Diplomová práce se zabývá výchovou a vzděláváním dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900. Skládá se ze dvou částí, tj. z teoretické a výzkumné. V teoretické části je obsažen přehled dějin českých zemí v letech 1830-1900, dějiny pedagogiky, školská legislativa a pohled na dětství v letech 1830-1900. Nechybí ani kapitola zabývající se primárním vzděláváním. Výzkumná část se zabývá výchovně-vzdělávacím procesem dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900, výchovou v rodině a zaměřuje se na osobnost učitele té doby. Ve výzkumné části jsou obsaženy pedagogické spisy Vincence Zahradníka. Podklady pro výzkum tvořily převážně učitelské deníky a pedagogické časopisy publikované v letech 1830-1900.
Anotace v angličtině
This thesis pursues upbringing and education for a children of younger school age in the years 1830-1900. It is composed of a theoretical and research part. In the theoretical part are included a history of Czech countries in the years 1830-1900, a history of education, a school legislation and a description of the childhood in the years 1830-1900. It includes also a chapter about primary education. In the research part is described educational process for the children of younger school age in the years 1830-1900, family upbringing and it is targeted at teachers at that time. The pedagogical files by Vincenc Zahradník are the part of the research part. Grounds of the research were mainly diaries written by teachers and pedagogical periodical published in the years 1830-1900.
Klíčová slova
Dějiny pedagogiky, primární školství, výchova a vzdělávání v 19. století, učitel v 19. století, rodinná výchova v 19. století, děti mladšího školního věku, Vincenc Zahradník.
Klíčová slova v angličtině
History of education, primary education, upbringing and education in 19th century, teacher in 19th century, family upbringing in 19th century, primary school children, Vincenc Zahradník.
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výchovou a vzděláváním dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900. Skládá se ze dvou částí, tj. z teoretické a výzkumné. V teoretické části je obsažen přehled dějin českých zemí v letech 1830-1900, dějiny pedagogiky, školská legislativa a pohled na dětství v letech 1830-1900. Nechybí ani kapitola zabývající se primárním vzděláváním. Výzkumná část se zabývá výchovně-vzdělávacím procesem dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900, výchovou v rodině a zaměřuje se na osobnost učitele té doby. Ve výzkumné části jsou obsaženy pedagogické spisy Vincence Zahradníka. Podklady pro výzkum tvořily převážně učitelské deníky a pedagogické časopisy publikované v letech 1830-1900.
Anotace v angličtině
This thesis pursues upbringing and education for a children of younger school age in the years 1830-1900. It is composed of a theoretical and research part. In the theoretical part are included a history of Czech countries in the years 1830-1900, a history of education, a school legislation and a description of the childhood in the years 1830-1900. It includes also a chapter about primary education. In the research part is described educational process for the children of younger school age in the years 1830-1900, family upbringing and it is targeted at teachers at that time. The pedagogical files by Vincenc Zahradník are the part of the research part. Grounds of the research were mainly diaries written by teachers and pedagogical periodical published in the years 1830-1900.
Klíčová slova
Dějiny pedagogiky, primární školství, výchova a vzdělávání v 19. století, učitel v 19. století, rodinná výchova v 19. století, děti mladšího školního věku, Vincenc Zahradník.
Klíčová slova v angličtině
History of education, primary education, upbringing and education in 19th century, teacher in 19th century, family upbringing in 19th century, primary school children, Vincenc Zahradník.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP ÚL č. 9/2018. Diplomová práce bude zaměřena na zkoumání výchovy a vzdělávání dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a souvislosti, které s edukací dětí v letech 1830-1900 souvisejí. Ve výzkumné části stanovíme cíl práce a výzkumné otázky. Budeme čerpat z učitelských deníků a z dalších archiválií, které jsou uloženy v Národním pedagogickém muzeu, knihovně J. A. Komenského v Praze a v Národní knihovně České republiky. Získané závěry uvedeme do kontextu dějin pedagogiky se zaměřením na období mladšího školního věku dětí.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP ÚL č. 9/2018. Diplomová práce bude zaměřena na zkoumání výchovy a vzdělávání dětí mladšího školního věku v letech 1830-1900. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a souvislosti, které s edukací dětí v letech 1830-1900 souvisejí. Ve výzkumné části stanovíme cíl práce a výzkumné otázky. Budeme čerpat z učitelských deníků a z dalších archiválií, které jsou uloženy v Národním pedagogickém muzeu, knihovně J. A. Komenského v Praze a v Národní knihovně České republiky. Získané závěry uvedeme do kontextu dějin pedagogiky se zaměřením na období mladšího školního věku dětí.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVÁ, Karolina et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Stát. Vydání první. Praha: Paseka, 2015. 649 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7432-000-2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9. SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-942-9.
RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. 67 s. ISBN 978-80-7395-322-5.
LENDEROVÁ, Milena a RÝDL, Karel. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2006. 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix; sv. 16. ISBN 80-7185-647-9. KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1909-1923. 5 sv. Spisů Dědictví Komenského čís. 101, 118, 145, 183, 232. Encyklopedická knihovna Dědictví Komenského; sv. 10, 13, 14, 17, 20., ŠTVERÁK, Vladimír. Dějiny pedagogiky II. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 181 s. ISBN 80-7066-467-3. SOMR, Miroslav a kol. Dějiny školství a pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 359 s. Učebnice pro vysoké školy.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVÁ, Karolina et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Stát. Vydání první. Praha: Paseka, 2015. 649 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7432-000-2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9. SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-942-9.
RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. 67 s. ISBN 978-80-7395-322-5.
LENDEROVÁ, Milena a RÝDL, Karel. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2006. 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix; sv. 16. ISBN 80-7185-647-9. KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1909-1923. 5 sv. Spisů Dědictví Komenského čís. 101, 118, 145, 183, 232. Encyklopedická knihovna Dědictví Komenského; sv. 10, 13, 14, 17, 20., ŠTVERÁK, Vladimír. Dějiny pedagogiky II. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 181 s. ISBN 80-7066-467-3. SOMR, Miroslav a kol. Dějiny školství a pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 359 s. Učebnice pro vysoké školy.