Informace o kvalifikační práci Vztah mezi využíváním informačních technologií a sociálním statusem žáka ve třídním kolektivu na II. stupni základní školy
Cílem diplomové práce je objasnit souvislosti vztahu mezi využíváním informačních technologií a sociálním statusem žáka v třídním kolektivu na II. stupni základní školy. Náplní práce je dotazníkové šetření, jehož cílem je vyjasnění výše zmíněných spojitostí. Cílovou skupinou jsou žáci staršího školního věku na Základní škole Edisonova ve Varnsdorfu.
V teoretické části jsou na základě studia odborné literatury vysvětleny hlavní pojmy, na které je diplomová práce zaměřena. Popsána je problematika informačních technologií, internetu a jeho bezpečí, online závislosti. Vysvětleny jsou i pojmy související s vývojem osobnosti v období dospívání. Zmíněna je socializace, vrstevnické vztahy a školní třída jako sociální skupina.
Praktická část se věnuje samotnému výzkumu, který je uskutečněn prostřednictvím dotazníkového šetření. Dosažené výsledky objasňují souvislosti vztahu mezi informačními technologiemi a sociálním statusem žáka v třídním kolektivu na II. stupni základní školy. Závěry jsou formulovány do návrhů pro vedení, výchovné poradce a metodiky prevence této školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to clarify the relationship between using information technologies and pupil´s social status in the classroom at the 2nd grade of primary school. The target group consists of older school-age children of Primary school Varnsdorf, Edisonova.
In the theoretical part are explained main concepts of the thesis. We will explain problems of information technologie, the Internet and its safety, Internet addiction. We also mention socialization, peer relationships and the classroom as a social group.
The practical part focuses on the research, which is done through the questionnaire. All results obtained by the research will be processed and evaluated. The achieved results will clarify the relationship between using information technologies and pupil´s social status in the classroom at the 2nd grade of primary school. Conclusions will be formulated in suggestions for the director, guidance counsellor and to the prevention methodology at this elementary school.
Klíčová slova
Informační technologie, internet, online závislosti, školní třída, starší školní věk, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
Information technologies, Internet, Internet addiction, class, older school-age, social group
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je objasnit souvislosti vztahu mezi využíváním informačních technologií a sociálním statusem žáka v třídním kolektivu na II. stupni základní školy. Náplní práce je dotazníkové šetření, jehož cílem je vyjasnění výše zmíněných spojitostí. Cílovou skupinou jsou žáci staršího školního věku na Základní škole Edisonova ve Varnsdorfu.
V teoretické části jsou na základě studia odborné literatury vysvětleny hlavní pojmy, na které je diplomová práce zaměřena. Popsána je problematika informačních technologií, internetu a jeho bezpečí, online závislosti. Vysvětleny jsou i pojmy související s vývojem osobnosti v období dospívání. Zmíněna je socializace, vrstevnické vztahy a školní třída jako sociální skupina.
Praktická část se věnuje samotnému výzkumu, který je uskutečněn prostřednictvím dotazníkového šetření. Dosažené výsledky objasňují souvislosti vztahu mezi informačními technologiemi a sociálním statusem žáka v třídním kolektivu na II. stupni základní školy. Závěry jsou formulovány do návrhů pro vedení, výchovné poradce a metodiky prevence této školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to clarify the relationship between using information technologies and pupil´s social status in the classroom at the 2nd grade of primary school. The target group consists of older school-age children of Primary school Varnsdorf, Edisonova.
In the theoretical part are explained main concepts of the thesis. We will explain problems of information technologie, the Internet and its safety, Internet addiction. We also mention socialization, peer relationships and the classroom as a social group.
The practical part focuses on the research, which is done through the questionnaire. All results obtained by the research will be processed and evaluated. The achieved results will clarify the relationship between using information technologies and pupil´s social status in the classroom at the 2nd grade of primary school. Conclusions will be formulated in suggestions for the director, guidance counsellor and to the prevention methodology at this elementary school.
Klíčová slova
Informační technologie, internet, online závislosti, školní třída, starší školní věk, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
Information technologies, Internet, Internet addiction, class, older school-age, social group
Zásady pro vypracování
Teoretická část: - vymezení základních pojmů - starší školní věk, sociální status, informační technologie, závislost na informačních technologiích
Praktická část: výzkumné šetření prostřednictvím dotazníku B3, dotazník ke zjištění četnosti užívání informačních technologií, sběr, analýza a vyhodnocení získaných dat
Závěr - shrnutí vyhodnocených dat a závěry
Zásady pro vypracování
Teoretická část: - vymezení základních pojmů - starší školní věk, sociální status, informační technologie, závislost na informačních technologiích
Praktická část: výzkumné šetření prostřednictvím dotazníku B3, dotazník ke zjištění četnosti užívání informačních technologií, sběr, analýza a vyhodnocení získaných dat
Závěr - shrnutí vyhodnocených dat a závěry
Seznam doporučené literatury
1. BLINKA, L. a kol. Online závislosti. Praha: Grada, 2016. 200 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5311-9
2. FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 200 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
5. JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 285 s. ISBN 80-7178-535-0.
6. NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2018. 255 stran. ISBN 978-80-262-1357-4.
7. SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
8. ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0
Seznam doporučené literatury
1. BLINKA, L. a kol. Online závislosti. Praha: Grada, 2016. 200 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5311-9
2. FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 200 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
5. JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 285 s. ISBN 80-7178-535-0.
6. NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2018. 255 stran. ISBN 978-80-262-1357-4.
7. SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
8. ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0