Bakalářská práce se zabývá propojením lidových zvyků a tradic s hudebními činnostmi v mateřské škole a jejich využitím v hudební výchově pro pěvecké a instrumentální činnosti spojené s rytmickými hudebními nástroji. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se jedná o otázky historie lidových zvyků a tradic, jejich souvislost s ročními obdobími a zároveň jejich propojení s hudebními činnostmi v mateřské škole. Praktickou část tvoří výsledky použitých hudebních činností a jejich využití při propojení mateřské školy s životem v obci. Hlavní náplní jsou pěvecké a instrumentální činnosti. Cílem bakalářské práce bylo vytvoření sborníku aktivit zaměřujících se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku. Dále vytvoření povědomí o důležitosti zvyků a tradic u dětí předškolního věku, a také pěstování sounáležitosti s rodnou obcí a místními tradicemi. Součástí bakalářské práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosaženým výsledkem je samotné využití hudebních činností v praxi při vystoupeních a činnostech pro veřejnost, stejně jako vytváření a realizace novodobých zvyků a tradic spojených s hudebními činnostmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with connecting folk customs and traditions with musical activities in kindergarten and their utilization for singing and instrumental activities, in music education, that are connected with musical instruments. The theoretical part of the bachelor thesis states topics relating to the chosen matter, primarily the question of history of folk customs and traditions; their relations with the seasons of the year and their coupling with musical activities in kindergarten. The practical part consists of the results of the musical activities used and their usage when connecting a kindergarten with a community and its life. The main content of this part are the singing and instrumental activities. The aim of this bachelor thesis is to create an omnibus of activities focusing on the development of musical skills of preschool-age children. Also, to raise awareness of preschool-age children about the importance of customs and traditions. Furthermore,
cultivating a sense of solidarity with one's hometown and local traditions. A constituent part of the thesis are specific conclusions and recommendations for practice. The result is the usage of musical activities in practice during performances and activities for the public, as well as creation and realization of modern customs and traditions connected with musical activities in kindergarten.
Klíčová slova
Zvyky, tradice, písničky, hudební činnosti, děti
Klíčová slova v angličtině
Customs, traditions, songs, musical activities, children
Rozsah průvodní práce
87 s. (89 533)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá propojením lidových zvyků a tradic s hudebními činnostmi v mateřské škole a jejich využitím v hudební výchově pro pěvecké a instrumentální činnosti spojené s rytmickými hudebními nástroji. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se jedná o otázky historie lidových zvyků a tradic, jejich souvislost s ročními obdobími a zároveň jejich propojení s hudebními činnostmi v mateřské škole. Praktickou část tvoří výsledky použitých hudebních činností a jejich využití při propojení mateřské školy s životem v obci. Hlavní náplní jsou pěvecké a instrumentální činnosti. Cílem bakalářské práce bylo vytvoření sborníku aktivit zaměřujících se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku. Dále vytvoření povědomí o důležitosti zvyků a tradic u dětí předškolního věku, a také pěstování sounáležitosti s rodnou obcí a místními tradicemi. Součástí bakalářské práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosaženým výsledkem je samotné využití hudebních činností v praxi při vystoupeních a činnostech pro veřejnost, stejně jako vytváření a realizace novodobých zvyků a tradic spojených s hudebními činnostmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with connecting folk customs and traditions with musical activities in kindergarten and their utilization for singing and instrumental activities, in music education, that are connected with musical instruments. The theoretical part of the bachelor thesis states topics relating to the chosen matter, primarily the question of history of folk customs and traditions; their relations with the seasons of the year and their coupling with musical activities in kindergarten. The practical part consists of the results of the musical activities used and their usage when connecting a kindergarten with a community and its life. The main content of this part are the singing and instrumental activities. The aim of this bachelor thesis is to create an omnibus of activities focusing on the development of musical skills of preschool-age children. Also, to raise awareness of preschool-age children about the importance of customs and traditions. Furthermore,
cultivating a sense of solidarity with one's hometown and local traditions. A constituent part of the thesis are specific conclusions and recommendations for practice. The result is the usage of musical activities in practice during performances and activities for the public, as well as creation and realization of modern customs and traditions connected with musical activities in kindergarten.
Klíčová slova
Zvyky, tradice, písničky, hudební činnosti, děti
Klíčová slova v angličtině
Customs, traditions, songs, musical activities, children
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika lidových zvyků a tradic, jejich rozčlenění do ročních období - historie a současnost, metody a techniky hudebních činností, děti a zpěv, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti, děti a emoce
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků podle ročních období s konkrétními aktivitami, příprava hudebních činností a jejich využití při propojení mateřské školy s životem v obci, představení pro rodiče, propojení jednotlivých výchov, fotodokumentace
5. Ověření v praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika lidových zvyků a tradic, jejich rozčlenění do ročních období - historie a současnost, metody a techniky hudebních činností, děti a zpěv, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti, děti a emoce
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků podle ročních období s konkrétními aktivitami, příprava hudebních činností a jejich využití při propojení mateřské školy s životem v obci, představení pro rodiče, propojení jednotlivých výchov, fotodokumentace
5. Ověření v praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Hody, hody, doprovody, 2.díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Vánoční koledy. Hradec Králové: Tandem, 2015. ISBN 978-80-86901-33-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie 2., aktual.vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
MOTLOVÁ, M. Český rok od jara do zimy. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7321-522-4.
PŘIKRYLOVÁ, M. Zpívejme si, zpívejme 2. Kroměříž: Přikrylová Milada Plus s.r.o., 2006. ISBN 978-80-87165-22-5.
ZEZULA, J. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Seznam doporučené literatury
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Hody, hody, doprovody, 2.díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Vánoční koledy. Hradec Králové: Tandem, 2015. ISBN 978-80-86901-33-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie 2., aktual.vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
MOTLOVÁ, M. Český rok od jara do zimy. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7321-522-4.
PŘIKRYLOVÁ, M. Zpívejme si, zpívejme 2. Kroměříž: Přikrylová Milada Plus s.r.o., 2006. ISBN 978-80-87165-22-5.
ZEZULA, J. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.