Diplomová práce se zabývá problematikou řečové úrovně dětí na počátku školní docházky, se zřetelem k výskytu a spojitosti narušené komunikační schopnosti a poruch učení. V teoretické části práce jsou charakterizovány hlavní pojmy, přiblížena je komunikace dětí na počátku školní docházky, specifika narušené komunikační schopnosti u těchto dětí, včetně jejího vlivu na specifické poruchy učení. Pozornost je věnována možnostem diagnostiky a prevence v této oblasti, detailněji je pojednáno o významu specifického logopedického nálezu a orientačního logopedického vyšetření. V praktické části je popsán kvantitativní výzkum provedený na vzorku 100 žáků prvních tříd. Prostřednictvím screeningového dotazníku bylo zkoumáno, zda se žáci s narušenou komunikační schopností a bez narušené komunikační schopnosti statisticky významně liší v používání artikulační neobratnosti, specifické asimilace a jazykového citu. V diskusi jsou hlavní výsledky výzkumu komparovány s teoretickými východisky a v závěru diplomové práce jsou formulována doporučení vyplývající z hlavních zjištění realizovaného screeningového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problems of the speech level of children at the beginning of school attendance, with regard to the occurrence and continuity of impaired communication skills and learning disabilities. In the theoretical part of the thesis are characterized the main concepts, the communication of children at the beginning of school attendance, the specific communication disorders impaired in these children, including its influence on specific learning disorders. Attention is paid to the possibilities of diagnosis and prevention in this area, and in more detail the importance of a specific logopedic finding and orienteering speechopedic examination is discussed. The practical part describes quantitative research on a sample of 100 pupils of first grades. The screening questionnaire examined whether pupils with impaired communication skills and without disrupted communication skills had a statistically significant difference in the use of articulatory clutter, specific assimilation, and language sentiment. In the discussion, the main research results are compared with the theoretical bases and at the end of the thesis are formulated recommendations resulting from the main findings of the screening survey.
Articulatory awkwardness, impaired communication ability, language sensitivity, specific assimilation, specific learning disabilities, specific speech therapy, orientation speech therapy.
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou řečové úrovně dětí na počátku školní docházky, se zřetelem k výskytu a spojitosti narušené komunikační schopnosti a poruch učení. V teoretické části práce jsou charakterizovány hlavní pojmy, přiblížena je komunikace dětí na počátku školní docházky, specifika narušené komunikační schopnosti u těchto dětí, včetně jejího vlivu na specifické poruchy učení. Pozornost je věnována možnostem diagnostiky a prevence v této oblasti, detailněji je pojednáno o významu specifického logopedického nálezu a orientačního logopedického vyšetření. V praktické části je popsán kvantitativní výzkum provedený na vzorku 100 žáků prvních tříd. Prostřednictvím screeningového dotazníku bylo zkoumáno, zda se žáci s narušenou komunikační schopností a bez narušené komunikační schopnosti statisticky významně liší v používání artikulační neobratnosti, specifické asimilace a jazykového citu. V diskusi jsou hlavní výsledky výzkumu komparovány s teoretickými východisky a v závěru diplomové práce jsou formulována doporučení vyplývající z hlavních zjištění realizovaného screeningového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problems of the speech level of children at the beginning of school attendance, with regard to the occurrence and continuity of impaired communication skills and learning disabilities. In the theoretical part of the thesis are characterized the main concepts, the communication of children at the beginning of school attendance, the specific communication disorders impaired in these children, including its influence on specific learning disorders. Attention is paid to the possibilities of diagnosis and prevention in this area, and in more detail the importance of a specific logopedic finding and orienteering speechopedic examination is discussed. The practical part describes quantitative research on a sample of 100 pupils of first grades. The screening questionnaire examined whether pupils with impaired communication skills and without disrupted communication skills had a statistically significant difference in the use of articulatory clutter, specific assimilation, and language sentiment. In the discussion, the main research results are compared with the theoretical bases and at the end of the thesis are formulated recommendations resulting from the main findings of the screening survey.
Articulatory awkwardness, impaired communication ability, language sensitivity, specific assimilation, specific learning disabilities, specific speech therapy, orientation speech therapy.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce bude zaměřeno na narušenou komunikační schopnost a rizika poruch učení u žáků prvních tříd základní školy. Teoretická část bude zaměřena na příčiny narušené komunikační schopnosti a specifické poruchy učení. Práce bude zpracována za pomoci odborných zdrojů. Hlavním cílem empirické části bude ověřit stanovené hypotézy v kvantitativním výzkumu. Prokázat souvislosti mezi narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení. Ověřování hypotéz bude zpracováno statisticky a bude využit screeningový dotazník. Součástí výzkumné části budou výstupy z šetření. Výzkumným vzorkem budou žáci na počátku školní docházky. Výsledky výzkumné části vyústí v doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce bude zaměřeno na narušenou komunikační schopnost a rizika poruch učení u žáků prvních tříd základní školy. Teoretická část bude zaměřena na příčiny narušené komunikační schopnosti a specifické poruchy učení. Práce bude zpracována za pomoci odborných zdrojů. Hlavním cílem empirické části bude ověřit stanovené hypotézy v kvantitativním výzkumu. Prokázat souvislosti mezi narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení. Ověřování hypotéz bude zpracováno statisticky a bude využit screeningový dotazník. Součástí výzkumné části budou výstupy z šetření. Výzkumným vzorkem budou žáci na počátku školní docházky. Výsledky výzkumné části vyústí v doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1.BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. 150 s. ISBN 978-80-247-3853-6. 2. BOWEN, Caroline. Children´s Speech Sound Disorders. Chichester: John Wiley, 2015. 496 s. ISBN 978-1-118-63402-8. 3. FISCHER, Slavomil, SVOBODA, Zdeněk, ŠKODA, Jiří a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7. 4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4 5. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 6. LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. 360 s. ISBN 80-7178-801-5 7. PREISS, Marek. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998. 406 s. ISBN 80-7169-443-6. 8. TOMICKÁ, Václava. Orientační logopedické vyšetření. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. 70 s. ISBN 80-7083-819-1.
Seznam doporučené literatury
1.BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. 150 s. ISBN 978-80-247-3853-6. 2. BOWEN, Caroline. Children´s Speech Sound Disorders. Chichester: John Wiley, 2015. 496 s. ISBN 978-1-118-63402-8. 3. FISCHER, Slavomil, SVOBODA, Zdeněk, ŠKODA, Jiří a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7. 4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4 5. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 6. LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. 360 s. ISBN 80-7178-801-5 7. PREISS, Marek. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998. 406 s. ISBN 80-7169-443-6. 8. TOMICKÁ, Václava. Orientační logopedické vyšetření. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. 70 s. ISBN 80-7083-819-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se k obhajobě diplomové práce nedostavila.