Ve své bakalářské práci se věnuji problematice integrace dětí cizinců do běžných tříd mateřských škol na Praze 4. Teoretická část popisuje psychiku a osobnost dětí předškolního věku a zároveň se věnuje tomu, jak při integraci dětí cizinců předcházet jejich diskriminaci a jaká rizika s sebou tento proces nese. Praktická část je zaměřena na výzkum. Ten se věnuje přístupu vedení, pedagogů a rodičů k problematice integrace dětí s odlišným mateřským jazykem. Dále je zde popsána vlastní zkušenost s integrací dítěte z praxe.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the integration of foreign children into regular kindergarten classes in Prague 4. The theoretical part describes the psyche and personality of preschool children and also deals with how to prevent discrimination against foreign children and what risks this process entails. The practical part is focused on research. It deals with the approach of management, teachers and parents to the issue of integration of children with different mother tongues. Furthermore, it describes my owm practical experience with integration of a child.
Klíčová slova
Cizinec, dítě předškolního věku, rasizmus, xenofobie, integrace, adaptace, dítě
s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova v angličtině
Foreigner, preschool child, racism, xenophobia, integration, adaptation, child with different mother tongue
Rozsah průvodní práce
57 s. ( 67 819)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se věnuji problematice integrace dětí cizinců do běžných tříd mateřských škol na Praze 4. Teoretická část popisuje psychiku a osobnost dětí předškolního věku a zároveň se věnuje tomu, jak při integraci dětí cizinců předcházet jejich diskriminaci a jaká rizika s sebou tento proces nese. Praktická část je zaměřena na výzkum. Ten se věnuje přístupu vedení, pedagogů a rodičů k problematice integrace dětí s odlišným mateřským jazykem. Dále je zde popsána vlastní zkušenost s integrací dítěte z praxe.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the integration of foreign children into regular kindergarten classes in Prague 4. The theoretical part describes the psyche and personality of preschool children and also deals with how to prevent discrimination against foreign children and what risks this process entails. The practical part is focused on research. It deals with the approach of management, teachers and parents to the issue of integration of children with different mother tongues. Furthermore, it describes my owm practical experience with integration of a child.
Klíčová slova
Cizinec, dítě předškolního věku, rasizmus, xenofobie, integrace, adaptace, dítě
s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova v angličtině
Foreigner, preschool child, racism, xenophobia, integration, adaptation, child with different mother tongue
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č.9/2018 a dbát na její důsledné dodržování. Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu a materiály k zadanému tématu, včetně poznatků z praxe, a doplnit je vlastním komentářem. Stanovit konkrétní cíle bakalářské práce. Zpracovat teoretickou část BP, která bude obsahovat legislativu vztahující se ke vzdělávání dětí cizinců, způsoby adaptace dětí do prostředí MŠ a jejich integraci do naší společnosti. Připravit dotazníky pro praktickou část. Oslovit rodiče a pedagogy o vyplnění dotazníků. Realizovat šetření a zpracovat jeho výsledky a doplnit je vlastním komentářem, včetně podrobných rozborů a grafů. Navrhnout vhodná doporučení pro rodiče a pedagogy. Závěr - shrnout, zhodnotit a zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č.9/2018 a dbát na její důsledné dodržování. Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu a materiály k zadanému tématu, včetně poznatků z praxe, a doplnit je vlastním komentářem. Stanovit konkrétní cíle bakalářské práce. Zpracovat teoretickou část BP, která bude obsahovat legislativu vztahující se ke vzdělávání dětí cizinců, způsoby adaptace dětí do prostředí MŠ a jejich integraci do naší společnosti. Připravit dotazníky pro praktickou část. Oslovit rodiče a pedagogy o vyplnění dotazníků. Realizovat šetření a zpracovat jeho výsledky a doplnit je vlastním komentářem, včetně podrobných rozborů a grafů. Navrhnout vhodná doporučení pro rodiče a pedagogy. Závěr - shrnout, zhodnotit a zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.
KOSTELECKÁ, Yvona, David HÁNA a Jiří HASMAN. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. V Praze: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
KUSÁ, Jana. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4412-3.
LAŠEK, Jan a Martina MANĚNOVÁ. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7041-779-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-87-9.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.
KOSTELECKÁ, Yvona, David HÁNA a Jiří HASMAN. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. V Praze: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
KUSÁ, Jana. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4412-3.
LAŠEK, Jan a Martina MANĚNOVÁ. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7041-779-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-87-9.