Diplomová práce se zabývá problematikou závislosti na digitálních technologiích a zkoumá její prevenci. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu adolescence a jeho zařazení mezi další fáze lidského života. Popisuje vztah k digitálním technologiím v tomto období a dále se zaměřuje na popis a význam digitálních technologií v dnešní společnosti, kde je obsah soustředěn na vybrané digitální technologie, rizika spojená s jejich používáním, na objasnění pojmu digitální demence a digitální a informační gramotnost. Následující z kapitol se věnují digitálním technologiím ve výuce a jejich vybraným trendům. Poslední z kapitol teoretické části je zaměřena na prevenci rizikového chování, kde je popsána podstata mediální výchovy a uvedeny příklady preventivních aktivit, které lze v rámci výuky vykonávat. Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum a jeho zpracování. Na začátku je stanoven výzkumný problém, výzkumné cíle a hypotézy. Následně je popsán výzkumný vzorek a nástroj a zaznamenány odpovědi respondentů v kapitole Analýza získaných dat. Cílem empirické části je zjištění, zda se učitelé středních škol věnují prevenci digitálních technologií. Posledními kroky jsou ověřování hypotéz a diskuze, která obsahuje i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with issues addiction to digital technologies and trying to define it´s prevention. Theoretical part is focused on the term of adolescence and it´s inclusion between another phase of human´s life. The master thesis describes relation on digital technologies in this period and another part is focused on signifikance of digital technologies in today´s society, where you can find content concentrated on selected digital technologies, risks associated with their usage, define term of digital dementia and digital and information literacy. Another chapter is focused on digital technologies in teaching and their selected trends. The last chapter in this theoretical part is focused on prevention of risky behavior, where is described principle od media education and given examples of preventive activities, which we can practice in class. Empirical part is concentrated on elaboration of quantitative research. In the beginning is established research problem, research purpose and research hypotheses. In next step is described research pattern, research tool and recorded every answer we got from respondents in chapter named Analysis of data obtained. The aim of the work is finding if teachers in high schools are interested prevention of digital technologies. Last steps is verification of hypotheses and discussion, which contents recommendations for praxis.
Digital technologies, prevention, adolescence, risks of digital technologies, digital dementia,addiction
Rozsah průvodní práce
68 s. (95 244 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou závislosti na digitálních technologiích a zkoumá její prevenci. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu adolescence a jeho zařazení mezi další fáze lidského života. Popisuje vztah k digitálním technologiím v tomto období a dále se zaměřuje na popis a význam digitálních technologií v dnešní společnosti, kde je obsah soustředěn na vybrané digitální technologie, rizika spojená s jejich používáním, na objasnění pojmu digitální demence a digitální a informační gramotnost. Následující z kapitol se věnují digitálním technologiím ve výuce a jejich vybraným trendům. Poslední z kapitol teoretické části je zaměřena na prevenci rizikového chování, kde je popsána podstata mediální výchovy a uvedeny příklady preventivních aktivit, které lze v rámci výuky vykonávat. Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum a jeho zpracování. Na začátku je stanoven výzkumný problém, výzkumné cíle a hypotézy. Následně je popsán výzkumný vzorek a nástroj a zaznamenány odpovědi respondentů v kapitole Analýza získaných dat. Cílem empirické části je zjištění, zda se učitelé středních škol věnují prevenci digitálních technologií. Posledními kroky jsou ověřování hypotéz a diskuze, která obsahuje i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with issues addiction to digital technologies and trying to define it´s prevention. Theoretical part is focused on the term of adolescence and it´s inclusion between another phase of human´s life. The master thesis describes relation on digital technologies in this period and another part is focused on signifikance of digital technologies in today´s society, where you can find content concentrated on selected digital technologies, risks associated with their usage, define term of digital dementia and digital and information literacy. Another chapter is focused on digital technologies in teaching and their selected trends. The last chapter in this theoretical part is focused on prevention of risky behavior, where is described principle od media education and given examples of preventive activities, which we can practice in class. Empirical part is concentrated on elaboration of quantitative research. In the beginning is established research problem, research purpose and research hypotheses. In next step is described research pattern, research tool and recorded every answer we got from respondents in chapter named Analysis of data obtained. The aim of the work is finding if teachers in high schools are interested prevention of digital technologies. Last steps is verification of hypotheses and discussion, which contents recommendations for praxis.
Digital technologies, prevention, adolescence, risks of digital technologies, digital dementia,addiction
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou závislosti na digitálních technologiích. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Zejména se bude jednat o otázky týkající se netolismu, IT technologií a jejich vlivu na lidské myšlení, vzdělávací aktivity zaměřené na zlepšení znalostí digitálních technologií, digitální demence, či ontogeneze jedince. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, zda se pedagogičtí pracovníci zabývají prevencí závislosti na technologiích a zda mají o této problematice povědomí. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: digitální technologie, adolescence, závislost, pedagogický pracovník, prevence
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou závislosti na digitálních technologiích. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Zejména se bude jednat o otázky týkající se netolismu, IT technologií a jejich vlivu na lidské myšlení, vzdělávací aktivity zaměřené na zlepšení znalostí digitálních technologií, digitální demence, či ontogeneze jedince. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, zda se pedagogičtí pracovníci zabývají prevencí závislosti na technologiích a zda mají o této problematice povědomí. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: digitální technologie, adolescence, závislost, pedagogický pracovník, prevence
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
2. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024745022.
3. KURIC, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986. ISBN: 80-214-1844-3
4. SPITZER, Manfred. Digitální demence. Přel. F. Ryčl. Brno : Host, 2014.ISBN 978-80-7294-872-7
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
2. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024745022.
3. KURIC, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986. ISBN: 80-214-1844-3
4. SPITZER, Manfred. Digitální demence. Přel. F. Ryčl. Brno : Host, 2014.ISBN 978-80-7294-872-7
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.