Cílem bakalářské práce je zjistit jaké mají děti předškolního věku pojetí fenoménu řeky. Teoretická východiska práce jsou zaměřena na problematiku dětských pojetí a problematiku vývoje dětí předškolního věku (vývoj kognitivních funkcí, kresby, řeči); dále je popsán dosavadní výzkum na toto téma. Samotný výzkum probíhal za pomoci metod analýzy dětské kresby a rozhovoru. Z výsledků vyplývá, že v některých ohledech byly v kresbě rozdíly mezi chlapci a děvčaty. Příkladem může být kresba živočichů, kteří žijí v českých řekách; děvčata kreslila mnohem více těchto živočichů než chlapci. Rozdíly jsou i ve znalostech o řece mezi dětmi z Teplic a z Ústí nad Labem. Příkladem může být znalost mostu; všechny děti z Ústí nad Labem uvedly, že most k řece patří, kdežto z Teplic takto odpovídaly méně než dvě třetiny dětí.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor´s thesis is to find out how children of preschool age understand phenomenon of river. The theoretical background of this thesis focuses on the issue of children's conceptions and on the issue of development of preschool children (development of their cognitive functions and ability to draw and speak). The research was conducted with a help of analysis method of child´s drawing and interview. The results of the research show that in some respects there were differences in drawings made by boys and girls. For example drawing of an animal: when children drew animals living in Czech rivers, girls drew more of them than boys did. There were also differences in knowledges of children from Teplice and Ústí nad Labem about river. For example knowledge about a bridge: all children from Ústí nad Labem stated that the bridge belonged to the river, while from Teplice it was less than 2/3 of children.
Klíčová slova
dětská kresba, předškolní věk, dětské pojetí, miskoncepce, řeka
Klíčová slova v angličtině
children's drawing, preschool age, children's conception, misconception, river
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit jaké mají děti předškolního věku pojetí fenoménu řeky. Teoretická východiska práce jsou zaměřena na problematiku dětských pojetí a problematiku vývoje dětí předškolního věku (vývoj kognitivních funkcí, kresby, řeči); dále je popsán dosavadní výzkum na toto téma. Samotný výzkum probíhal za pomoci metod analýzy dětské kresby a rozhovoru. Z výsledků vyplývá, že v některých ohledech byly v kresbě rozdíly mezi chlapci a děvčaty. Příkladem může být kresba živočichů, kteří žijí v českých řekách; děvčata kreslila mnohem více těchto živočichů než chlapci. Rozdíly jsou i ve znalostech o řece mezi dětmi z Teplic a z Ústí nad Labem. Příkladem může být znalost mostu; všechny děti z Ústí nad Labem uvedly, že most k řece patří, kdežto z Teplic takto odpovídaly méně než dvě třetiny dětí.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor´s thesis is to find out how children of preschool age understand phenomenon of river. The theoretical background of this thesis focuses on the issue of children's conceptions and on the issue of development of preschool children (development of their cognitive functions and ability to draw and speak). The research was conducted with a help of analysis method of child´s drawing and interview. The results of the research show that in some respects there were differences in drawings made by boys and girls. For example drawing of an animal: when children drew animals living in Czech rivers, girls drew more of them than boys did. There were also differences in knowledges of children from Teplice and Ústí nad Labem about river. For example knowledge about a bridge: all children from Ústí nad Labem stated that the bridge belonged to the river, while from Teplice it was less than 2/3 of children.
Klíčová slova
dětská kresba, předškolní věk, dětské pojetí, miskoncepce, řeka
Klíčová slova v angličtině
children's drawing, preschool age, children's conception, misconception, river
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě studia odborné literatury vypracovat teoretická východiska práce, která se budou zabývat předškolním obdobím z hlediska vývoje dětské kresby i kognitivních procesů a charakteristickými znaky dětských pojetí. Následně bude proveden kvalitativně orientovaný výzkum. Šetření bude provedeno v mateřských školách v Ústeckém kraji u dětí předškolního věku. Ke sběru dat bude použita metoda analýzy dětské kresby doplněná metodou rozhovoru. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě studia odborné literatury vypracovat teoretická východiska práce, která se budou zabývat předškolním obdobím z hlediska vývoje dětské kresby i kognitivních procesů a charakteristickými znaky dětských pojetí. Následně bude proveden kvalitativně orientovaný výzkum. Šetření bude provedeno v mateřských školách v Ústeckém kraji u dětí předškolního věku. Ke sběru dat bude použita metoda analýzy dětské kresby doplněná metodou rozhovoru. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel a ŠKODA, Jiří. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOVE, J. E., EVERETT, L. A. a PREECE, P. F. W. Exploring a hydrological concept through children's drawings. International Journal of Science Education. 1999, 21(5), 485-497.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KREJČOVÁ, Věra, KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Tomáš. Malý geografický a ekologický slovník: příručka pro školy i veřejnost. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-68-3.
ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel a ŠKODA, Jiří. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOVE, J. E., EVERETT, L. A. a PREECE, P. F. W. Exploring a hydrological concept through children's drawings. International Journal of Science Education. 1999, 21(5), 485-497.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KREJČOVÁ, Věra, KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Tomáš. Malý geografický a ekologický slovník: příručka pro školy i veřejnost. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-68-3.
ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.