Tato diplomová práce se zabývá problematikou didaktických testů a tzv. "teacher made" testů. Didaktické testy jsou nedílnou součástí hodnocení výuky, poskytují zpětnou vazbu jak studentům, tak učitelům. V teoretické části se zabýváme základním přehledem problematiky didaktických testů, jejich přípravou, tvorbou a vyhodnocováním. Často se setkáváme s nevhodným testováním na školách, proto hlavním cílem práce bylo zjistit,
jestli existuje rozdíl ve skórování žáků v závislosti na tom, zda se jedná o "teacher made" test nebo didaktický test. Po prostudování problematiky jsme sestavili pět didaktických testů z témat, které žáci probírali ve čtvrtém ročníku 1. stupně základní školy. Žáci nejprve psali test se svou pedagožkou a následně vypracovali test didaktický, který byl po té vyhodnocen
a u kterého byla určena obtížnost a citlivost testových úloh. Výzkum ukázal, že existuje rozdíl ve skórování žáků v závislosti na tom, zda se jedná o "teacher made" test nebo test didaktický.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of didactic tests and teacher-made tests. Didactic tests represent an inseparable part of the educational system; they provide
a feedback not only to the students but also to the teachers. In the theoretical part, a basic overview of didactic tests is developed, more specifically how they are prepared, created and evaluated. As we frequently encounter unsuitable testing methods at schools, the aim
of the thesis was to discover whether didactic tests and teacher made tests result
in a different scoring of pupils. Familiarised with the topic, the author has crated five didactic tests covering the curriculum of the fourth grade of primary school. First,
the pupils took a test together with their teacher, subsequently, they took a didactic test that was evaluated according to the difficulty and the sensitivity of each exercise. The research has indicated that there is a difference in pupils' scores depending on whether they take
a didactic test or a teacher-made test.
sensitivity of testing exercises, didactic test, test evaluation, level of difficulty, grading, reliability, sensibility, test domain, validity
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou didaktických testů a tzv. "teacher made" testů. Didaktické testy jsou nedílnou součástí hodnocení výuky, poskytují zpětnou vazbu jak studentům, tak učitelům. V teoretické části se zabýváme základním přehledem problematiky didaktických testů, jejich přípravou, tvorbou a vyhodnocováním. Často se setkáváme s nevhodným testováním na školách, proto hlavním cílem práce bylo zjistit,
jestli existuje rozdíl ve skórování žáků v závislosti na tom, zda se jedná o "teacher made" test nebo didaktický test. Po prostudování problematiky jsme sestavili pět didaktických testů z témat, které žáci probírali ve čtvrtém ročníku 1. stupně základní školy. Žáci nejprve psali test se svou pedagožkou a následně vypracovali test didaktický, který byl po té vyhodnocen
a u kterého byla určena obtížnost a citlivost testových úloh. Výzkum ukázal, že existuje rozdíl ve skórování žáků v závislosti na tom, zda se jedná o "teacher made" test nebo test didaktický.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of didactic tests and teacher-made tests. Didactic tests represent an inseparable part of the educational system; they provide
a feedback not only to the students but also to the teachers. In the theoretical part, a basic overview of didactic tests is developed, more specifically how they are prepared, created and evaluated. As we frequently encounter unsuitable testing methods at schools, the aim
of the thesis was to discover whether didactic tests and teacher made tests result
in a different scoring of pupils. Familiarised with the topic, the author has crated five didactic tests covering the curriculum of the fourth grade of primary school. First,
the pupils took a test together with their teacher, subsequently, they took a didactic test that was evaluated according to the difficulty and the sensitivity of each exercise. The research has indicated that there is a difference in pupils' scores depending on whether they take
a didactic test or a teacher-made test.
sensitivity of testing exercises, didactic test, test evaluation, level of difficulty, grading, reliability, sensibility, test domain, validity
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce budou rozebírány charakteristiky didaktického testu, jako je např. validita, reliabilita, testová doména a zejména potom typy testových úloh. Rovněž bude řešena otázka výhod a nevýhod didaktického testování vůči např. dalším formám examinace (ústní zkoušení). V praktické části budeme porovnávat výsledky žáků z námi vytvořených didaktických testů s výsledky testů vytvořenými učitelem(y) v rámci totožné testové domény. Cílem práce je zjistit, zda existují rozdíly ve výsledcích žáků v případě didaktických testů a tzv. teacher made testů.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce budou rozebírány charakteristiky didaktického testu, jako je např. validita, reliabilita, testová doména a zejména potom typy testových úloh. Rovněž bude řešena otázka výhod a nevýhod didaktického testování vůči např. dalším formám examinace (ústní zkoušení). V praktické části budeme porovnávat výsledky žáků z námi vytvořených didaktických testů s výsledky testů vytvořenými učitelem(y) v rámci totožné testové domény. Cílem práce je zjistit, zda existují rozdíly ve výsledcích žáků v případě didaktických testů a tzv. teacher made testů.
Seznam doporučené literatury
BROCKMEYEROVÁ, Jitka, Alexandr TUČEK a Marcel JOSÍFKO. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
HODAŇOVÁ, Jitka. Didaktické testy, jejich tvorba a interpretace testových výsledků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-68-0.
KOHOUTEK, Rudolf. Didaktické testy. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. Tematická jednotka pro základní školy (CERM). ISBN 80-7204-018-9.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5.
Seznam doporučené literatury
BROCKMEYEROVÁ, Jitka, Alexandr TUČEK a Marcel JOSÍFKO. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
HODAŇOVÁ, Jitka. Didaktické testy, jejich tvorba a interpretace testových výsledků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-68-0.
KOHOUTEK, Rudolf. Didaktické testy. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. Tematická jednotka pro základní školy (CERM). ISBN 80-7204-018-9.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5.