Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií a metod peda-goga vedoucích k vytváření kázně ve školní třídě. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o systémový přístup k výchově a vzdělávání, osobnostní a profesní rovinu kompetencí pedagoga, dále o tzv. "měkké" pedagogické dovednosti, kázeň a autoritu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude provést deskripci přístupu a strategií aplikovaných pedagogy na druhém stupni základních škol v oblasti tvorby a udržení kázně. Dále bude zjišťováno, které z osobnostních i profesních kompetencí považují pedagogové pro vytváření kázně za významné. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky, školské pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis, the author deals with the issue of teacher's strategies and methods of leading to the creation of discipline in the classroom. The theoretical part is focused on topics related to the selected subject of research, especially the systemic approach to education, personal and professional level of teacher's competencies, as well as the socalled "soft" pedagogical skills, discipline and authority. The practical part consists of the results of our own survey, which aims to describe the approach and strategies applied by teachers at the second stage of primary schools in the field of creating and maintaining discipline. It is also found out which of the personal and professional competencies pedagogues consider important for the creation of discipline. Specific conclusions and recommendations for practice are the part of the thesis. The achieved results and provided recommendations will be usable in the practice of social pedagogy, school pedagogy and other disciplines of the socalled helping professions.
Klíčová slova
autorita, kázeň, výchova, vzdělávání, žák, pedagog, kompetence
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií a metod peda-goga vedoucích k vytváření kázně ve školní třídě. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o systémový přístup k výchově a vzdělávání, osobnostní a profesní rovinu kompetencí pedagoga, dále o tzv. "měkké" pedagogické dovednosti, kázeň a autoritu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude provést deskripci přístupu a strategií aplikovaných pedagogy na druhém stupni základních škol v oblasti tvorby a udržení kázně. Dále bude zjišťováno, které z osobnostních i profesních kompetencí považují pedagogové pro vytváření kázně za významné. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky, školské pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis, the author deals with the issue of teacher's strategies and methods of leading to the creation of discipline in the classroom. The theoretical part is focused on topics related to the selected subject of research, especially the systemic approach to education, personal and professional level of teacher's competencies, as well as the socalled "soft" pedagogical skills, discipline and authority. The practical part consists of the results of our own survey, which aims to describe the approach and strategies applied by teachers at the second stage of primary schools in the field of creating and maintaining discipline. It is also found out which of the personal and professional competencies pedagogues consider important for the creation of discipline. Specific conclusions and recommendations for practice are the part of the thesis. The achieved results and provided recommendations will be usable in the practice of social pedagogy, school pedagogy and other disciplines of the socalled helping professions.
Klíčová slova
autorita, kázeň, výchova, vzdělávání, žák, pedagog, kompetence
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií a metod pedagoga vedoucích k vytváření kázně ve školní třídě. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o systémový přístup k výchově a vzdělávání, osobnostní a profesní rovinu kompetencí pedagoga, dále o tzv. "měkké" pedagogické dovednosti, kázeň a autoritu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude provést deskripci přístupu a strategií aplikovaných pedagogy na druhém stupni základních škol v oblasti tvorby a udržení kázně. Dále bude zjišťováno, které z osobnostních i profesních kompetencí považují pedagogové pro vytváření kázně za významné. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky, školské pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií a metod pedagoga vedoucích k vytváření kázně ve školní třídě. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o systémový přístup k výchově a vzdělávání, osobnostní a profesní rovinu kompetencí pedagoga, dále o tzv. "měkké" pedagogické dovednosti, kázeň a autoritu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude provést deskripci přístupu a strategií aplikovaných pedagogy na druhém stupni základních škol v oblasti tvorby a udržení kázně. Dále bude zjišťováno, které z osobnostních i profesních kompetencí považují pedagogové pro vytváření kázně za významné. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky, školské pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 104 s. ISBN 80-7178-808-2
BENDL, S., Kázeňské problémy ve škole. 1. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 8073874369
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. ISBN 8071780146
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 807178463X
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6.
KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 104 s. ISBN 80-7178-808-2
BENDL, S., Kázeňské problémy ve škole. 1. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 8073874369
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. ISBN 8071780146
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 807178463X
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6.
KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.