Bakalářská práce se zabývá problematikou povinného předškolního vzdělávání u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem bakalářské práce je analyzovat výhody a nevýhody současné koncepce povinného předškolního vzdělávání. V teoretické části práce jsou představeny hlavní pojmy a témata, jakými jsou primární vzdělávání, specifika edukace dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, význam rané péče a včasné intervence u těchto dětí či téma školní zralosti a připravenosti. V praktické části je popsán realizovaný kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo analyzovat názory učitelů mateřských a základních škol na vliv absolvování povinného předškolního vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na následnou adaptaci a školní úspěšnost těchto dětí v základní škole. Výzkumný soubor tvořilo 79 učitelů mateřských škol a 92 učitelů základních škol. Metodou sběru dat byly dotazníky vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of compulsory preschool education of children from socio-culturally disadvantaged environment. The aim of this thesis is to analyze the advantages and disadvantages of the current concept of compulsory preschool education. The theoretical part presents the main concepts and topics such as primary education, the specifics of education of children from socio-culturally disadvantaged environment, the importance of early care and early intervention in these children or the topic of school maturity and readiness. The practical part describes the quantitative research carried out, the aim of which was to analyze the opinions of nursery and primary school teachers on the impact of compulsory preschool education of children from socially disadvantaged environment on the subsequent adaptation and school success of these children in primary school. The research sample consisted of 79 nursery school teachers and 92 primary school teachers. The method of data collection were questionnaires of own construction.
Klíčová slova
Adaptace, dítě, mateřská škola, povinné předškolní vzdělávání, sociokulturně znevýhodněné prostředí, sociální dovednosti, školní zralost, učitel, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, compulsory preschool education, education, child, kindergarten, school maturity, social skills, socio-culturally disadvantaged environment, teacher.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou povinného předškolního vzdělávání u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem bakalářské práce je analyzovat výhody a nevýhody současné koncepce povinného předškolního vzdělávání. V teoretické části práce jsou představeny hlavní pojmy a témata, jakými jsou primární vzdělávání, specifika edukace dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, význam rané péče a včasné intervence u těchto dětí či téma školní zralosti a připravenosti. V praktické části je popsán realizovaný kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo analyzovat názory učitelů mateřských a základních škol na vliv absolvování povinného předškolního vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na následnou adaptaci a školní úspěšnost těchto dětí v základní škole. Výzkumný soubor tvořilo 79 učitelů mateřských škol a 92 učitelů základních škol. Metodou sběru dat byly dotazníky vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of compulsory preschool education of children from socio-culturally disadvantaged environment. The aim of this thesis is to analyze the advantages and disadvantages of the current concept of compulsory preschool education. The theoretical part presents the main concepts and topics such as primary education, the specifics of education of children from socio-culturally disadvantaged environment, the importance of early care and early intervention in these children or the topic of school maturity and readiness. The practical part describes the quantitative research carried out, the aim of which was to analyze the opinions of nursery and primary school teachers on the impact of compulsory preschool education of children from socially disadvantaged environment on the subsequent adaptation and school success of these children in primary school. The research sample consisted of 79 nursery school teachers and 92 primary school teachers. The method of data collection were questionnaires of own construction.
Klíčová slova
Adaptace, dítě, mateřská škola, povinné předškolní vzdělávání, sociokulturně znevýhodněné prostředí, sociální dovednosti, školní zralost, učitel, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, compulsory preschool education, education, child, kindergarten, school maturity, social skills, socio-culturally disadvantaged environment, teacher.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou povinného předškolního vzdělávání a jeho vlivem na pozdější školní úspěšnost u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
V teoretické části budou rozpracována témata vztahující se ke školní zralosti a školní připravenosti, legislativním opatřením vztahujícím se k povinnému předškolnímu vzdělávání a specifickým potřebám ve vzdělávání u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Empirická část bude zaměřena na kvantitativně orientované šetření vlivu povinného předškolního vzdělávání na pozdější školní úspěšnost a adaptaci dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v základních školách. Pro toto šetření bude použit výzkum dotazníků emitovaných pedagogům na vybraných mateřských a základních školách v malých jednotřídních školách v příhraničí a velkých školách ve městě s počtem obyvatel nad 100 000.
Cílem práce bude porovnání pohledu pedagogů mateřských a základních škol na povinné předškolní vzdělávání, jeho délku, vliv na adaptaci a školní úspěšnost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a porovnání pohledu pedagogů z malých jednotřídní škol v příhraničí a velkých škol ve městě s počtem obyvatel nad 100 000. Výsledky budeme analyzovat a komparovat s konkrétními výstupy a doporučení pro praktické využití.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou povinného předškolního vzdělávání a jeho vlivem na pozdější školní úspěšnost u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
V teoretické části budou rozpracována témata vztahující se ke školní zralosti a školní připravenosti, legislativním opatřením vztahujícím se k povinnému předškolnímu vzdělávání a specifickým potřebám ve vzdělávání u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Empirická část bude zaměřena na kvantitativně orientované šetření vlivu povinného předškolního vzdělávání na pozdější školní úspěšnost a adaptaci dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v základních školách. Pro toto šetření bude použit výzkum dotazníků emitovaných pedagogům na vybraných mateřských a základních školách v malých jednotřídních školách v příhraničí a velkých školách ve městě s počtem obyvatel nad 100 000.
Cílem práce bude porovnání pohledu pedagogů mateřských a základních škol na povinné předškolní vzdělávání, jeho délku, vliv na adaptaci a školní úspěšnost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a porovnání pohledu pedagogů z malých jednotřídní škol v příhraničí a velkých škol ve městě s počtem obyvatel nad 100 000. Výsledky budeme analyzovat a komparovat s konkrétními výstupy a doporučení pro praktické využití.
Seznam doporučené literatury
1. FANTOVÁ, Věra a Renata ŠIKULOVÁ. Pracovní a školské právo v praxi mateřské školy: (rukověť pro studenty bakalářského studia učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-047-1.
2. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
4. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
5. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
6. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2
7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
8. WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
9. Dovedu to pochopit?: výukový materiál pro multikulturní výchovu. Praha: Varianty, Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-40-8. KOL. AUT.
10. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005.
11. HIRT, T., JAKOUBEK, M. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7178-285-
12. MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, Brno, 2006, ISBN 80-87007-15-8
13. SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU 2004, ISBN 80-210-3455-6
14. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
Seznam doporučené literatury
1. FANTOVÁ, Věra a Renata ŠIKULOVÁ. Pracovní a školské právo v praxi mateřské školy: (rukověť pro studenty bakalářského studia učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-047-1.
2. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
4. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
5. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
6. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2
7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
8. WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
9. Dovedu to pochopit?: výukový materiál pro multikulturní výchovu. Praha: Varianty, Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-40-8. KOL. AUT.
10. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005.
11. HIRT, T., JAKOUBEK, M. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7178-285-
12. MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, Brno, 2006, ISBN 80-87007-15-8
13. SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU 2004, ISBN 80-210-3455-6
14. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2