Bakalářská práce se zabývá kompetencemi u vybraných sociálně znevýhodněných skupin, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce. Cílem práce je porovnat kompetence, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce u vybraných skupin respondentů. Teoretická část se věnuje problematice kompetencí, poskytováním sociálních služeb v azylových domech a problematikou sociálně znevýhodněných skupin. Praktickou část tvoří výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění a porovnání úrovně dosažených kompetencí u matek ubytovaných v azylových domech a matek žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with competences of members of selected socially disadvantaged groups, which are crucial for the job acquisition of an individual on the labor market. The aim of the work is to compare the competences that are crucial for the success of an individual belonging to selected groups of respondents on the labor market. The theoretical part deals with the issue of competencies, provision of social services in shelters and the problem of socially disadvantaged groups. The practical part consists of the results of a questionnaire survey aimed at identifying and comparing the level of competencies achieved by mothers accommodated in shelters and mothers living in socially excluded localities. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions. For statistical evaluation of data obtained by a questionnaire survey, the appropriate type of t-test was used to compare the arithmetic means of two independent data selections.
Klíčová slova
kompetence, azylové domy, sociálně vyloučené lokality, trh práce, dotazník, t-test
Bakalářská práce se zabývá kompetencemi u vybraných sociálně znevýhodněných skupin, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce. Cílem práce je porovnat kompetence, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce u vybraných skupin respondentů. Teoretická část se věnuje problematice kompetencí, poskytováním sociálních služeb v azylových domech a problematikou sociálně znevýhodněných skupin. Praktickou část tvoří výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění a porovnání úrovně dosažených kompetencí u matek ubytovaných v azylových domech a matek žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with competences of members of selected socially disadvantaged groups, which are crucial for the job acquisition of an individual on the labor market. The aim of the work is to compare the competences that are crucial for the success of an individual belonging to selected groups of respondents on the labor market. The theoretical part deals with the issue of competencies, provision of social services in shelters and the problem of socially disadvantaged groups. The practical part consists of the results of a questionnaire survey aimed at identifying and comparing the level of competencies achieved by mothers accommodated in shelters and mothers living in socially excluded localities. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions. For statistical evaluation of data obtained by a questionnaire survey, the appropriate type of t-test was used to compare the arithmetic means of two independent data selections.
Klíčová slova
kompetence, azylové domy, sociálně vyloučené lokality, trh práce, dotazník, t-test
Bakalářská práce se bude zabývat kompetencemi u vybraných sociálně znevýhodněných skupin, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce. Teoretická část se bude zabývat problematikou kompetencí, poskytováním sociálních služeb v azylových domech a problematikou sociálně znevýhodněných skupin. Praktickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění a porovnání úrovně dosažených kompetencí u matek ubytovaných v azylových domech a matek žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat kompetencemi u vybraných sociálně znevýhodněných skupin, které jsou stěžejní pro uplatnění jedince na trhu práce. Teoretická část se bude zabývat problematikou kompetencí, poskytováním sociálních služeb v azylových domech a problematikou sociálně znevýhodněných skupin. Praktickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění a porovnání úrovně dosažených kompetencí u matek ubytovaných v azylových domech a matek žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. s 231
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. s. 299
GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. s. 144
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-1850. s. 261
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. s. 816
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. s 231
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. s. 299
GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. s. 144
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-1850. s. 261
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. s. 816