Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku podpory zdravého vývoje dítěte v předškolním období. Uvedený koncept je v zahraničí znám a prosazován jako Early Child Development. Práce je členěna na část teoretickou a část empirickou.
Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti bio-psycho-sociálního vývoje dítěte a možných příčin narušení tohoto vývoje. Pozornost věnujeme také možnostem prevence vzniku případných nežádoucích odchylek a podpory zdravého vývoje dítěte ve vybraných oblastech, a to v prostředí mateřských škol.
V empirické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu připravenosti pedagogických pracovníků předškolních zařízení na podporu vybraných oblastí zdravého vývoje dítěte. Data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění práce předškolních zařízení v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is thematically focused on the issue of support of healthy development of child in pre-school period. This educational concept is known as Early Child Development. The thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical basis of the work are based on current knowledges in the area of bio-psycho-social development of the child, possible causes of disruption of this development. Attention is also paid to the possibilities of prevention of possible undesirable deviations and support of healthy development of the child in selected areas in the pre-school education environment.
The empirical part of the thesis is focused on presentation of the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the preparedness of pre-school teachers to support selected areas of healthy development of the child. Data were collected through semi-structured interviews.
The output of the work are structured recomendations for possible improvement of the pre-school facilities practise.
Klíčová slova
Podpora zdravého vývoje dítěte; předškolní věk; předškolní vzdělávání; rozvoj dítěte v raném věku; vzdělávání pedagogů.
Klíčová slova v angličtině
Support of Children Health, Pre-school Age, Pre-school Education, Early Child Development, Teachers Training.
Rozsah průvodní práce
89 s. (135 220 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku podpory zdravého vývoje dítěte v předškolním období. Uvedený koncept je v zahraničí znám a prosazován jako Early Child Development. Práce je členěna na část teoretickou a část empirickou.
Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti bio-psycho-sociálního vývoje dítěte a možných příčin narušení tohoto vývoje. Pozornost věnujeme také možnostem prevence vzniku případných nežádoucích odchylek a podpory zdravého vývoje dítěte ve vybraných oblastech, a to v prostředí mateřských škol.
V empirické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu připravenosti pedagogických pracovníků předškolních zařízení na podporu vybraných oblastí zdravého vývoje dítěte. Data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění práce předškolních zařízení v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is thematically focused on the issue of support of healthy development of child in pre-school period. This educational concept is known as Early Child Development. The thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical basis of the work are based on current knowledges in the area of bio-psycho-social development of the child, possible causes of disruption of this development. Attention is also paid to the possibilities of prevention of possible undesirable deviations and support of healthy development of the child in selected areas in the pre-school education environment.
The empirical part of the thesis is focused on presentation of the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the preparedness of pre-school teachers to support selected areas of healthy development of the child. Data were collected through semi-structured interviews.
The output of the work are structured recomendations for possible improvement of the pre-school facilities practise.
Klíčová slova
Podpora zdravého vývoje dítěte; předškolní věk; předškolní vzdělávání; rozvoj dítěte v raném věku; vzdělávání pedagogů.
Klíčová slova v angličtině
Support of Children Health, Pre-school Age, Pre-school Education, Early Child Development, Teachers Training.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku podpory zdravého vývoje dítěte v předškolním období. Uvedený koncept je v zahraničí znám a prosazován jako Early Child Development. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti bio-psycho-sociálního vývoje dítěte, možných příčin narušení tohoto vývoje. Pozornost bude věnována také možnostem prevence vzniku případných nežádoucích odchylek a podpory zdravého vývoje dítěte ve vybraných oblastech v prostředí předškolního vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu připravenosti pedagogických pracovníků předškolních zařízení na podporu vybraných oblastí zdravého vývoje dítěte. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění práce předškolních zařízení v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku podpory zdravého vývoje dítěte v předškolním období. Uvedený koncept je v zahraničí znám a prosazován jako Early Child Development. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti bio-psycho-sociálního vývoje dítěte, možných příčin narušení tohoto vývoje. Pozornost bude věnována také možnostem prevence vzniku případných nežádoucích odchylek a podpory zdravého vývoje dítěte ve vybraných oblastech v prostředí předškolního vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu připravenosti pedagogických pracovníků předškolních zařízení na podporu vybraných oblastí zdravého vývoje dítěte. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění práce předškolních zařízení v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2011. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-0977-9.
2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
3. KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
4. POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
5. PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4451-3.
6. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
7. ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
8. TROJAN, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1296-2.
9. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8.
10. VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2011. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-0977-9.
2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
3. KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
4. POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
5. PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4451-3.
6. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
7. ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
8. TROJAN, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1296-2.
9. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8.
10. VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.