Bakalářská práce "Evaluace činností NZDM Klub Koule vzhledem k přípravě klientů na budoucí povolání" se věnuje vybraným činnostem, které jsou klientům Nízkoprahového zařízení v České Lípě nabízeny a které obsahují určitou pedagogickou složku. V první části se práce věnuje historii Nízkoprahových zařízení u nás a jejich smyslu, cílové skupině a vymezení důležitých pojmů, vztahujících se k tématu NZDM. V druhé části se zabývá výzkumem, který probíhá v konkrétním NZDM Klub Koule. Podstatou výzkumu jsou konkrétní činnosti a jejich pedagogický přesah. Výsledkem je škála těchto činností seřazená podle atraktivnost z pohledu klientů NZDM Klub Koule.
Anotace v angličtině
BACHELOR THESIS " Evaluation of activities NZDM Club Koule regarding to preparation of clients for their future career" presents selected activities, which are offered to clients in low-treshold center in Ceska Lipa and which contains a specific pedagogical elements. In first part the thesis is looking info a history of low-treshold centers in Czech and thein importance, their target groups and the definition of some important terms related to the subject NZDM Club Koule. In second part the thesis pursues a research in this particular center NZDM Club Koule. The principle of this research are their specific activities and their pedagogical overlap. The result is a variety of those activities according to attractivity for clients of NZDM Club Koule.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, vyloučená lokalita, funkce rodiny, typy rodin, socializace, cílová skupina, nízkoprahovost
Klíčová slova v angličtině
Low-treshold center for children and youth, excluded location, family function, family types, socialization, target group, low-threshold
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Evaluace činností NZDM Klub Koule vzhledem k přípravě klientů na budoucí povolání" se věnuje vybraným činnostem, které jsou klientům Nízkoprahového zařízení v České Lípě nabízeny a které obsahují určitou pedagogickou složku. V první části se práce věnuje historii Nízkoprahových zařízení u nás a jejich smyslu, cílové skupině a vymezení důležitých pojmů, vztahujících se k tématu NZDM. V druhé části se zabývá výzkumem, který probíhá v konkrétním NZDM Klub Koule. Podstatou výzkumu jsou konkrétní činnosti a jejich pedagogický přesah. Výsledkem je škála těchto činností seřazená podle atraktivnost z pohledu klientů NZDM Klub Koule.
Anotace v angličtině
BACHELOR THESIS " Evaluation of activities NZDM Club Koule regarding to preparation of clients for their future career" presents selected activities, which are offered to clients in low-treshold center in Ceska Lipa and which contains a specific pedagogical elements. In first part the thesis is looking info a history of low-treshold centers in Czech and thein importance, their target groups and the definition of some important terms related to the subject NZDM Club Koule. In second part the thesis pursues a research in this particular center NZDM Club Koule. The principle of this research are their specific activities and their pedagogical overlap. The result is a variety of those activities according to attractivity for clients of NZDM Club Koule.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, vyloučená lokalita, funkce rodiny, typy rodin, socializace, cílová skupina, nízkoprahovost
Klíčová slova v angličtině
Low-treshold center for children and youth, excluded location, family function, family types, socialization, target group, low-threshold
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část: 1. Studium literatury. 2. Obecná charakteristika nízkoprahového zařízení a jeho účelnost, vysvětlení základních pojmů (rizikové chování, dysfunkční rodiny, postoj, sociální vyloučení, streetwork...). 3. Popis konkrétního zařízení NZDM Koule v České Lípě, historie jeho vzniku a vývoje, vysvětlení proč právě tento NZDM, jeho zákonné ukotvení, způsob financování, zaměření, cíle, nabídka činností a jejich pedagogický přesah.
II: Praktická část: 1. Stanovení cílů a očekávaných výstupů výzkumného šetření, volba metod a nástrojů. 2. Výběr cílové skupiny a její charakteristika, výběr vzorku respondentů. 3. Výzkumné šestření kvalitativního charakteru. 4. Analýza zjištěných dat, jejich interpretace, diskuse. Očekávaným výstupem bude tabulka činností připravujících klienty na budoucí povolání seřazená podle atraktivnosti. Závěrem bude doporučení pro praxi: jakým způsobem v činnosti pokračovat, jak zakomponovat motivační prvky do praxe, jak získat zpětnou vazbu.
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část: 1. Studium literatury. 2. Obecná charakteristika nízkoprahového zařízení a jeho účelnost, vysvětlení základních pojmů (rizikové chování, dysfunkční rodiny, postoj, sociální vyloučení, streetwork...). 3. Popis konkrétního zařízení NZDM Koule v České Lípě, historie jeho vzniku a vývoje, vysvětlení proč právě tento NZDM, jeho zákonné ukotvení, způsob financování, zaměření, cíle, nabídka činností a jejich pedagogický přesah.
II: Praktická část: 1. Stanovení cílů a očekávaných výstupů výzkumného šetření, volba metod a nástrojů. 2. Výběr cílové skupiny a její charakteristika, výběr vzorku respondentů. 3. Výzkumné šestření kvalitativního charakteru. 4. Analýza zjištěných dat, jejich interpretace, diskuse. Očekávaným výstupem bude tabulka činností připravujících klienty na budoucí povolání seřazená podle atraktivnosti. Závěrem bude doporučení pro praxi: jakým způsobem v činnosti pokračovat, jak zakomponovat motivační prvky do praxe, jak získat zpětnou vazbu.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.