Tato bakalářská práce se věnuje problematice hudebního sluchu a následně jeho vlivu na správnou výslovnost cizího jazyka. Zaměříme se na jazyk anglický a hlavní testovací skupinou budou žáci druhého stupně základních škol, které na základě jednoduchého hudebního cvičení rozdělíme do dvou skupin, a to na žáky s hudebním sluchem a na žáky bez hudebního sluchu. Oběma skupinám bude zadán stejný úkol zaměřený na výslovnost a správnou intonaci anglického jazyka. Výsledky nakonec porovnáme se vzorovým příkladem a vytvoříme statistiky pro určení závěru našeho výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on a theory of musical aptitude and subsequently, its influence to correct pronunciation of a foreign language. In particular, we will be focusing on English language and the main examine group will be second grade pupils, which we will divide, based on a simple exercise, into two groups, the one who has musical aptitude and the one who does not. Both groups will be given the same simple exercise focusing on their pronunciation and right intonation of English language. Finally, we will compare the results with the theory and then we will make a conclusion of our research.
Klíčová slova
hudební sluch, výslovnost, cizí jazyk, výzkum, žáci
Tato bakalářská práce se věnuje problematice hudebního sluchu a následně jeho vlivu na správnou výslovnost cizího jazyka. Zaměříme se na jazyk anglický a hlavní testovací skupinou budou žáci druhého stupně základních škol, které na základě jednoduchého hudebního cvičení rozdělíme do dvou skupin, a to na žáky s hudebním sluchem a na žáky bez hudebního sluchu. Oběma skupinám bude zadán stejný úkol zaměřený na výslovnost a správnou intonaci anglického jazyka. Výsledky nakonec porovnáme se vzorovým příkladem a vytvoříme statistiky pro určení závěru našeho výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on a theory of musical aptitude and subsequently, its influence to correct pronunciation of a foreign language. In particular, we will be focusing on English language and the main examine group will be second grade pupils, which we will divide, based on a simple exercise, into two groups, the one who has musical aptitude and the one who does not. Both groups will be given the same simple exercise focusing on their pronunciation and right intonation of English language. Finally, we will compare the results with the theory and then we will make a conclusion of our research.
Klíčová slova
hudební sluch, výslovnost, cizí jazyk, výzkum, žáci
1. CHLUMSKÝ, Josef. Česká kvantita, melodie a přízvuk. Česká akademie věd a umění. Praha. 1928. 240 s.
2. HEADLANOVÁ-KALISCHOVÁ, Irena. Intonation in discourse: English intonation as (mis)used Czech speakers. Masaryková Univerzita. Brno. 2010. 157 s.
3. ZENKL, Luděk. ABC intonace a sluchové analýzy. Bärenreiter. Praha. 2017. 122 s.
4. KOLÁŘ, Pavel. A guide on to lectures in english phonetics and phonology. Slezská univerzita. Opava. 2014. 76 s.
5. ROACH, Peter. English phonetics and phonology. Plzeň: Fraus. 2009. ISBN 978-0-521-71740-3
Seznam doporučené literatury
1. CHLUMSKÝ, Josef. Česká kvantita, melodie a přízvuk. Česká akademie věd a umění. Praha. 1928. 240 s.
2. HEADLANOVÁ-KALISCHOVÁ, Irena. Intonation in discourse: English intonation as (mis)used Czech speakers. Masaryková Univerzita. Brno. 2010. 157 s.
3. ZENKL, Luděk. ABC intonace a sluchové analýzy. Bärenreiter. Praha. 2017. 122 s.
4. KOLÁŘ, Pavel. A guide on to lectures in english phonetics and phonology. Slezská univerzita. Opava. 2014. 76 s.
5. ROACH, Peter. English phonetics and phonology. Plzeň: Fraus. 2009. ISBN 978-0-521-71740-3