Informace o kvalifikační práci Souvislosti narušení komunikační schopnosti žáků ve foneticko-fonologické jazykové rovině a hyperkinetické poruchy u žáků prvních ročníků základní školy.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Souvislosti narušení komunikační schopnosti žáků ve foneticko-fonologické jazykové rovině a hyperkinetické poruchy u žáků prvních ročníků základní školy.
Hlavní téma v angličtině
The Context of the Hyperkinetic Disorder and the Impaired Communication Ability in the Phonetic-Phonological Language Level in 1st Grade Pupils.
Název dle studenta
Souvislosti narušení komunikační schopnosti žáků ve foneticko-fonologické jazykové rovině a hyperkinetické poruchy u žáků prvních ročníků základní školy.
Název dle studenta v angličtině
Context Disrupted communication ability of the phonetic-phonological level of language and attention deficit hyperactivity disorder in students of first year of primary school.
Diplomová práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti v souvislosti hyperkinetickou poruchou u žáků prvních ročníků základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se věnuje aspektům komunikační schopnosti, diagnostice narušené komunikační schopnosti a následné intervenci. Dále pak specifikuje ADHD a hyperkinetický syndrom, popisuje projevy, zabývá se etiologií, diagnostikou a doporučeními pro práci s dětmi se syndromem hyperaktivity. Poslední kapitola je věnována rizikům vzniku specifických poruch učení ve vztahu k ADHD.
V kvantitativním výzkumu, kterým se zabývá praktická část, byla analyzována a dále pak vyhodnocena data, jež byla získaná v rámci screeningového šetření. Šetření zjišťovalo úroveň komunikační schopnosti u žáků prvních ročníků ve všech čtyřech jazykových rovinách. Empirická část této práce se zabývá hledáním souvislostí mezi symptomy ADHD a deficity v komunikační schopností ve foneticko-fonologické jazykové rovině.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of impaired communication ability in the context of hyperkinetic disorder in primary school students. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with aspects of communication ability, diagnostics of communication disorder and subsequent intervention. It also specifies ADHD and hyperkinetic syndrome, describes symptoms, deals with etiology, diagnostics and recommendations for working with children with hyperactivity syndrome. The last chapter is devoted to the risks of specific learning disabilities in relation to ADHD.
In the quantitative research, which is dealt with in the practical part, the data obtained in the screening survey were analysed and evaluated. The survey examined the level of communication skills of first year students in all four language levels. The empirical part of this thesis seeks to find the connection between symptoms of ADHD and the deficiency in communication ability at the phonetic-phonological language level.
Phonetic-phonological language level, disturbed communication skills, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetic disorder, hyperactivity.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti v souvislosti hyperkinetickou poruchou u žáků prvních ročníků základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se věnuje aspektům komunikační schopnosti, diagnostice narušené komunikační schopnosti a následné intervenci. Dále pak specifikuje ADHD a hyperkinetický syndrom, popisuje projevy, zabývá se etiologií, diagnostikou a doporučeními pro práci s dětmi se syndromem hyperaktivity. Poslední kapitola je věnována rizikům vzniku specifických poruch učení ve vztahu k ADHD.
V kvantitativním výzkumu, kterým se zabývá praktická část, byla analyzována a dále pak vyhodnocena data, jež byla získaná v rámci screeningového šetření. Šetření zjišťovalo úroveň komunikační schopnosti u žáků prvních ročníků ve všech čtyřech jazykových rovinách. Empirická část této práce se zabývá hledáním souvislostí mezi symptomy ADHD a deficity v komunikační schopností ve foneticko-fonologické jazykové rovině.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of impaired communication ability in the context of hyperkinetic disorder in primary school students. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with aspects of communication ability, diagnostics of communication disorder and subsequent intervention. It also specifies ADHD and hyperkinetic syndrome, describes symptoms, deals with etiology, diagnostics and recommendations for working with children with hyperactivity syndrome. The last chapter is devoted to the risks of specific learning disabilities in relation to ADHD.
In the quantitative research, which is dealt with in the practical part, the data obtained in the screening survey were analysed and evaluated. The survey examined the level of communication skills of first year students in all four language levels. The empirical part of this thesis seeks to find the connection between symptoms of ADHD and the deficiency in communication ability at the phonetic-phonological language level.
Phonetic-phonological language level, disturbed communication skills, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetic disorder, hyperactivity.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat souvislostí narušené komunikační schopností (NKS) ve foneticko-fonologické jazykové rovině a hyperkinetické poruchy (ADHD) u dětí prvních tříd základní školy. Autorka provede rešerši odborné literatury a na jejím základě podrobněji a šířeji prostuduje problematiku ADHD a NKS se zaměřením na foneticko-fonologickou jazykovou rovinu. V teoretické části autorka zpracuje relevantní témata a provede kritickou analýzu dosavadní úrovně poznání v této oblasti. V empirické části bude provedeno screeningové šetření s cílem stanovit symptomy ADHD výrazně související s NKS ve foneticko-fonologické rovině. Budou formulovány výzkumné otázky, stanoven výzkumný plán, specifikován výzkumný soubor, proveden sběr dat, jejich zpracování, analýza a interpretace. Bude provedena komparace vlastního zjištění s výsledky publikovanými v odborné literatuře. Na základě této komparace budou formulována doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat souvislostí narušené komunikační schopností (NKS) ve foneticko-fonologické jazykové rovině a hyperkinetické poruchy (ADHD) u dětí prvních tříd základní školy. Autorka provede rešerši odborné literatury a na jejím základě podrobněji a šířeji prostuduje problematiku ADHD a NKS se zaměřením na foneticko-fonologickou jazykovou rovinu. V teoretické části autorka zpracuje relevantní témata a provede kritickou analýzu dosavadní úrovně poznání v této oblasti. V empirické části bude provedeno screeningové šetření s cílem stanovit symptomy ADHD výrazně související s NKS ve foneticko-fonologické rovině. Budou formulovány výzkumné otázky, stanoven výzkumný plán, specifikován výzkumný soubor, proveden sběr dat, jejich zpracování, analýza a interpretace. Bude provedena komparace vlastního zjištění s výsledky publikovanými v odborné literatuře. Na základě této komparace budou formulována doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1.vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V., a kol. Logopedické repetitórium. 1.Bratislava: Slov. ped. nakl, 1989. ISBN 80-080-0447-9.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
SOVÁK, M. Logopedie. Praha: SPN, 1978.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, a kol. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8308-0.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1.vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V., a kol. Logopedické repetitórium. 1.Bratislava: Slov. ped. nakl, 1989. ISBN 80-080-0447-9.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
SOVÁK, M. Logopedie. Praha: SPN, 1978.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, a kol. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8308-0.