Bakalářská práce je věnována dramatické a interakční hře a jejímu využití při rozvoji prosociálního chování u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na období předškolního věku, na vývoj poznávacích procesů, rozvoj empatie a prosociálního chování. Dále je zaměřena na metody a techniky dramatické výchovy a dramatickou a interakční hru. Cílem praktické části je pomocí dramatických a interakčních her přispět k rozvoji prosociálního chování u dětí v mateřské škole a také poukázat na možnosti mateřské školy při rozvoji prosociálního chování. Praktická část předkládá konkrétní aktivity doplněné reflexí. Následuje případová studie, hodnocení a doporučení pro pedagogickou praxi. Závěr je věnován analýze dosažených cílů z hlediska prosociálního chování.
Anotace v angličtině
The thesis dedicated to drama and interactive game and its utilization for development of prosocial behavior of preschool age children. The theoretical part is focused on the period of preschool age, on the development of cognitive process, development of empathy and prosocial behavior. Furthermore, it is focused on the methods and techniques of dramatic education and drama and interaction game. The objective of the practical part is using drama and interactive games, contribute to development of prosocial behavior of children in kindergarten and point out the possibilities of kindergarten for development of prosocial behavior. The practical part submits specific activities complemented by reflection. Following case study, evaluation and recommendations for teaching practice. The conclusion is dedicated to analysis of achieved objectives in terms of prosocial behavior.
Bakalářská práce je věnována dramatické a interakční hře a jejímu využití při rozvoji prosociálního chování u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na období předškolního věku, na vývoj poznávacích procesů, rozvoj empatie a prosociálního chování. Dále je zaměřena na metody a techniky dramatické výchovy a dramatickou a interakční hru. Cílem praktické části je pomocí dramatických a interakčních her přispět k rozvoji prosociálního chování u dětí v mateřské škole a také poukázat na možnosti mateřské školy při rozvoji prosociálního chování. Praktická část předkládá konkrétní aktivity doplněné reflexí. Následuje případová studie, hodnocení a doporučení pro pedagogickou praxi. Závěr je věnován analýze dosažených cílů z hlediska prosociálního chování.
Anotace v angličtině
The thesis dedicated to drama and interactive game and its utilization for development of prosocial behavior of preschool age children. The theoretical part is focused on the period of preschool age, on the development of cognitive process, development of empathy and prosocial behavior. Furthermore, it is focused on the methods and techniques of dramatic education and drama and interaction game. The objective of the practical part is using drama and interactive games, contribute to development of prosocial behavior of children in kindergarten and point out the possibilities of kindergarten for development of prosocial behavior. The practical part submits specific activities complemented by reflection. Following case study, evaluation and recommendations for teaching practice. The conclusion is dedicated to analysis of achieved objectives in terms of prosocial behavior.
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dětí předškolního věku, metody a techniky dramatické výchovy, hra, prosociální chování, interakční hra, emoce
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ
6. Závěr- dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dětí předškolního věku, metody a techniky dramatické výchovy, hra, prosociální chování, interakční hra, emoce
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ
6. Závěr- dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-87553-64-0.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-87553-64-0.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.