Diplomová práce se zabývá problematikou komunikačních schopností žáků na počátku školní docházky v souvislosti s odlišnými kulturními a životními podmínkami Středočeského kraje a Prahy ve srovnání s regiony severních Čech. Teoretická část práce se věnuje komunikaci, jejímu významu a vývoji, narušené komunikační schopnosti a její klasifikaci, oblasti jazyka a řeči v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V rámci kvantitativního šetření byly porovnávány materiální podmínky, sociokulturní status a znevýhodňující prostředí rodin žáků a jejich vliv na úroveň pragmatické jazykové roviny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the topic of communication abilities of schoolchildren at the beginning of the schooling process with respect to differences of cultural and living environments of Prague and Central Bohemia Region as compared to regions of northern Czechia. Theoretical part of the thesis deals with communication, its importance and development, impaired communication ability and its classification, and the area of language and speech in the preschool education framework. Quantitative research compares material conditions, sociocultural status, and disadvantageous family environment of schoolchildren and its influence on the pragmatic language level.
Klíčová slova
Pragmatická jazyková rovina, narušená komunikační schopnost, kulturní podmínky, materiální podmínky, počátek školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Pragmatic language level, impaired communication ability, cultural environment, material environment, beginning of the schooling process
Rozsah průvodní práce
75 s. (113 422 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikačních schopností žáků na počátku školní docházky v souvislosti s odlišnými kulturními a životními podmínkami Středočeského kraje a Prahy ve srovnání s regiony severních Čech. Teoretická část práce se věnuje komunikaci, jejímu významu a vývoji, narušené komunikační schopnosti a její klasifikaci, oblasti jazyka a řeči v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V rámci kvantitativního šetření byly porovnávány materiální podmínky, sociokulturní status a znevýhodňující prostředí rodin žáků a jejich vliv na úroveň pragmatické jazykové roviny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the topic of communication abilities of schoolchildren at the beginning of the schooling process with respect to differences of cultural and living environments of Prague and Central Bohemia Region as compared to regions of northern Czechia. Theoretical part of the thesis deals with communication, its importance and development, impaired communication ability and its classification, and the area of language and speech in the preschool education framework. Quantitative research compares material conditions, sociocultural status, and disadvantageous family environment of schoolchildren and its influence on the pragmatic language level.
Klíčová slova
Pragmatická jazyková rovina, narušená komunikační schopnost, kulturní podmínky, materiální podmínky, počátek školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Pragmatic language level, impaired communication ability, cultural environment, material environment, beginning of the schooling process
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku komunikačních schopností žáků prvních tříd základních škol na bázi odlišných kulturních a životních podmínek středočeského regionu ve srovnání s regiony severních Čech (Ústecký a Liberecký kraj). Autorka provede rešerši odborné literatury a na jejím základě podrobněji a šířeji zpracuje teoretickou část práce, kterou zaměří na problematiku komunikačních schopností žáků prvních tříd základních škol. V praktické části bude provedeno výzkumné šetření na vzorku žáků 1. třídy běžné základní školy ve Středočeském kraji a žáků z Ústeckého a Libereckého kraje s cílem porovnat kulturní a jiné odlišnosti v regionu a jejich vliv na vývoj řeči a na úroveň komunikačních schopností žáků. Budou formulovány výzkumné otázky, stanoven výzkumný plán, specifikován výzkumný soubor, proveden sběr dat, jejich zpracování, analýza a interpretace. Bude realizováno kvantitativní výzkumné šetření s cílem získat objektivní ověřitelné údaje o zkoumané problematice a na jeho základě budou pomocí matematicko-statistických metod verifikovány formulované hypotézy. Bude provedena komparace vlastního zjištění s výsledky publikovanými v odborné literatuře. Na základě této komparace budou formulována doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku komunikačních schopností žáků prvních tříd základních škol na bázi odlišných kulturních a životních podmínek středočeského regionu ve srovnání s regiony severních Čech (Ústecký a Liberecký kraj). Autorka provede rešerši odborné literatury a na jejím základě podrobněji a šířeji zpracuje teoretickou část práce, kterou zaměří na problematiku komunikačních schopností žáků prvních tříd základních škol. V praktické části bude provedeno výzkumné šetření na vzorku žáků 1. třídy běžné základní školy ve Středočeském kraji a žáků z Ústeckého a Libereckého kraje s cílem porovnat kulturní a jiné odlišnosti v regionu a jejich vliv na vývoj řeči a na úroveň komunikačních schopností žáků. Budou formulovány výzkumné otázky, stanoven výzkumný plán, specifikován výzkumný soubor, proveden sběr dat, jejich zpracování, analýza a interpretace. Bude realizováno kvantitativní výzkumné šetření s cílem získat objektivní ověřitelné údaje o zkoumané problematice a na jeho základě budou pomocí matematicko-statistických metod verifikovány formulované hypotézy. Bude provedena komparace vlastního zjištění s výsledky publikovanými v odborné literatuře. Na základě této komparace budou formulována doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0. BUCKLEY, Belinda. Children's communication skills: from birth to five years. New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25993-2. DOCKRELL, Julie a David J MESSER. Children's language and communication difficulties: understanding, identification, and intervention. London ; New York: Cassell, 1999. ISBN 0304336572. ČADILOVÁ, Věra, Blanka HOUSAROVÁ, Dita JANDERKOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe, 2016. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-214-1. DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. Logopaedia clinica. CHOMSKY, Noam. Language and mind. Enlarg. ed. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1972.Jedlička, I. (2003). Vady sluchu z hlediska otorinolaryngologie a foniatrie. In E. Škodová, I. Jedlička, et al., Klinická logopedie (s. 439-461). Praha: Portál. KAPALKOVÁ, Svetlana. Vývin reči. In KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2. KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0. LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LYONS, John. Die Sprache: [mit 4 Tab. im Text]. 2., durchges. Aufl. München: Beck, 1987. ISBN 3406094007. MARKOVÁ, Jana. Úvod do lingvistiky. In KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5. NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1233-0. SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Knižnice speciální pedagogiky. Speech Delay and Its Affecting Factors. In: Journal of Education and Practice, v6 n32 p68-71 2015 [online]. [cit. 2018-08-24]. Dostupné z: .
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0. BUCKLEY, Belinda. Children's communication skills: from birth to five years. New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25993-2. DOCKRELL, Julie a David J MESSER. Children's language and communication difficulties: understanding, identification, and intervention. London ; New York: Cassell, 1999. ISBN 0304336572. ČADILOVÁ, Věra, Blanka HOUSAROVÁ, Dita JANDERKOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe, 2016. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-214-1. DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. Logopaedia clinica. CHOMSKY, Noam. Language and mind. Enlarg. ed. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1972.Jedlička, I. (2003). Vady sluchu z hlediska otorinolaryngologie a foniatrie. In E. Škodová, I. Jedlička, et al., Klinická logopedie (s. 439-461). Praha: Portál. KAPALKOVÁ, Svetlana. Vývin reči. In KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2. KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0. LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LYONS, John. Die Sprache: [mit 4 Tab. im Text]. 2., durchges. Aufl. München: Beck, 1987. ISBN 3406094007. MARKOVÁ, Jana. Úvod do lingvistiky. In KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5. NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1233-0. SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Knižnice speciální pedagogiky. Speech Delay and Its Affecting Factors. In: Journal of Education and Practice, v6 n32 p68-71 2015 [online]. [cit. 2018-08-24]. Dostupné z: .