: Royal Institute of Philosophy Lectures, vol. VI., Macmillan: London, s. 23-46.
CIPORANOV, Denis, KULKA, Tomáš. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.
CARROLL, Noël, Art and Ethical Criticism: An Overview of Recent Directions of Research, in: Ethics, 2000.
GAUT, Berys (2003): Art and Knowledge. In: Levinson, Jerrold (ed.): The Oxford Handbook of Aesthetics.Oxford University Press: Oxford, s. 436-451.
GERWEN, von Rob (2004): Ethical Autonomism. The Work of Art as a Moral Agent, Contemporary Aesthetics, Vol. 2, (http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=217).
GOODMAN, Nelson. Languages of Art, Indianapolis: Hackett 1976
GRAHAM, Gordon (1995): Learning from Art, The British Journal of Aesthetics, vol. 35, s. 26 37.
LEVINSON, Jerrold (ed.) (1998): Aesthetics and Ethics: Essays at the Intersection, Cambridge: Cambridge University Press.
LEVINSON, Jerrold (ed.) (2003): The Oxford Handbook of Aesthetics. Oxford: Oxford University Press.
MORGAN, Douglas (1967): Must art tell the truth?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism. vol. 26, no. 1, 1967, s. 17-29.
NOVITZ , David (2009): Umění, narativ a lidská povaha, Aluze, č. 3, Olomouc , s. 27 37.
STOLNITZ, Jerome (1992): On the Cognitive Triviality of Art, The British Journal of Aesthetics, Vol. 32, No. 3, s. 191-200.
ZUSKA, Vlastimil (2002): Mimésis-fikce-distance, k estetice XX. století. Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
BEARDSMORE, Richard (1973): Learning from a Novel. In: Vesey, G. (ed.): Philosophy and the Arts: Royal Institute of Philosophy Lectures, vol. VI., Macmillan: London, s. 23-46.
CIPORANOV, Denis, KULKA, Tomáš. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.
CARROLL, Noël, Art and Ethical Criticism: An Overview of Recent Directions of Research, in: Ethics, 2000.
GAUT, Berys (2003): Art and Knowledge. In: Levinson, Jerrold (ed.): The Oxford Handbook of Aesthetics.Oxford University Press: Oxford, s. 436-451.
GERWEN, von Rob (2004): Ethical Autonomism. The Work of Art as a Moral Agent, Contemporary Aesthetics, Vol. 2, (http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=217).
GOODMAN, Nelson. Languages of Art, Indianapolis: Hackett 1976
GRAHAM, Gordon (1995): Learning from Art, The British Journal of Aesthetics, vol. 35, s. 26 37.
LEVINSON, Jerrold (ed.) (1998): Aesthetics and Ethics: Essays at the Intersection, Cambridge: Cambridge University Press.
LEVINSON, Jerrold (ed.) (2003): The Oxford Handbook of Aesthetics. Oxford: Oxford University Press.
MORGAN, Douglas (1967): Must art tell the truth?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism. vol. 26, no. 1, 1967, s. 17-29.
NOVITZ , David (2009): Umění, narativ a lidská povaha, Aluze, č. 3, Olomouc , s. 27 37.
STOLNITZ, Jerome (1992): On the Cognitive Triviality of Art, The British Journal of Aesthetics, Vol. 32, No. 3, s. 191-200.
ZUSKA, Vlastimil (2002): Mimésis-fikce-distance, k estetice XX. století. Praha: Triton.