Diplomová práce odráží další ze série vzpomínek, kterými se dlouhodobě ve svých projektech zabývám. Nalezené části pletených svetrů, které jsou symbolem zastaveného času, se stávají nositeli uměleckého projevu. Textilní tvorba je v současné době "znovuobjeveným" médiem, které prostupuje do mnoha uměleckých projektů českých i zahraničních umělců. Tradice a důraz na techniku, které se navrací k naší historii, se staly příhodným tématem i pro mou diplomovou práci. Teoretická část se zabývá mapováním nejen současné textilní umělecké scény, ale rozebírá také témata jako mezigenerační kontinuita, tradice či text a kontext. V pedagogické části diplomové práce navrhuji animační program, který se vztahuje nejen k několika tématům vycházejícím z díla samotného, ale především pak ke kontextu současné společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis reflects another of a series of memories that I have been dealing with for a long time in my projects. Found parts of knitted sweaters, which are a symbol of stopped time, become the bearers of artistic expression. Textile production is currently a "rediscovered" medium that permeates many artistic projects of Czech and foreign artists. Tradition and emphasis on technology, which returns to our history, have become a suitable medium for my thesis. The theoretical part deals not only with the mapping of the contemporary textile art scene, but also discusses topics such as intergenerational continuity, tradition or text and context. In the pedagogical part of the diploma thesis I propose an improvised animation program, which relates not only to several topics based on the work itself, but especially to the context in the world of social networks.
memory, sweater, stopped time, knitwear, death, family, typography, letters
Rozsah průvodní práce
91 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce odráží další ze série vzpomínek, kterými se dlouhodobě ve svých projektech zabývám. Nalezené části pletených svetrů, které jsou symbolem zastaveného času, se stávají nositeli uměleckého projevu. Textilní tvorba je v současné době "znovuobjeveným" médiem, které prostupuje do mnoha uměleckých projektů českých i zahraničních umělců. Tradice a důraz na techniku, které se navrací k naší historii, se staly příhodným tématem i pro mou diplomovou práci. Teoretická část se zabývá mapováním nejen současné textilní umělecké scény, ale rozebírá také témata jako mezigenerační kontinuita, tradice či text a kontext. V pedagogické části diplomové práce navrhuji animační program, který se vztahuje nejen k několika tématům vycházejícím z díla samotného, ale především pak ke kontextu současné společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis reflects another of a series of memories that I have been dealing with for a long time in my projects. Found parts of knitted sweaters, which are a symbol of stopped time, become the bearers of artistic expression. Textile production is currently a "rediscovered" medium that permeates many artistic projects of Czech and foreign artists. Tradition and emphasis on technology, which returns to our history, have become a suitable medium for my thesis. The theoretical part deals not only with the mapping of the contemporary textile art scene, but also discusses topics such as intergenerational continuity, tradition or text and context. In the pedagogical part of the diploma thesis I propose an improvised animation program, which relates not only to several topics based on the work itself, but especially to the context in the world of social networks.
memory, sweater, stopped time, knitwear, death, family, typography, letters
Zásady pro vypracování
1.výběr tématu, konkretizace projektu, 2. studium doporučené literatury 3. konzultace teoretické, praktické i pedagogické části práce 4. vypracování teoretické části práce 6. Vypracování praktické části práce 8. Práce na projektu s žáky 7. realizace pedagogického přesahu 8. instalace a obhajoba konečné podoby diplomové práce
Zásady pro vypracování
1.výběr tématu, konkretizace projektu, 2. studium doporučené literatury 3. konzultace teoretické, praktické i pedagogické části práce 4. vypracování teoretické části práce 6. Vypracování praktické části práce 8. Práce na projektu s žáky 7. realizace pedagogického přesahu 8. instalace a obhajoba konečné podoby diplomové práce
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 9788074142505.
GOMBRICH, E. Příběh umění. Vyd. v češ. 2. (rev.)., v Mladé frontě a Argu 1. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-204-0685-9.
HANZLÍKOVÁ, Emma a Markéta VINGLEROVÁ, ed. Pocta suknu: textil v kontextu umění. Humpolec: Nadační fond 8smička, 2018. ISBN 978-80-907185-0-0.
HEARTNEY, Eleanor. Art & today. 1st pub. London: Phaidon, 2008. ISBN 978-0-7148- 4514-2
KULKA, Tomaš. 2000. Umění a kýč. 2. vyd. Praha: Torst, 292 s. ISBN 80-721-5128-2.
KYBAL, Antonín. O textilním výtvarném projevu. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. s. 5, Učebnice odborných a středních odborných škol.
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Vyd. 4., v Knižním klubu 1. Překlad Libuše Macková, Hana Stašková. V Praze: Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
Rike Frank; Grant Watson (ed.), Textiles: Open Letter, Sterberg Press Berlin 2015
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F (ed.). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. Köln: Taschen, 2011. ISBN 978-3-8365-3519-9.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 9788074142505.
GOMBRICH, E. Příběh umění. Vyd. v češ. 2. (rev.)., v Mladé frontě a Argu 1. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-204-0685-9.
HANZLÍKOVÁ, Emma a Markéta VINGLEROVÁ, ed. Pocta suknu: textil v kontextu umění. Humpolec: Nadační fond 8smička, 2018. ISBN 978-80-907185-0-0.
HEARTNEY, Eleanor. Art & today. 1st pub. London: Phaidon, 2008. ISBN 978-0-7148- 4514-2
KULKA, Tomaš. 2000. Umění a kýč. 2. vyd. Praha: Torst, 292 s. ISBN 80-721-5128-2.
KYBAL, Antonín. O textilním výtvarném projevu. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. s. 5, Učebnice odborných a středních odborných škol.
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Vyd. 4., v Knižním klubu 1. Překlad Libuše Macková, Hana Stašková. V Praze: Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
Rike Frank; Grant Watson (ed.), Textiles: Open Letter, Sterberg Press Berlin 2015
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F (ed.). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. Köln: Taschen, 2011. ISBN 978-3-8365-3519-9.