Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití digitálních učebních materiálů (DUM) v předškolní přípravě rozvoje matematického myšlení. Využití DUMů a pracovních listů může vést ke zvyšování zájmu dětí o oblast. Cílem je vytvoření digitálních učebních materiálů pro předškolní přípravu rozvoje matematického myšlení a jejich aplikace ve vybraných třídách mateřských škol. V teoretické části je popsán obsah matematického myšlení pro děti předškolního věku, typy mateřských škol a matematická gramotnost v období předškolního věku za pomoci rešerší. Praktická část je zaměřena na tvorbu digitálních učebních materiálů a tvorbu pracovních listů zaměřených na první seznámení s přirozenými čísly, orientaci v rovině a prostoru, vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování a ověřování jejich účinnosti v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of using digital teaching materials (DUM) in pre-school preparation of the development of mathematical thinking. Using DUMs and worksheets can increase children's interest in the area. The aim is to create digital teaching materials for pre-school preparation of the development of mathematical thinking and their application in selected classes of kindergartens. The theoretical part describes the content of mathematical thinking for preschool children, types of kindergartens and mathematical literacy in pre-school age with the help of literature search. The practical part is focused on creating digital teaching materials and creating worksheets focused on the first introduction to natural numbers, orientation in the plane and space, relationships between objects in the plane and space, creating groups and relationships between them, operations sorting, ordering, assigning and verification their effectiveness in practice.
Klíčová slova
Digitální učební materiály (DUM), rozvoj matematického myšlení, matematická gramotnost, přirozená čísla, orientace v rovině a prostoru, vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování, předškolní věk, typy mateřských škol.
Klíčová slova v angličtině
Digital teaching materials (DUM), development of mathematical thinking, mathematical literacy, natural numbers, orientation in plane and space, relationships between objects in plane and space, creation of groups and relations between them, sorting operations, ordering, preschool age, types of maternal schools.
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití digitálních učebních materiálů (DUM) v předškolní přípravě rozvoje matematického myšlení. Využití DUMů a pracovních listů může vést ke zvyšování zájmu dětí o oblast. Cílem je vytvoření digitálních učebních materiálů pro předškolní přípravu rozvoje matematického myšlení a jejich aplikace ve vybraných třídách mateřských škol. V teoretické části je popsán obsah matematického myšlení pro děti předškolního věku, typy mateřských škol a matematická gramotnost v období předškolního věku za pomoci rešerší. Praktická část je zaměřena na tvorbu digitálních učebních materiálů a tvorbu pracovních listů zaměřených na první seznámení s přirozenými čísly, orientaci v rovině a prostoru, vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování a ověřování jejich účinnosti v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of using digital teaching materials (DUM) in pre-school preparation of the development of mathematical thinking. Using DUMs and worksheets can increase children's interest in the area. The aim is to create digital teaching materials for pre-school preparation of the development of mathematical thinking and their application in selected classes of kindergartens. The theoretical part describes the content of mathematical thinking for preschool children, types of kindergartens and mathematical literacy in pre-school age with the help of literature search. The practical part is focused on creating digital teaching materials and creating worksheets focused on the first introduction to natural numbers, orientation in the plane and space, relationships between objects in the plane and space, creating groups and relationships between them, operations sorting, ordering, assigning and verification their effectiveness in practice.
Klíčová slova
Digitální učební materiály (DUM), rozvoj matematického myšlení, matematická gramotnost, přirozená čísla, orientace v rovině a prostoru, vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování, předškolní věk, typy mateřských škol.
Klíčová slova v angličtině
Digital teaching materials (DUM), development of mathematical thinking, mathematical literacy, natural numbers, orientation in plane and space, relationships between objects in plane and space, creation of groups and relations between them, sorting operations, ordering, preschool age, types of maternal schools.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Vytvoření digitálních učebních materiálů (DUM) pro předškolní přípravu rozvoje matematického myšlení a jejich aplikací ve vybraných třídách mateřských škol.
Struktura bakalářské práce:
1. První seznámení s přirozenými čísly, orientace v rovině a prostoru,
vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování
2. Teoretická část
- ve které bude popsán obsah matematického myšlení pro děti předškolního věku,
- typy mateřských škol
- matematická gramotnost v období předškolního věku za pomoci rešerší
3. Praktická část
- se zaměří na tvorbu digitálních učebních materiálů (DUM) a tvorbu pracovních listů
4. Výzkumná část
- bude zaměřena na aplikaci vytvořených materiálů ve vybraných mateřských školách
Na základě práce dětí s digitálními učebními materiály v mateřských školách bude vyhodnocen přínos vlastní práce, součástí Bakalářské práce bude též doporučení pro praxi.
Byla jsem seznámena se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 9/2018.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Vytvoření digitálních učebních materiálů (DUM) pro předškolní přípravu rozvoje matematického myšlení a jejich aplikací ve vybraných třídách mateřských škol.
Struktura bakalářské práce:
1. První seznámení s přirozenými čísly, orientace v rovině a prostoru,
vztahy mezi objekty v rovině a prostoru, vytváření skupin a vztahy mezi nimi, operace třídění, uspořádání, přiřazování
2. Teoretická část
- ve které bude popsán obsah matematického myšlení pro děti předškolního věku,
- typy mateřských škol
- matematická gramotnost v období předškolního věku za pomoci rešerší
3. Praktická část
- se zaměří na tvorbu digitálních učebních materiálů (DUM) a tvorbu pracovních listů
4. Výzkumná část
- bude zaměřena na aplikaci vytvořených materiálů ve vybraných mateřských školách
Na základě práce dětí s digitálními učebními materiály v mateřských školách bude vyhodnocen přínos vlastní práce, součástí Bakalářské práce bude též doporučení pro praxi.
Byla jsem seznámena se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 9/2018.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost - co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
HENEK, Tomáš. Hrou připravujeme na školu. Praha: SPN, 1983. ISBN 14-263-83.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-4856-6.
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
PRŮCHA, Jan a KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika. Praha: Portál s. r. o., 2013. ISBN 978-80-2620-495-4.
SAK, Petr a MAREŠ, Jiří. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost - co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
HENEK, Tomáš. Hrou připravujeme na školu. Praha: SPN, 1983. ISBN 14-263-83.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-4856-6.
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
PRŮCHA, Jan a KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika. Praha: Portál s. r. o., 2013. ISBN 978-80-2620-495-4.
SAK, Petr a MAREŠ, Jiří. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.