Bakalářská práce je zaměřena na program Začít spolu v praxi mateřských škol. V teoretické části seznamuje blíže s programem Začít spolu, jeho teoretickými východisky a principy, a to především ve spojitosti s mateřskými školami. Dále se zabývá podnětným prostředím jako jedné z podmínek individualizace. Odpovídá na otázky, co tyto pojmy znamenají, jak vypadá podnětné prostředí a jakou roli v těchto procesech má pedagog. Praktická část je zaměřena na práci učitelů v mateřských školách s programem Začít spolu. Zjišťuje, jak učitelé využívají podnětné prostředí pro proces individualizace. Pro výzkum byly vybrány dané rámce kvality a jejich naplňování učiteli je zkoumáno pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the program called Step by Step in the practice of kindergartens, The theoretical part introduces the program Step by Step, its theoretical background and principles, especially in connection with kindergartens. The thesis also deals with the stimulating environment as one of the conditions for individualization. It answers the questions of what these subjects mean, what the stimulating environment looks like and what role the teacher has in these processes. The practical part focuses on the teachers' work in kindergartens with the Step by Step program. Finds out how teachers use the stimulation environment for the process of individualization. The given quality frameworks were selected for the research and their fulfillment by the teachers is examined by means of a questionnaire survey.
Klíčová slova
program Začít spolu, předškolní vzdělávání, individualizace, podnětné prostředí, role pedagoga
Klíčová slova v angličtině
program Step by step, preschool education, individualization, stimulating environment, the role of the teacher
Rozsah průvodní práce
49 s. (58 849 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na program Začít spolu v praxi mateřských škol. V teoretické části seznamuje blíže s programem Začít spolu, jeho teoretickými východisky a principy, a to především ve spojitosti s mateřskými školami. Dále se zabývá podnětným prostředím jako jedné z podmínek individualizace. Odpovídá na otázky, co tyto pojmy znamenají, jak vypadá podnětné prostředí a jakou roli v těchto procesech má pedagog. Praktická část je zaměřena na práci učitelů v mateřských školách s programem Začít spolu. Zjišťuje, jak učitelé využívají podnětné prostředí pro proces individualizace. Pro výzkum byly vybrány dané rámce kvality a jejich naplňování učiteli je zkoumáno pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the program called Step by Step in the practice of kindergartens, The theoretical part introduces the program Step by Step, its theoretical background and principles, especially in connection with kindergartens. The thesis also deals with the stimulating environment as one of the conditions for individualization. It answers the questions of what these subjects mean, what the stimulating environment looks like and what role the teacher has in these processes. The practical part focuses on the teachers' work in kindergartens with the Step by Step program. Finds out how teachers use the stimulation environment for the process of individualization. The given quality frameworks were selected for the research and their fulfillment by the teachers is examined by means of a questionnaire survey.
Klíčová slova
program Začít spolu, předškolní vzdělávání, individualizace, podnětné prostředí, role pedagoga
Klíčová slova v angličtině
program Step by step, preschool education, individualization, stimulating environment, the role of the teacher
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude zaměřena na to, jak funguje inovativní edukační program Začít spolu v mateřských školách. Popsány budou hlavní principy, filozofie a cíle tohoto programu. Dále bude popsán proces individualizace v mateřských školách především se zaměřením na souvislost mezi individualizací a podnětným prostředím. Cílem výzkumné části bude za pomoci dotazníkového šetření zjistit, do jaké míry využívají dané mateřské školy, pracující v programu Začít spolu, podnětné prostředí pro proces individualizace. Práce by měla prospět rozvoji programu Začít spolu v České republice. Také může být užitečná učitelům mateřských škol, zajímajících se o dané téma.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude zaměřena na to, jak funguje inovativní edukační program Začít spolu v mateřských školách. Popsány budou hlavní principy, filozofie a cíle tohoto programu. Dále bude popsán proces individualizace v mateřských školách především se zaměřením na souvislost mezi individualizací a podnětným prostředím. Cílem výzkumné části bude za pomoci dotazníkového šetření zjistit, do jaké míry využívají dané mateřské školy, pracující v programu Začít spolu, podnětné prostředí pro proces individualizace. Práce by měla prospět rozvoji programu Začít spolu v České republice. Také může být užitečná učitelům mateřských škol, zajímajících se o dané téma.
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (2018). Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. 2nd ed. Praha: Portál.
Gardošová, J., & Dujková, L. (2003). Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Karns, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: Zásady a cvičení. Praha: Portál.
Kompetentní učitel 21. století Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (2011) Praha: Step by Step Česká republika.
Krejčová, V., Kargerová J., & Syslová Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Kyriacou, Ch. (2012) Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. 4th ed. Praha: Portál
Lievegoed, B. C. J. (1992). Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar.
Vališová, A., Kasíková H., & Bureš M. (2011) Pedagogika pro učitele. 2nd ed. Praha: Grada.
Zelinková, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (2018). Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. 2nd ed. Praha: Portál.
Gardošová, J., & Dujková, L. (2003). Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Karns, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: Zásady a cvičení. Praha: Portál.
Kompetentní učitel 21. století Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (2011) Praha: Step by Step Česká republika.
Krejčová, V., Kargerová J., & Syslová Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Kyriacou, Ch. (2012) Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. 4th ed. Praha: Portál
Lievegoed, B. C. J. (1992). Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar.
Vališová, A., Kasíková H., & Bureš M. (2011) Pedagogika pro učitele. 2nd ed. Praha: Grada.
Zelinková, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál.