Práce je zaměřena na zkoumání možného vlivu vybraných osobnostních proměnných na odchod středoškolských studentů ze vzdělávání. Cílem práce je odpovědět na otázku, zda vybrané osobnostní proměnné mohou hrát statisticky významnou roli v procesu zvládání-nezvládání nároků vybraného studijního oboru. V teoretické části bude prezentován prostřednictvím rešerší současný odborný pohled na problematiku předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, labilita, stabilita, extroverze, introverze a budou popsána vývojová specifika období dospívání. Ve výzkumné části budou formulovány hypotézy o statisticky významné souvislosti odchodů ze vzdělávání či setrvání v něm s vybranými osobnostními proměnnými, kterými budou sebehodnocení, labilita, stabilita, extroverze, introverze. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, ke sběru výzkumných dat bude užit Eysenckův test osobnosti a Rosenbergova škála sebehodnocení. Respondenty budou studenti prvních a druhých ročníků středních škol (experimentální a kontrolní skupina). Data budou statisticky zpracována, vyhodnocena a diskutována v kontextu současných poznatků a zkušeností.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to investigate possible influences of selected personal variables on premature secondary-school leaving. The focus is to confirm or disprove the postulate that selected personal variables may be of statisctically considerable importance in the process of coping with a study programme. The theoretical part will include a research of contemporary expert papers on the matter of premature leaving; also the psychological dimensions of lability/stability, extraversion/intraversion and individual issues of adolescence will be described. The research will postulate hypotheses on statisctically considerable corelation between the leavings and the selected personal variables which are self-evalution, lability/stability and the aspect of intra-/extraversion. To confirm the hypotheses a quantitative research will be carried out and to acquire the research data the Eysenck personality questionnaire and Rosenberg self-esteem scale will be used. The respondents will be selected from among secondary-school students in their first and second year of studies to create the experimental and control group. The data will be statistically processed, evaluated and discussed in connection with contemporary findings and experience.
Klíčová slova
osobnostní proměnné, extroverze, introverze, neuroticismus, sebehodnocení, školní úspěch, školní neúspěch
Klíčová slova v angličtině
personal variables, extraversion, intraversion, neuroticism, self-evaluation, school achievement, school failure
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na zkoumání možného vlivu vybraných osobnostních proměnných na odchod středoškolských studentů ze vzdělávání. Cílem práce je odpovědět na otázku, zda vybrané osobnostní proměnné mohou hrát statisticky významnou roli v procesu zvládání-nezvládání nároků vybraného studijního oboru. V teoretické části bude prezentován prostřednictvím rešerší současný odborný pohled na problematiku předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, labilita, stabilita, extroverze, introverze a budou popsána vývojová specifika období dospívání. Ve výzkumné části budou formulovány hypotézy o statisticky významné souvislosti odchodů ze vzdělávání či setrvání v něm s vybranými osobnostními proměnnými, kterými budou sebehodnocení, labilita, stabilita, extroverze, introverze. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, ke sběru výzkumných dat bude užit Eysenckův test osobnosti a Rosenbergova škála sebehodnocení. Respondenty budou studenti prvních a druhých ročníků středních škol (experimentální a kontrolní skupina). Data budou statisticky zpracována, vyhodnocena a diskutována v kontextu současných poznatků a zkušeností.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to investigate possible influences of selected personal variables on premature secondary-school leaving. The focus is to confirm or disprove the postulate that selected personal variables may be of statisctically considerable importance in the process of coping with a study programme. The theoretical part will include a research of contemporary expert papers on the matter of premature leaving; also the psychological dimensions of lability/stability, extraversion/intraversion and individual issues of adolescence will be described. The research will postulate hypotheses on statisctically considerable corelation between the leavings and the selected personal variables which are self-evalution, lability/stability and the aspect of intra-/extraversion. To confirm the hypotheses a quantitative research will be carried out and to acquire the research data the Eysenck personality questionnaire and Rosenberg self-esteem scale will be used. The respondents will be selected from among secondary-school students in their first and second year of studies to create the experimental and control group. The data will be statistically processed, evaluated and discussed in connection with contemporary findings and experience.
