Obsah diplomové práce je věnován problematice výukových metod a konkrétně je zaměřen na aktivizující metody ve výuce českého jazyka na 1. stupni základních škol. V teoretické části jsou popsány metody výuky, jejich vývoj a klasifikace. Dále je pozornost zaměřena na aktivizující metody a jejich uplatnění při výuce žáků mladšího školního věku. Praktická část je rozdělena do dvou oddílů. V prvním z nich je ověřeno učivo českého jazyka čtvrtého a pátého ročníku formou vybraných aktivizujících metod v praxi. V druhém oddíle jsou shrnuty poznatky dotazníkového šetření, které proběhlo mezi vyučujícími českého jazyka v primární škole a týkalo se jejich přístupu k aktivizujícím metodám. Hlavním cílem diplomové práce bylo ověřit teoretické poznatky týkající se užití aktivizujících metod v hodinách českého jazyka v praxi.
Anotace v angličtině
Master´s thesis deals problems of teaching methods. With focus on activating methods in Czech language teaching at Elementary school level. The theoretical part describes teaching methods, their development and classification. It also focuses on activating teaching methods and putting these methods into practice. The empirical part is divided into two sections. In the first one the knowledge of Czech language is verified by the selected activation methods in practice. In the second are summarized the findings of the questionnaire survey, which took place among the Czech language teachers at Elementary school. The main goal of the master´s thesis was to verify the theoretical knowledge of using activating methods in Czech language classes in practice.
Klíčová slova
Výuková metoda, aktivizující metoda, český jazyk, primární škola, motivace žáka
Obsah diplomové práce je věnován problematice výukových metod a konkrétně je zaměřen na aktivizující metody ve výuce českého jazyka na 1. stupni základních škol. V teoretické části jsou popsány metody výuky, jejich vývoj a klasifikace. Dále je pozornost zaměřena na aktivizující metody a jejich uplatnění při výuce žáků mladšího školního věku. Praktická část je rozdělena do dvou oddílů. V prvním z nich je ověřeno učivo českého jazyka čtvrtého a pátého ročníku formou vybraných aktivizujících metod v praxi. V druhém oddíle jsou shrnuty poznatky dotazníkového šetření, které proběhlo mezi vyučujícími českého jazyka v primární škole a týkalo se jejich přístupu k aktivizujícím metodám. Hlavním cílem diplomové práce bylo ověřit teoretické poznatky týkající se užití aktivizujících metod v hodinách českého jazyka v praxi.
Anotace v angličtině
Master´s thesis deals problems of teaching methods. With focus on activating methods in Czech language teaching at Elementary school level. The theoretical part describes teaching methods, their development and classification. It also focuses on activating teaching methods and putting these methods into practice. The empirical part is divided into two sections. In the first one the knowledge of Czech language is verified by the selected activation methods in practice. In the second are summarized the findings of the questionnaire survey, which took place among the Czech language teachers at Elementary school. The main goal of the master´s thesis was to verify the theoretical knowledge of using activating methods in Czech language classes in practice.
Klíčová slova
Výuková metoda, aktivizující metoda, český jazyk, primární škola, motivace žáka
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu DP týkající se výukových a aktivizujících metod v předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ a doplnit ji vlastním komentářem, který bude konzultován s vedoucím práce.
3. Konkrétně formulovat cíle a obsah diplomové práce.
4. Zpracovat teoretickou část práce, jež bude obsahovat popis a charakteristiku nejdůležitějších pojmů souvisejících se zvoleným tématem, přičemž pozornost bude věnována zejména mladšímu školnímu období z hlediska vývojové psychologie, výukovým a aktivizujícím metodám a možnostem vhodného využití jednotlivých aktivizujících metod v pedagogické praxi v předmětu český jazyk v primární škole.
5. Připravit a zpracovat praktickou část práce, která se bude skládat ze dvou oddílů. V prvním bude ukázkově rozpracován obsah vybraného učiva ČJ do několika vyučovacích hodin a ověřen v praxi ve 4. a 5. ročnících ZŠ Školní 1480, Chomutov. Druhý oddíl bude věnován dotazníkovému šetření, které proběhne mezi vyučujícími českého jazyka v primární škole.
6. Zpracovat získaná data do přehledných tabulek a shrnout výsledky šetření, na jejichž základě bude vyvozen závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu DP týkající se výukových a aktivizujících metod v předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ a doplnit ji vlastním komentářem, který bude konzultován s vedoucím práce.
3. Konkrétně formulovat cíle a obsah diplomové práce.
4. Zpracovat teoretickou část práce, jež bude obsahovat popis a charakteristiku nejdůležitějších pojmů souvisejících se zvoleným tématem, přičemž pozornost bude věnována zejména mladšímu školnímu období z hlediska vývojové psychologie, výukovým a aktivizujícím metodám a možnostem vhodného využití jednotlivých aktivizujících metod v pedagogické praxi v předmětu český jazyk v primární škole.
5. Připravit a zpracovat praktickou část práce, která se bude skládat ze dvou oddílů. V prvním bude ukázkově rozpracován obsah vybraného učiva ČJ do několika vyučovacích hodin a ověřen v praxi ve 4. a 5. ročnících ZŠ Školní 1480, Chomutov. Druhý oddíl bude věnován dotazníkovému šetření, které proběhne mezi vyučujícími českého jazyka v primární škole.
6. Zpracovat získaná data do přehledných tabulek a shrnout výsledky šetření, na jejichž základě bude vyvozen závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Dobešová, V., Fialová, V. Průvodce českým jazykem. Brno: DIDAKTIS, 2007, ISBN 80-7358-019-5
Gavora, Petr. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X.
Grecmanová, H.,Urbanovská, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, 1.vyd., Olomouc, Hanex, 2007, 178 s. ISBN 978-80-85783-73-5.
Kotrba, T., Lacina, L: Aktivizační metody ve výuce - příručka moderního pedagoga, 2. vyd., Brno, Barrister & Principal, 2011, ISBN 978-80-87474-34-1
Kotrba, T., Lacina, L: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce, 1. vyd., BRNO, Společnost pro odbornou literaturu, 2007, 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.
Malíková, H. Didaktika českého jazyka a slohu. Ústí nad Labem: 1999, ISBN 80-7044-244-1
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
Petty, G: Moderní vyučování, 2. vyd., PRAHA, Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0.
Seznam doporučené literatury
Dobešová, V., Fialová, V. Průvodce českým jazykem. Brno: DIDAKTIS, 2007, ISBN 80-7358-019-5
Gavora, Petr. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X.
Grecmanová, H.,Urbanovská, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, 1.vyd., Olomouc, Hanex, 2007, 178 s. ISBN 978-80-85783-73-5.
Kotrba, T., Lacina, L: Aktivizační metody ve výuce - příručka moderního pedagoga, 2. vyd., Brno, Barrister & Principal, 2011, ISBN 978-80-87474-34-1
Kotrba, T., Lacina, L: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce, 1. vyd., BRNO, Společnost pro odbornou literaturu, 2007, 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.
Malíková, H. Didaktika českého jazyka a slohu. Ústí nad Labem: 1999, ISBN 80-7044-244-1
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
Petty, G: Moderní vyučování, 2. vyd., PRAHA, Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0.