Bakalářská práce se zabývá problematikou poskytování podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků. Cílem bakalářské práce je popsat a analyzovat nastavená podpůrná opatření u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole.
Práci tvoří dvě části. Teoretickou část, která pomocí literárních pramenů popisuje legislativní podporu inkluzivního vzdělávání a charakteristiku podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a její klasifikaci. Praktickou část, která se věnuje analýze podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tato část také mapuje názory a postoje pedagogů vybraných základních škol na nastavená podpůrná opatření.
Z výsledků šetření je patrné, která podpůrná opatření jsou žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných základních školách poskytována a s jakými nedostatky se pedagogičtí pracovníci při poskytování podpůrných opatření setkávají. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of providing supportive measures by pupils with special educational needs in the field of communication deficiency. The aim of the thesis is to describe and analyse the established supportive measures by individuals with special educational needs at elementary school.
The thesis consists of two parts. The theoretical section describes the legal support of inclusive education and the characteristics of the supportive measures by pupils with disrupted communication ability and its classification using literary sources. The practical section is dedicated to the analysis of supportive measures by pupils with special educational needs. This section also charts the ideas and attitudes of teachers of selected elementary schools towards the established supportive measures.
The outputs of the research state which supportive measures are provided to the pupils with special educational needs at selected elementary schools and which deficiencies have to be encountered by the teachers during providing supportive measures. The final closing gives specific conclusions and recommendations for the common practice.
support measures, communication disorders, pupil, speech care, hearing impairment
Rozsah průvodní práce
57 s. (92 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou poskytování podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků. Cílem bakalářské práce je popsat a analyzovat nastavená podpůrná opatření u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole.
Práci tvoří dvě části. Teoretickou část, která pomocí literárních pramenů popisuje legislativní podporu inkluzivního vzdělávání a charakteristiku podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a její klasifikaci. Praktickou část, která se věnuje analýze podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tato část také mapuje názory a postoje pedagogů vybraných základních škol na nastavená podpůrná opatření.
Z výsledků šetření je patrné, která podpůrná opatření jsou žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných základních školách poskytována a s jakými nedostatky se pedagogičtí pracovníci při poskytování podpůrných opatření setkávají. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of providing supportive measures by pupils with special educational needs in the field of communication deficiency. The aim of the thesis is to describe and analyse the established supportive measures by individuals with special educational needs at elementary school.
The thesis consists of two parts. The theoretical section describes the legal support of inclusive education and the characteristics of the supportive measures by pupils with disrupted communication ability and its classification using literary sources. The practical section is dedicated to the analysis of supportive measures by pupils with special educational needs. This section also charts the ideas and attitudes of teachers of selected elementary schools towards the established supportive measures.
The outputs of the research state which supportive measures are provided to the pupils with special educational needs at selected elementary schools and which deficiencies have to be encountered by the teachers during providing supportive measures. The final closing gives specific conclusions and recommendations for the common practice.
support measures, communication disorders, pupil, speech care, hearing impairment
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou poskytování podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků. Cílem bakalářské práce bude analýza podpůrných opatření u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků na základní škole. V teoretické části bude věnována pozornost zejména legislativní podpoře inkluzivního vzdělávání, podpůrným opatřením pro žáky s narušenou komunikační schopností a její klasifikaci. V praktické části bude provedena analýza podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků v jednotlivých stupních podpůrných opatření, budou mapovány názory a postoje pedagogů vybraných základních škol. Pro ověření cíle bude zvolen kvalitativní výzkum. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou poskytování podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků. Cílem bakalářské práce bude analýza podpůrných opatření u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků na základní škole. V teoretické části bude věnována pozornost zejména legislativní podpoře inkluzivního vzdělávání, podpůrným opatřením pro žáky s narušenou komunikační schopností a její klasifikaci. V praktické části bude provedena analýza podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikačních nedostatků v jednotlivých stupních podpůrných opatření, budou mapovány názory a postoje pedagogů vybraných základních škol. Pro ověření cíle bude zvolen kvalitativní výzkum. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. NEUBAUER, Karel. Logopedie a surdologopedie: učební text pro základní kurz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-500-4. RŮŽIČKOVÁ, Dora, ed. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Pedagogika v praxi. ISBN 978-80-244-3177-2. TOMICKÁ, Václava, 2006. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické i speciálně pedagogické praxi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 36 s. ISBN 80-737-2106-6.
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. NEUBAUER, Karel. Logopedie a surdologopedie: učební text pro základní kurz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-500-4. RŮŽIČKOVÁ, Dora, ed. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Pedagogika v praxi. ISBN 978-80-244-3177-2. TOMICKÁ, Václava, 2006. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické i speciálně pedagogické praxi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 36 s. ISBN 80-737-2106-6.