Cílem této diplomové práce s názvem "Tvorba pracovních listů pro astronomické výukové pořady" je vytvoření a praktické využití pracovních listů pro žáky 1. stupně základní školy, které pomohou žákům pochopit základní myšlenky a postupy vědní disciplíny astronomie.
V diplomové práci je provedena analýza výukových programů seznamujících žáky 1. stupně základních škol s oblohou ve dne a v noci, Sluneční soustavou, pohyby Země a vesmírem, též literatury a webových portálů věnující se tomuto tématu. Samostatná kapitola je věnována výběru vhodných témat pro žáky 1. stupně základní školy. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány pracovní listy a jsou uvedeny ukázky jejich zpracování žáky 1. - 5. ročníku základní školy Ústí nad Labem, Hlavní 193. Výsledky odpovídaly schopnostem a porozumění žáka primárního stupně školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis called " The Creation of Workshhets for Educational Programs in field of Astronomy" is the production as well as the practical use of worksheets for primary school pupils in order to help the pupils to understand the basic ideas and procedures of astronomy.
The diploma thesis analyzes educational programs introducing primary school pupils terms such as day and night sky, the Solar system, The Earth and space as well as literature and web portals dealing with these topics. Separate chapter is dedicated to the selection of siutable topics for primary school pupils. The practical part if the thesis consists of completed worksheets and examples of their processing by students attendin 1.- 5. grade from following primary school Ústí nad Labem, Hlavní 193. The results corresponded to the abilities and comprehension of the primary school pupil.
Klíčová slova
Vesmír, sluneční soustava, souhvězdí, roční období, čas, světové strany, planetárium, prvouka, přírodověda, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Space, Solar system, Constellation, Season, Time, Sideward, Planetarium, Natural sciences, Worksheet.
Rozsah průvodní práce
87 s. (88010), přílohy 36 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce s názvem "Tvorba pracovních listů pro astronomické výukové pořady" je vytvoření a praktické využití pracovních listů pro žáky 1. stupně základní školy, které pomohou žákům pochopit základní myšlenky a postupy vědní disciplíny astronomie.
V diplomové práci je provedena analýza výukových programů seznamujících žáky 1. stupně základních škol s oblohou ve dne a v noci, Sluneční soustavou, pohyby Země a vesmírem, též literatury a webových portálů věnující se tomuto tématu. Samostatná kapitola je věnována výběru vhodných témat pro žáky 1. stupně základní školy. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány pracovní listy a jsou uvedeny ukázky jejich zpracování žáky 1. - 5. ročníku základní školy Ústí nad Labem, Hlavní 193. Výsledky odpovídaly schopnostem a porozumění žáka primárního stupně školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis called " The Creation of Workshhets for Educational Programs in field of Astronomy" is the production as well as the practical use of worksheets for primary school pupils in order to help the pupils to understand the basic ideas and procedures of astronomy.
The diploma thesis analyzes educational programs introducing primary school pupils terms such as day and night sky, the Solar system, The Earth and space as well as literature and web portals dealing with these topics. Separate chapter is dedicated to the selection of siutable topics for primary school pupils. The practical part if the thesis consists of completed worksheets and examples of their processing by students attendin 1.- 5. grade from following primary school Ústí nad Labem, Hlavní 193. The results corresponded to the abilities and comprehension of the primary school pupil.
Klíčová slova
Vesmír, sluneční soustava, souhvězdí, roční období, čas, světové strany, planetárium, prvouka, přírodověda, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Space, Solar system, Constellation, Season, Time, Sideward, Planetarium, Natural sciences, Worksheet.
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši časopisecké i knižní literatury, včetně webových portálů zaměřených na výuku astronomie pro ZŠ.
2. Seznámení s astronomickými výukovými pořady nabízených hvězdárnami a planetárii.
3. Výběr témat vhodných pro tvorbu pracovních listů pro 1. - 5. ročník ZŠ v návaznosti na RVP ZV.
4. Tvorba pracovních listů pro 1. - 5. ročník ZŠ.
5. Ověření vytvořených pracovních listů ve školní praxi.
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši časopisecké i knižní literatury, včetně webových portálů zaměřených na výuku astronomie pro ZŠ.
