Bakalářská práce pojednává o integraci dětí se zdravotním postižením do mateřských škol. Teoretická část se zaobírá problematikou vzdělávání v předškolním věku a s tím spojenou integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoreticky se zabývá i didaktickými kompetencemi a postoji pedagogů.
Praktická část na základně rozhovorů s respondenty popisuje jejich názory na integraci na úrovni preprimárního vzdělávání a zhodnocuje jejich kompetentnost v dané oblasti. V neposlední řadě je věnován prostor k sebehodnocení pedagogů při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the integration of children with disabilities into kindergartens. The theoretical part deals with the issue of education in preschool age and the associated integration of children with special educational needs. It also deals with didactic competencies and attitudes of teachers.
The practical part, based on interviews with respondents, describes their views on integration at the level of pre-primary education and evaluates their competence in the field. Last but not least, a part is dedicated to self-evaluation of teachers when working with children with special educational needs.
Klíčová slova
integrace, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení, didaktické kompetence
Klíčová slova v angličtině
integration, children with special educational needs, disabilities, didactic competencies
Rozsah průvodní práce
73 s. (119 414 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o integraci dětí se zdravotním postižením do mateřských škol. Teoretická část se zaobírá problematikou vzdělávání v předškolním věku a s tím spojenou integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoreticky se zabývá i didaktickými kompetencemi a postoji pedagogů.
Praktická část na základně rozhovorů s respondenty popisuje jejich názory na integraci na úrovni preprimárního vzdělávání a zhodnocuje jejich kompetentnost v dané oblasti. V neposlední řadě je věnován prostor k sebehodnocení pedagogů při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the integration of children with disabilities into kindergartens. The theoretical part deals with the issue of education in preschool age and the associated integration of children with special educational needs. It also deals with didactic competencies and attitudes of teachers.
The practical part, based on interviews with respondents, describes their views on integration at the level of pre-primary education and evaluates their competence in the field. Last but not least, a part is dedicated to self-evaluation of teachers when working with children with special educational needs.
Klíčová slova
integrace, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení, didaktické kompetence
Klíčová slova v angličtině
integration, children with special educational needs, disabilities, didactic competencies
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách. Cílem je zjistit, jaký je vztah mezi postoji učitelek k integraci žáků s postižením a jejich pedagogickými kompetencemi. Teoretická část bude realizována formou rešerše problematiky integrace dětí do mateřské školy, včetně aktuálních paradigmat a legislativy. V praktické části bude realizován výzkum kvalitativního charakteru, kde budeme zjišťovat vztah didaktických kompetencí pedagogů a jejich postojů k integraci dětí se zdravotním postižením. Narativní rozhovory budou nadále otevřeně a axiálně analyzovány. Doporučení pro praxi bude směřovat k výsledkům vlivu jejich kompetencí na postoje k integraci, tedy doporučení budou veskrze pedeutologického charakteru.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách. Cílem je zjistit, jaký je vztah mezi postoji učitelek k integraci žáků s postižením a jejich pedagogickými kompetencemi. Teoretická část bude realizována formou rešerše problematiky integrace dětí do mateřské školy, včetně aktuálních paradigmat a legislativy. V praktické části bude realizován výzkum kvalitativního charakteru, kde budeme zjišťovat vztah didaktických kompetencí pedagogů a jejich postojů k integraci dětí se zdravotním postižením. Narativní rozhovory budou nadále otevřeně a axiálně analyzovány. Doporučení pro praxi bude směřovat k výsledkům vlivu jejich kompetencí na postoje k integraci, tedy doporučení budou veskrze pedeutologického charakteru.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-50-8.
JANKŮ, Kateřina. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
KUDLÁČEK, Martin. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Skripta. ISBN 978-80-244-3938-9.
KRHUTOVÁ, Lenka. Autonomie v kontextu zdravotního postižení. Boskovice: Ostravská univerzita v Ostravě v nakl. Albert, 2013. ISBN 978-80-7326-232-7.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
PASTIERIKOVÁ, Lucia. Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3732-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-50-8.
JANKŮ, Kateřina. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
KUDLÁČEK, Martin. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Skripta. ISBN 978-80-244-3938-9.
KRHUTOVÁ, Lenka. Autonomie v kontextu zdravotního postižení. Boskovice: Ostravská univerzita v Ostravě v nakl. Albert, 2013. ISBN 978-80-7326-232-7.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
PASTIERIKOVÁ, Lucia. Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3732-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.