Diplomová práce se zabývá rozborem textů jednotlivých písní v časovém úseku dvou měsíců. V průběhu školního roku žáci třetích ročníků a žáci pátého ročníku rozebírali texty lidových písní a poznatky z nich měli za úkol využít v hodinách Prvouky a Vlastivědy. Díky školnímu vzdělávacímu plánu bylo možné, aby se témata, která se v hodinách Prvouky a Vlastivědy týkala našeho nejbližšího okolí, probírala ve stejném období a žáci tak mohli své poznatky přenášet do dalších hodin. U jednotlivých lidových písní žáci nerozebírali pouze texty, ale zaměřili se i na notové zápisy. Pomocí notových zápisů se žáci seznámili s dalšími prvky, na které během běžných hodin Hudebních výchov téměř nenarazí.
Anotace v angličtině
This thesis engages in text analysis of the lyrics of each folk songs in two-months time frame. During the school year, trihd-grade fifth-grade pupils analysed folk song lyrics and used their findings in Biology and Homeland geography and civil studies lessons. Thanks to the school's curriculum it was possible to focus said subject on the region where our school is located and thus transfer new information among more subjects. Not only pupils analysed the lyrics, they also engaged in the sheets of music. Using the sheets of music helped the pupils to widen the range of their activities next to those common on Music arts lessons.
Klíčová slova
Podřipsko, lidová píseň, rozbor textu, notový zápis, hudební nauka
Klíčová slova v angličtině
Region of Podřipsko, folk song, text analysis, sheets of music, Music Arts
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozborem textů jednotlivých písní v časovém úseku dvou měsíců. V průběhu školního roku žáci třetích ročníků a žáci pátého ročníku rozebírali texty lidových písní a poznatky z nich měli za úkol využít v hodinách Prvouky a Vlastivědy. Díky školnímu vzdělávacímu plánu bylo možné, aby se témata, která se v hodinách Prvouky a Vlastivědy týkala našeho nejbližšího okolí, probírala ve stejném období a žáci tak mohli své poznatky přenášet do dalších hodin. U jednotlivých lidových písní žáci nerozebírali pouze texty, ale zaměřili se i na notové zápisy. Pomocí notových zápisů se žáci seznámili s dalšími prvky, na které během běžných hodin Hudebních výchov téměř nenarazí.
Anotace v angličtině
This thesis engages in text analysis of the lyrics of each folk songs in two-months time frame. During the school year, trihd-grade fifth-grade pupils analysed folk song lyrics and used their findings in Biology and Homeland geography and civil studies lessons. Thanks to the school's curriculum it was possible to focus said subject on the region where our school is located and thus transfer new information among more subjects. Not only pupils analysed the lyrics, they also engaged in the sheets of music. Using the sheets of music helped the pupils to widen the range of their activities next to those common on Music arts lessons.
Klíčová slova
Podřipsko, lidová píseň, rozbor textu, notový zápis, hudební nauka
Klíčová slova v angličtině
Region of Podřipsko, folk song, text analysis, sheets of music, Music Arts
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF Ujep.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu lidových písní, literatury z okolí Podřipska a výuce hudební výchovy na 1. stupni základních škol.
3. Zpracovat teoretickou část práce.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce.
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti:reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF Ujep.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu lidových písní, literatury z okolí Podřipska a výuce hudební výchovy na 1. stupni základních škol.
3. Zpracovat teoretickou část práce.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce.
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti:reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
PECHÁČEK, Stanislav. Lidová píseň a sborová tvorba. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1830-2
KUČEROVÁ, Judita, ed. Lidová píseň v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4719-8.
OLIVA, Jan, Felix KOBLENC a Josef PAZDERKA. Severní Čechy v lidové písni. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1980
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984
KOHOUTOVÁ, Jana. Lidová píseň v současné základní škole. 1997. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Petr Ježil.
VÁCLAVEK, Bedřich a Robert SMETANA. O české písni lidové a zlidovělé. Praha: Svoboda, 1950. Sebrané spisy / Václavek, sv. 6.
Seznam doporučené literatury
PECHÁČEK, Stanislav. Lidová píseň a sborová tvorba. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1830-2
KUČEROVÁ, Judita, ed. Lidová píseň v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4719-8.
OLIVA, Jan, Felix KOBLENC a Josef PAZDERKA. Severní Čechy v lidové písni. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1980
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984
KOHOUTOVÁ, Jana. Lidová píseň v současné základní škole. 1997. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Petr Ježil.
VÁCLAVEK, Bedřich a Robert SMETANA. O české písni lidové a zlidovělé. Praha: Svoboda, 1950. Sebrané spisy / Václavek, sv. 6.