Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací výchovně-vzdělávacích plánů v rámci environmentální výchovy u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena
na význam environmentální výchovy, na její pojetí v mateřských školách
a v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále jsou zde popsány rizika, bezpečnost
i metodologie této výchovy v mateřské škole. Náplní praktické části je představení tématických plánů a zjištění jejich účinnosti při výchovně-vzdělávacím procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the creation and implementation of the educational plans within purview of the environmental education for a children
of preschool age. The theoretical part is focused on the importance of the environmental education and how its approached in a kindergarten and the Framework Education Programme. It is followed by description of risks, rules and methodology of this education in a kindergarten. The practical section is the introduction
of thematic plans and a determination of their efficiency in the educational process.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní období, výchovně-vzdělávací plány, zoologie
a botanika, vztah k přírodě
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, preschool period, eductional plans, zoology and botany, relationship to nature
Rozsah průvodní práce
100 s. (121 611 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací výchovně-vzdělávacích plánů v rámci environmentální výchovy u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena
na význam environmentální výchovy, na její pojetí v mateřských školách
a v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále jsou zde popsány rizika, bezpečnost
i metodologie této výchovy v mateřské škole. Náplní praktické části je představení tématických plánů a zjištění jejich účinnosti při výchovně-vzdělávacím procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the creation and implementation of the educational plans within purview of the environmental education for a children
of preschool age. The theoretical part is focused on the importance of the environmental education and how its approached in a kindergarten and the Framework Education Programme. It is followed by description of risks, rules and methodology of this education in a kindergarten. The practical section is the introduction
of thematic plans and a determination of their efficiency in the educational process.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní období, výchovně-vzdělávací plány, zoologie
a botanika, vztah k přírodě
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, preschool period, eductional plans, zoology and botany, relationship to nature
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Bakalářská práce se bude zabývat tvorbou a realizací týdenních a dvoutýdenních plánů v mateřské škole a jejich následnou evaluací. Teoretická část bude zaměřená
na environmentální výchovu, její pojetí v mateřských školách a v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
V praktické části budou představeny vytvořené týdenní až dvoutýdenní plány, které budou tvořeny soubory aktivit zaměřených na podporu vztahu k přírodě. Aktivity budou nabízeny dětem v průběhu roku s respektem k fenologickým změnám. Vybrané aktivity budou realizovány a evaluovány. Sběr dat pro evaluaci bude probíhat pomocí pracovních listů standardním pretest - postest přístupem. Získaná data budou vyhodnocena a interpretována. Evaluované týdenní plán budou nabídnuty širšímu využití v rámci projektu LIFE Českého středohoří.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Bakalářská práce se bude zabývat tvorbou a realizací týdenních a dvoutýdenních plánů v mateřské škole a jejich následnou evaluací. Teoretická část bude zaměřená
na environmentální výchovu, její pojetí v mateřských školách a v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
V praktické části budou představeny vytvořené týdenní až dvoutýdenní plány, které budou tvořeny soubory aktivit zaměřených na podporu vztahu k přírodě. Aktivity budou nabízeny dětem v průběhu roku s respektem k fenologickým změnám. Vybrané aktivity budou realizovány a evaluovány. Sběr dat pro evaluaci bude probíhat pomocí pracovních listů standardním pretest - postest přístupem. Získaná data budou vyhodnocena a interpretována. Evaluované týdenní plán budou nabídnuty širšímu využití v rámci projektu LIFE Českého středohoří.
Seznam doporučené literatury
1) ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
2) HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
3) KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2014. ISBN 978-80-87604-67-0.
4) KYSELKA, Jan. Evropsky významné lokality v CHKO České středohoří. 2. upravené vydání. Litoměřice: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Regionální pracoviště Ústecko, 2016. ISBN 978-80-88076-36-0.
5) LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
6) MARKOVÁ, Kateřina. Uvedení do studia životního prostředí. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Fakulta životního prostředí, 2014. ISBN 978-80-7414-816-3.
7) MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou: [metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy]. Brno: Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.
8) SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1.lednu 2018). Praha: MŠMT, 2018 [cit. 14.01.2019]. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/45304/
Seznam doporučené literatury
1) ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
2) HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
3) KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2014. ISBN 978-80-87604-67-0.
4) KYSELKA, Jan. Evropsky významné lokality v CHKO České středohoří. 2. upravené vydání. Litoměřice: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Regionální pracoviště Ústecko, 2016. ISBN 978-80-88076-36-0.
5) LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
6) MARKOVÁ, Kateřina. Uvedení do studia životního prostředí. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Fakulta životního prostředí, 2014. ISBN 978-80-7414-816-3.
7) MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou: [metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy]. Brno: Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.
8) SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1.lednu 2018). Praha: MŠMT, 2018 [cit. 14.01.2019]. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/45304/