Předmětem diplomové práce je zjistit úroveň znalosti pravopisu prostřednictvím didaktického testu u žáků 4. a 5. ročníků na základních školách v Roudnici nad Labem a okolí. Dotazníkové šetření bylo realizováno ve dvou třídách na ZŠ v Roudnici nad Labem a dvou vesnických školách v blízkém okolí. Vzorky pro praktickou část byly vybrány z každé školy náhodně a ve stejném počtu tak, aby celkový vzorek čítal 100 respondentů. Padesát respondentů je tedy z městské školy v Roudnici nad Labem a 50 respondentů ze škol vesnických. V teoretické části práce je pozornost věnována pravopisu, jeho vývoji a druhům, charakteristice češtiny, jejímu postavení mezi ostatními jazyky a pravopisným normám. Dále se také zabýváme představením vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura a znalostmi, které mají mít děti v těchto ročnících osvojeny.
Anotace v angličtině
The subject of the diploma thesis is determined level of spelling knowledge thanks to didactic test for pupils 4th and 5th grade at primary schools in Roudnice nad Labem and its surroundings. Questionnaire survey was implemented at two classrooms at Primary School in Roudnice nad Labem and two of village schools in their neighborhood. Samples for practical part were selected from each school which were selected at the same number that total amount was 100 respondents. 50 respondents is from city primary school in Roudnice nad Labem and 50 respondents are form village school. The theoretical part of thesis is devoted to spelling, its development and species, characteristic of Czech language, its position between other languages and spelling standards. Finally, we also deal with the introduction of the educational area of language and language communication - Czech language and literature with knowledge which children have acquired in these years of studies.
Klíčová slova
Český jazyk, pravopis, základní škola, znalosti, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Czech Language, orthography, primary school, knowledge, didactic test
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je zjistit úroveň znalosti pravopisu prostřednictvím didaktického testu u žáků 4. a 5. ročníků na základních školách v Roudnici nad Labem a okolí. Dotazníkové šetření bylo realizováno ve dvou třídách na ZŠ v Roudnici nad Labem a dvou vesnických školách v blízkém okolí. Vzorky pro praktickou část byly vybrány z každé školy náhodně a ve stejném počtu tak, aby celkový vzorek čítal 100 respondentů. Padesát respondentů je tedy z městské školy v Roudnici nad Labem a 50 respondentů ze škol vesnických. V teoretické části práce je pozornost věnována pravopisu, jeho vývoji a druhům, charakteristice češtiny, jejímu postavení mezi ostatními jazyky a pravopisným normám. Dále se také zabýváme představením vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura a znalostmi, které mají mít děti v těchto ročnících osvojeny.
Anotace v angličtině
The subject of the diploma thesis is determined level of spelling knowledge thanks to didactic test for pupils 4th and 5th grade at primary schools in Roudnice nad Labem and its surroundings. Questionnaire survey was implemented at two classrooms at Primary School in Roudnice nad Labem and two of village schools in their neighborhood. Samples for practical part were selected from each school which were selected at the same number that total amount was 100 respondents. 50 respondents is from city primary school in Roudnice nad Labem and 50 respondents are form village school. The theoretical part of thesis is devoted to spelling, its development and species, characteristic of Czech language, its position between other languages and spelling standards. Finally, we also deal with the introduction of the educational area of language and language communication - Czech language and literature with knowledge which children have acquired in these years of studies.
Klíčová slova
Český jazyk, pravopis, základní škola, znalosti, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Czech Language, orthography, primary school, knowledge, didactic test
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 9/2018 PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. V teoretické části definovat pravopis a normy pro psaní vybraných pravopisných jevů a také představit vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura. Na základě RVP ZV specifikovat pravopisné
znalosti, které by žáci 4. a 5. ročníků měli mít již osvojeny.
4. V praktické části sestavit didaktický test a realizovat průzkum na pěti vybraných školách na Roudnicku (přibližně 100 respondentů). Didaktický test bude zaměřen na zvládnutí pravopisných jevů (zejména na měkké a tvrdé souhlásky, vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, shodu přísudku s podmětem, psaní velkých písmen). Vyplněné didaktické testy zpracovat do přehledných tabulek a grafů,vyhodnotit, okomentovat, vyvodit znich konkrétní závěry.
5. Výsledky průzkumu porovnat s podobně zaměřenými a již realizovanými šetřeními.
6. Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 9/2018 PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. V teoretické části definovat pravopis a normy pro psaní vybraných pravopisných jevů a také představit vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura. Na základě RVP ZV specifikovat pravopisné
znalosti, které by žáci 4. a 5. ročníků měli mít již osvojeny.
4. V praktické části sestavit didaktický test a realizovat průzkum na pěti vybraných školách na Roudnicku (přibližně 100 respondentů). Didaktický test bude zaměřen na zvládnutí pravopisných jevů (zejména na měkké a tvrdé souhlásky, vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, shodu přísudku s podmětem, psaní velkých písmen). Vyplněné didaktické testy zpracovat do přehledných tabulek a grafů,vyhodnotit, okomentovat, vyvodit znich konkrétní závěry.
5. Výsledky průzkumu porovnat s podobně zaměřenými a již realizovanými šetřeními.
6. Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÖFLEROVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-203-6.
HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele.Vyd. 3. Opava: Vademecum Bohemiae, 2002.80-86041-30-1.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia,2018. ISBN 978-80-200-1446-7.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004. ISBN 80-7235-018-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/43792/.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÖFLEROVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-203-6.
HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele.Vyd. 3. Opava: Vademecum Bohemiae, 2002.80-86041-30-1.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia,2018. ISBN 978-80-200-1446-7.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004. ISBN 80-7235-018-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/43792/.