Tato diplomová práce se zabývá programy dětských domovů na Teplicku k zajištění soběstačnosti dětí, odcházejících do vlastního života.
Teoretická část se zabývá obecnou problematikou rodiny, patologickými jevy, legislativou a dětskými domovy. Práce také zjišťuje programy pro zajištění soběstačnosti a zvládání běžných každodenních činností pro děti, které dětský domov opustí.
Analýza dosažených výsledků prezentuje informace o programu s největším úspěchem, popřípadě přehledem činností, které je potřeba dítěti předat, aby zvládlo samostatný život a nesklouzlo k patologiím.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with programs of children's homes in Teplice region to ensure self-sufficiency of children going to their own lives.
The theoretical part deals with general family issues, pathological phenomena, legislation and children's homes. The work also identifies programs to ensure self-sufficiency and coping with everyday activities for children who leave the children's home.
The analysis of achieved results presents information about the program with the greatest success, eventually an overview of activities that need to be handed over to the child in order to manage independent life and not to slip into pathologies
Klíčová slova
Rodina, funkce rodiny, výchova, patologické prostředí, ústavní výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
Family, family functions, education, pathological environment, institutional education, children's home
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá programy dětských domovů na Teplicku k zajištění soběstačnosti dětí, odcházejících do vlastního života.
Teoretická část se zabývá obecnou problematikou rodiny, patologickými jevy, legislativou a dětskými domovy. Práce také zjišťuje programy pro zajištění soběstačnosti a zvládání běžných každodenních činností pro děti, které dětský domov opustí.
Analýza dosažených výsledků prezentuje informace o programu s největším úspěchem, popřípadě přehledem činností, které je potřeba dítěti předat, aby zvládlo samostatný život a nesklouzlo k patologiím.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with programs of children's homes in Teplice region to ensure self-sufficiency of children going to their own lives.
The theoretical part deals with general family issues, pathological phenomena, legislation and children's homes. The work also identifies programs to ensure self-sufficiency and coping with everyday activities for children who leave the children's home.
The analysis of achieved results presents information about the program with the greatest success, eventually an overview of activities that need to be handed over to the child in order to manage independent life and not to slip into pathologies
Klíčová slova
Rodina, funkce rodiny, výchova, patologické prostředí, ústavní výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
Family, family functions, education, pathological environment, institutional education, children's home
Zásady pro vypracování
1)Podrobně se seznámíme se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n L. č. 9/2018. 2)Vymezíme si výzkumný problém a nastudujeme odbornou litraturu, která se týká zkoumané problematiky. 3) Formulujeme výzkumný problém, cíle výzkumu, vybereme vhodný výzkumný vzorek, zvolíme vhodné výzkumné metody a nástroje. 4) Stanovíme hlavní výzkumné otázky a dílčí výzkumné otázky. 5)Rozdělíme práci na teoretickou část, kde budou vymezena teoretická východiska zkoumaného problému (rodina, výchova, náhradní rodinná péče, dětské domovy) a část praktickou, kde bude detailně popsána metodika výzkumu, vystižení výzkumného vzorku, výsledky provedeného výzkumu a jejich interpretace. 5)Zakončení práce bude vyplývat ze získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
1)Podrobně se seznámíme se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n L. č. 9/2018. 2)Vymezíme si výzkumný problém a nastudujeme odbornou litraturu, která se týká zkoumané problematiky. 3) Formulujeme výzkumný problém, cíle výzkumu, vybereme vhodný výzkumný vzorek, zvolíme vhodné výzkumné metody a nástroje. 4) Stanovíme hlavní výzkumné otázky a dílčí výzkumné otázky. 5)Rozdělíme práci na teoretickou část, kde budou vymezena teoretická východiska zkoumaného problému (rodina, výchova, náhradní rodinná péče, dětské domovy) a část praktickou, kde bude detailně popsána metodika výzkumu, vystižení výzkumného vzorku, výsledky provedeného výzkumu a jejich interpretace. 5)Zakončení práce bude vyplývat ze získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. 2006. Sociální patologie. Ústí nad Labem : SVK, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-x.
KRAUS, B. a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, O. 2007. Sociální služby.Praha : Nakladatelství Portál, 2007. ISBN 80-7367-310-X.
MATOUŠEK, O. 1999. Ústavní péče. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. 80-85850-76-1.
PELIKÁN, J. 1995. Výchova jako teotetický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
ŘÍČAN, P. 1973. Psychologie osobnosti. Praha : Orbis, 1973. str. 290. 510-21-852.
VACÍNOVÁ, M. a Marta LANGOVÁ. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Vyd. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-42-6
VOTRUBA, S. Dětský domov - záchrana i prokletí. Třebíč: Akcent, 2011. ISBN 978-80-7268-814-2.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. 2006. Sociální patologie. Ústí nad Labem : SVK, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-x.
KRAUS, B. a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, O. 2007. Sociální služby.Praha : Nakladatelství Portál, 2007. ISBN 80-7367-310-X.
MATOUŠEK, O. 1999. Ústavní péče. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. 80-85850-76-1.
PELIKÁN, J. 1995. Výchova jako teotetický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
ŘÍČAN, P. 1973. Psychologie osobnosti. Praha : Orbis, 1973. str. 290. 510-21-852.
VACÍNOVÁ, M. a Marta LANGOVÁ. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Vyd. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-42-6
VOTRUBA, S. Dětský domov - záchrana i prokletí. Třebíč: Akcent, 2011. ISBN 978-80-7268-814-2.