Diplomová práce je zaměřena na vnímání osob s postižením a na sociální distanci ze strany učitelů k těmto lidem. V teoretické části je blíže popsána problematika inkluze a inkluzivního vzdělávání. Podrobně jsou zde popsány přístupy člověka k lidem, které mají postižení, což je jádrem této kvalifikační práce. V praktické části jsou zpracované výsledky výzkumu, kde jsme zjišťovali, jaký má vliv u učitelů 1. stupně znalost osob s postižením na jejich distanci vůči těmto lidem. K výzkumu byly použity kvantitativní metody.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the perception of people with disabilities and social distance from teachears of elementary school to them. The theoretical part describes in detail the issue of inclusion and inclusive education. There are described in detail the approaches of a person to people with disabilities, which is the core of this thesis. In the practical part are processed the results of the research, where we found out how the influence of teachers at elementary school of knowledge of persons with disabilities on their distance to these people. For the research were used quantitative methods.
Klíčová slova
Inkluze, sociální distance, postižení, postoje
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, social distance, disability, attitudes
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vnímání osob s postižením a na sociální distanci ze strany učitelů k těmto lidem. V teoretické části je blíže popsána problematika inkluze a inkluzivního vzdělávání. Podrobně jsou zde popsány přístupy člověka k lidem, které mají postižení, což je jádrem této kvalifikační práce. V praktické části jsou zpracované výsledky výzkumu, kde jsme zjišťovali, jaký má vliv u učitelů 1. stupně znalost osob s postižením na jejich distanci vůči těmto lidem. K výzkumu byly použity kvantitativní metody.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the perception of people with disabilities and social distance from teachears of elementary school to them. The theoretical part describes in detail the issue of inclusion and inclusive education. There are described in detail the approaches of a person to people with disabilities, which is the core of this thesis. In the practical part are processed the results of the research, where we found out how the influence of teachers at elementary school of knowledge of persons with disabilities on their distance to these people. For the research were used quantitative methods.
Klíčová slova
Inkluze, sociální distance, postižení, postoje
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, social distance, disability, attitudes
Zásady pro vypracování
Detailně se seznámit se směrnicí děkana 5/2019 a dbát na její dodržování. Cílem kvalifikační práce bude zjistit, jaký má vliv znalost člověka s postižením na sociální distanci učitelů vůči osobám s postižením. Výběrový soubor bude složen z učitelů 1. stupně Základních škol v Ústeckém kraji, a to formou kvótního výběru. Teoretická část bude reflektovat soudobá paradigmata, která se zaměřují na možnosti modifikace postojů a sociální distance u učitelů. V empirické části bude využit nástroj, vycházející ze subškály Bogardusovy sociální distance, konkrétněji test MRAI-R, který měří sociální distanci vůči osobám se smyslovým, tělesným a mentálním postižením, avšak také součtový index sociální distance. Data budou analyzována deskriptivními, následně induktivními statistickými metodami, a to dle charakteru dat. Následně budou data interpretována a vytvořena doporučení pro praxi, která lze předpokládat spíše pedeutologického charakteru.
Zásady pro vypracování
Detailně se seznámit se směrnicí děkana 5/2019 a dbát na její dodržování. Cílem kvalifikační práce bude zjistit, jaký má vliv znalost člověka s postižením na sociální distanci učitelů vůči osobám s postižením. Výběrový soubor bude složen z učitelů 1. stupně Základních škol v Ústeckém kraji, a to formou kvótního výběru. Teoretická část bude reflektovat soudobá paradigmata, která se zaměřují na možnosti modifikace postojů a sociální distance u učitelů. V empirické části bude využit nástroj, vycházející ze subškály Bogardusovy sociální distance, konkrétněji test MRAI-R, který měří sociální distanci vůči osobám se smyslovým, tělesným a mentálním postižením, avšak také součtový index sociální distance. Data budou analyzována deskriptivními, následně induktivními statistickými metodami, a to dle charakteru dat. Následně budou data interpretována a vytvořena doporučení pro praxi, která lze předpokládat spíše pedeutologického charakteru.
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
Mühlpachr, P. (Ed.). (2008). Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech. Brno: Masarykova univerzita.
Pančocha, K. (Ed.). (2010). Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Požár, L. (1997). Psychológia osobnosti postihnutých. Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer
Zámečníková, D., Vítková, M. (2015). Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí - teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Zilcher, L., Svoboda, Z., (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků, Praha: Grada
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
Mühlpachr, P. (Ed.). (2008). Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech. Brno: Masarykova univerzita.
Pančocha, K. (Ed.). (2010). Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Požár, L. (1997). Psychológia osobnosti postihnutých. Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer
Zámečníková, D., Vítková, M. (2015). Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí - teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Zilcher, L., Svoboda, Z., (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků, Praha: Grada