Klíčová slova
osobnostní proměnné, extroverze, introverze, neuroticismus, sebehodnocení, školní úspěch, školní neúspěch
Klíčová slova v angličtině
personal variables, extraversion, intraversion, neuroticism, self-evaluation, school achievement, school failure
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na zkoumání možného vlivu vybraných osobnostních proměnných na odchod středoškolských studentů ze vzdělávání. Cílem práce je odpovědět na otázku, zda vybrané osobnostní proměnné mohou hrát statisticky významnou roli v procesu zvládání - nezvládání nároků vybraného studijního oboru.
V teoretické části bude prezentován prostřednictvím rešerší současný odborný pohled na problematiku předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, labilita, stabilita, extroverze, introverze a budou popsána vývojová specifika období dospívání.
Ve výzkumné části budou formulovány hypotézy o statisticky významné souvislosti odchodů či setrvání ve vzdělávání s vybranými osobnostními proměnnými, kterými budou sebehodnocení, labilita, stabilita, extroverze, introverze. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, ke sběru výzkumných dat bude užit Eysenckův test osobnosti a Rosenbergova škála sebehodnocení. Respondenti budou studenti prvních a druhých ročníků středních škol (experimentální a kontrolní skupina). Data budou statisticky zpracována, vyhodnocena a diskutována v kontextu současných poznatků a zkušeností.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na zkoumání možného vlivu vybraných osobnostních proměnných na odchod středoškolských studentů ze vzdělávání. Cílem práce je odpovědět na otázku, zda vybrané osobnostní proměnné mohou hrát statisticky významnou roli v procesu zvládání - nezvládání nároků vybraného studijního oboru.
V teoretické části bude prezentován prostřednictvím rešerší současný odborný pohled na problematiku předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, labilita, stabilita, extroverze, introverze a budou popsána vývojová specifika období dospívání.
Ve výzkumné části budou formulovány hypotézy o statisticky významné souvislosti odchodů či setrvání ve vzdělávání s vybranými osobnostními proměnnými, kterými budou sebehodnocení, labilita, stabilita, extroverze, introverze. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, ke sběru výzkumných dat bude užit Eysenckův test osobnosti a Rosenbergova škála sebehodnocení. Respondenti budou studenti prvních a druhých ročníků středních škol (experimentální a kontrolní skupina). Data budou statisticky zpracována, vyhodnocena a diskutována v kontextu současných poznatků a zkušeností.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti. 1 vydání. Praha: Grada, 2010, ISBN: 978-80-247-3434-7.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012, ISBN: 978-80-247-4033-1.
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015, ISBN: 978-80-262-0786-3.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, ISBN 80-85867-94-X.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, ISBN: 978-80-247-1284-0.
MASLOW, Abraham. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2013, ISBN: 978-80-262-0618-7.
TRHLÍKOVÁ, Jana. Předčasné odchody žáků ze středních škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87652-99-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. vyd.2., dopl. a přepr. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2018/08/KPS_metodika_kval_prace-1.pdf
http://rudolfkohoutek.blog.cz/0911/psychologie-skolni-uspesnosti-a-neuspesnosti
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti. 1 vydání. Praha: Grada, 2010, ISBN: 978-80-247-3434-7.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012, ISBN: 978-80-247-4033-1.
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015, ISBN: 978-80-262-0786-3.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, ISBN 80-85867-94-X.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, ISBN: 978-80-247-1284-0.
MASLOW, Abraham. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2013, ISBN: 978-80-262-0618-7.
TRHLÍKOVÁ, Jana. Předčasné odchody žáků ze středních škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87652-99-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. vyd.2., dopl. a přepr. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2018/08/KPS_metodika_kval_prace-1.pdf
http://rudolfkohoutek.blog.cz/0911/psychologie-skolni-uspesnosti-a-neuspesnosti