Cílem mé práce je pomocí tělesných pohybových aktivit u dětí s handicapem rozvinout zájem o výtvarné činnosti, které díky motivaci mají s nimi souvislost a navzájem tak propojit složku tělovýchovnou i výtvarnou. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na etapy vývoje dítěte z hlediska psychologického a tělesného a z hlediska pedagogické práce s dětmi s různým postižením. Dále jsou zde popsány typy handicapů, vývoj a význam dětské kresby a dalších výtvarných technik, tělesných činností, které se vzájemně prolínají a doplňují a pomáhají správným směrem k rozvoji jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část se skládá z osmi příprav konkrétních ukázek různých výtvarných činností, které byly motivovány tělesnými
pohybovými hrami, jakým způsobem se rozvíjejí a ovlivňují dovednosti dětí se zdravotním postižením. Součástí mé bakalářské práce je i má vlastní výtvarná tvor ba s přiloženou fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to use body movement activities so children with disabilities to develop an interest in art activities which t hanks to a motivation have a link between the mselves and this I would like to interconnect component so physical education and art.
The thesis is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on the stages of child development from the point of view of the psycholo gical and physical and the point of view of pedagogical work with children with various disabilities. Further I will describe the types of handicaps, the development and significance of children's drawings and other art techniques, bodily activities which are mutually interwined
and complement each other, and help in the right way with the development of individuals who have special educational needs. The practical part consists of eight exercises of concrete examples of various art activities, which were motivated by physical games and the way of developing and affecting the skills of children with disabilities. The part of my bachelor thesis is also my own art creation with attached photodocumentation.
Art technique, physical activity, art activity, mental disability, physical disability, kindergarden.
Rozsah průvodní práce
107 s. (126 846 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé práce je pomocí tělesných pohybových aktivit u dětí s handicapem rozvinout zájem o výtvarné činnosti, které díky motivaci mají s nimi souvislost a navzájem tak propojit složku tělovýchovnou i výtvarnou. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na etapy vývoje dítěte z hlediska psychologického a tělesného a z hlediska pedagogické práce s dětmi s různým postižením. Dále jsou zde popsány typy handicapů, vývoj a význam dětské kresby a dalších výtvarných technik, tělesných činností, které se vzájemně prolínají a doplňují a pomáhají správným směrem k rozvoji jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část se skládá z osmi příprav konkrétních ukázek různých výtvarných činností, které byly motivovány tělesnými
pohybovými hrami, jakým způsobem se rozvíjejí a ovlivňují dovednosti dětí se zdravotním postižením. Součástí mé bakalářské práce je i má vlastní výtvarná tvor ba s přiloženou fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to use body movement activities so children with disabilities to develop an interest in art activities which t hanks to a motivation have a link between the mselves and this I would like to interconnect component so physical education and art.
The thesis is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on the stages of child development from the point of view of the psycholo gical and physical and the point of view of pedagogical work with children with various disabilities. Further I will describe the types of handicaps, the development and significance of children's drawings and other art techniques, bodily activities which are mutually interwined
and complement each other, and help in the right way with the development of individuals who have special educational needs. The practical part consists of eight exercises of concrete examples of various art activities, which were motivated by physical games and the way of developing and affecting the skills of children with disabilities. The part of my bachelor thesis is also my own art creation with attached photodocumentation.
Art technique, physical activity, art activity, mental disability, physical disability, kindergarden.
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování.
2. Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce. Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a stanoví cíl práce.
3.V teoretické části se zaměří na popis speciální mateřské školy a její školní vzdělávací program, popis handicapů a zdravotních postiženích, které se v MŠ objevují, vývoj dítěte z tělesného a psychologického hlediska, pedagogické hledisko práce s postižením, především u dětí předškolního věku, výtvarné techniky, které jsou součástí praktické části, vývoj dětské kresby, najde umělce, kteří se proslavili i přes různá tělesná či duševní postižení.
4. V praktické části aplikuje teoretické poznatky se zaměřením na motivaci pomocí tělovýchovných činností, které vedou k výtvarným činnostem v minimálně 8 didaktických výstupech ve speciální mateřské škole s přiloženou fotodokumentací.
5. V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu související s tématem své bakalářské práce.
6. V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování.
2. Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce. Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a stanoví cíl práce.
3.V teoretické části se zaměří na popis speciální mateřské školy a její školní vzdělávací program, popis handicapů a zdravotních postiženích, které se v MŠ objevují, vývoj dítěte z tělesného a psychologického hlediska, pedagogické hledisko práce s postižením, především u dětí předškolního věku, výtvarné techniky, které jsou součástí praktické části, vývoj dětské kresby, najde umělce, kteří se proslavili i přes různá tělesná či duševní postižení.
4. V praktické části aplikuje teoretické poznatky se zaměřením na motivaci pomocí tělovýchovných činností, které vedou k výtvarným činnostem v minimálně 8 didaktických výstupech ve speciální mateřské škole s přiloženou fotodokumentací.
5. V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu související s tématem své bakalářské práce.
6. V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993, ISBN: 80-7151-468-3.
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Ilustroval Vladimír ROCMAN. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
ROESELOVÁ, Věra, Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, ISBN 80 902267-1-X.
BĚLINOVÁ, Ludmila. Pedagogika předškolního věku: učební text pro I.-IV. ročník středních pedagogických škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
KÁBELE, František. Somatopedie: vysokoškolská učebnice speciální pedagogiky ve studiu učitelství pro školy pro mládež tělesně postiženou, nemocnou a zdravotně oslabenou. 2. upr. vyd. Praha: SPN, 1982. Knižnice speciální pedagogiky.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Základy speciální pedagogiky. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
ŠIMONOVÁ, Anna. Výtvarná dílna. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-559-2.
KOHL, Mary Ann F. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-90-9.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum, 1986. Život a zdraví (Avicenum).
BERDYCHOVÁ, Jana. Tělesná výchova pro pedagogické školy: (učební text pro vzdělávání učitelek mateřských škol). 4. vyd. Ilustroval Viktor SODOMA. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993, ISBN: 80-7151-468-3.
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Ilustroval Vladimír ROCMAN. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
ROESELOVÁ, Věra, Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, ISBN 80 902267-1-X.
BĚLINOVÁ, Ludmila. Pedagogika předškolního věku: učební text pro I.-IV. ročník středních pedagogických škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
KÁBELE, František. Somatopedie: vysokoškolská učebnice speciální pedagogiky ve studiu učitelství pro školy pro mládež tělesně postiženou, nemocnou a zdravotně oslabenou. 2. upr. vyd. Praha: SPN, 1982. Knižnice speciální pedagogiky.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Základy speciální pedagogiky. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
ŠIMONOVÁ, Anna. Výtvarná dílna. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-559-2.
KOHL, Mary Ann F. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-90-9.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum, 1986. Život a zdraví (Avicenum).
BERDYCHOVÁ, Jana. Tělesná výchova pro pedagogické školy: (učební text pro vzdělávání učitelek mateřských škol). 4. vyd. Ilustroval Viktor SODOMA. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).