2. Seznámení s astronomickými výukovými pořady nabízených hvězdárnami a planetárii.
3. Výběr témat vhodných pro tvorbu pracovních listů pro 1. - 5. ročník ZŠ v návaznosti na RVP ZV.
4. Tvorba pracovních listů pro 1. - 5. ročník ZŠ.
5. Ověření vytvořených pracovních listů ve školní praxi.
Seznam doporučené literatury
1. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. 2. GAVORA, Peter. Pedagogicka komunikacia v zakladnej skole. Bratislava: Veda, 1988. 3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. 4. MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-80-7028-403-2. 5. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. 6. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. 7. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 8. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. 9. KVASNIČKOVÁ, Danuše. Metodická příručka k výuce přírodovědy na 1. Stupni ZŠ. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-534-8. 10. MECHLOVÁ, E., KOŠŤÁL, K. Výkladový slovník fyziky pro základní vysokoškolský kurz. Praha: Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-151-5. 11. ROJKO, M. Fyzika kolem nás. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-77-8. 12. MOORE, P. Hvězdy a planety: encyklopedický průvodce. Praha: Slovart, 2001. ISBN 80-7209-309-6. 13. KLECZEK, J. Velká encyklopedie vesmíru. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0906-X. 14. MATYÁŠEK, J., ŠTIKOVÁ, V., TRNA, J. Přírodověda 5: člověk a jeho svět : pro 5. ročník základní školy. Brno: Nová škola, 2018. ISBN 978-80-7289-984-5. 15. MACHÁČEK, M. Příručka pro učitele k učebnicím Fyzika 6 až 9 pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-348-6. 16. CRUDDAS, S. Proč? Vesmír: brilantní odpovědi na zapeklité otázky. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-459-7. 17. WOODCOCKOV, J. První encyklopedie vesmíru. Praha: Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-2898-3. 18. Vesmír: hvězdy, planety, galaxie. Přeložil STANĚK, M. Praha: Svojtka & Co., 2011. ISBN 978-80-256-0285-0. 19. GRYGAR, J. V hlubinách vesmíru: o hvězdách a hvězdářích. Praha: Albatros, 1975. 13-812-75. 20. FORBES, S. Planeta Země jako stavebnice: co kdyby sis postavil planetu Zemi od samého začátku?. Praha: Fortuna Libri, 2013. ISBN 978-80-7321-670-2. 21. Ilustrovaný atlas vesmíru: cesta mezi hvězdami a planetami za poznáním vesmíru. Přeložil MIZERA, J. Říčany: Sun, 2016. ISBN 978-80-7371-674-5. 22. KOCOUREK, V., RATHOUSKÝ, J. Vesmír, Země, člověk a my děti. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1966. 13-152-66. 23. PODROUŽEK, L., MLADÁ, J., RANDA, M. Poznáváme přírodu a techniku: přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha: Scientia, 1993. ISBN isbn80-04-26348-8. 24. JURČÁK, J. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: Prodos, 1996. ISBN 80-8580641-x. 25. AUGUSTA, P., HONZÁK, F. Vlastivěda 5 pro 5. ročník: učebnice pro základní školu. Praha: Práce, 1995. ISBN 80-208-0365-3. 26. BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ R., ŠTOLL, I. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-032-2.
Seznam doporučené literatury
1. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. 2. GAVORA, Peter. Pedagogicka komunikacia v zakladnej skole. Bratislava: Veda, 1988. 3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. 4. MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-80-7028-403-2. 5. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. 6. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. 7. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 8. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. 9. KVASNIČKOVÁ, Danuše. Metodická příručka k výuce přírodovědy na 1. Stupni ZŠ. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-534-8. 10. MECHLOVÁ, E., KOŠŤÁL, K. Výkladový slovník fyziky pro základní vysokoškolský kurz. Praha: Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-151-5. 11. ROJKO, M. Fyzika kolem nás. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-77-8. 12. MOORE, P. Hvězdy a planety: encyklopedický průvodce. Praha: Slovart, 2001. ISBN 80-7209-309-6. 13. KLECZEK, J. Velká encyklopedie vesmíru. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0906-X. 14. MATYÁŠEK, J., ŠTIKOVÁ, V., TRNA, J. Přírodověda 5: člověk a jeho svět : pro 5. ročník základní školy. Brno: Nová škola, 2018. ISBN 978-80-7289-984-5. 15. MACHÁČEK, M. Příručka pro učitele k učebnicím Fyzika 6 až 9 pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-348-6. 16. CRUDDAS, S. Proč? Vesmír: brilantní odpovědi na zapeklité otázky. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-459-7. 17. WOODCOCKOV, J. První encyklopedie vesmíru. Praha: Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-2898-3. 18. Vesmír: hvězdy, planety, galaxie. Přeložil STANĚK, M. Praha: Svojtka & Co., 2011. ISBN 978-80-256-0285-0. 19. GRYGAR, J. V hlubinách vesmíru: o hvězdách a hvězdářích. Praha: Albatros, 1975. 13-812-75. 20. FORBES, S. Planeta Země jako stavebnice: co kdyby sis postavil planetu Zemi od samého začátku?. Praha: Fortuna Libri, 2013. ISBN 978-80-7321-670-2. 21. Ilustrovaný atlas vesmíru: cesta mezi hvězdami a planetami za poznáním vesmíru. Přeložil MIZERA, J. Říčany: Sun, 2016. ISBN 978-80-7371-674-5. 22. KOCOUREK, V., RATHOUSKÝ, J. Vesmír, Země, člověk a my děti. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1966. 13-152-66. 23. PODROUŽEK, L., MLADÁ, J., RANDA, M. Poznáváme přírodu a techniku: přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha: Scientia, 1993. ISBN isbn80-04-26348-8. 24. JURČÁK, J. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: Prodos, 1996. ISBN 80-8580641-x. 25. AUGUSTA, P., HONZÁK, F. Vlastivěda 5 pro 5. ročník: učebnice pro základní školu. Praha: Práce, 1995. ISBN 80-208-0365-3. 26. BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ R., ŠTOLL, I. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-032-2.