Tématem této bakalářské práce je Hodnocení držení těla u skupiny žáků druhého stupně v Litoměřicích. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část.
V teoretické části se zabýváme pasivní a aktivní složkou pohybového aparátu, dále charakteristikou staršího školního věku z hlediska tělesného vývoje, problematikou držení těla a to jak správným tak vadným držením těla a v neposlední řadě jsou zde rozebrány některé diagnostické metody hodnocení držení těla.
Praktická část je zaměřena na samotný výzkum, kde byl použit test Jaroše a Lomíčka a k tomu nestrukturalizovaný dotazník týkající se pohybové aktivity a využívání mobilů a počítačů. Cílem bylo zhodnotit držení těla u této skupiny žáků s ohledem na jejich pohybo-vou aktivitu.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the assessment of the posture of pupils of the second grade of elementary school in Litoměřice. The thesis is divided on theoretical and practical part.
In theoretical part we are dealing with the passive and active element of the musculo-skeletal system, further more with the characteristics of older school age from the physical process point of view, problems of the posture both with correct and incorrect body posture and last but not least, some diagnostic methods for assessing posture are discussed.
The practical part is focusing on the research itself, where the test of Jaroš and Lomíček was used, as well as an unstructured questionnaire concerning physical activity and the use of mobile phones and computers. The aim was to evaluate the posture of this group of pupils with respect to the physical activity of pupils.
Klíčová slova
Hodnocení držení těla, test Jaroše a Lomíčka, pohybová aktivita, funkční anatomie.
Klíčová slova v angličtině
Assessment of the body posture, test Jaroš and Lomíček, physical exercise, functional anatomy.
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je Hodnocení držení těla u skupiny žáků druhého stupně v Litoměřicích. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část.
V teoretické části se zabýváme pasivní a aktivní složkou pohybového aparátu, dále charakteristikou staršího školního věku z hlediska tělesného vývoje, problematikou držení těla a to jak správným tak vadným držením těla a v neposlední řadě jsou zde rozebrány některé diagnostické metody hodnocení držení těla.
Praktická část je zaměřena na samotný výzkum, kde byl použit test Jaroše a Lomíčka a k tomu nestrukturalizovaný dotazník týkající se pohybové aktivity a využívání mobilů a počítačů. Cílem bylo zhodnotit držení těla u této skupiny žáků s ohledem na jejich pohybo-vou aktivitu.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the assessment of the posture of pupils of the second grade of elementary school in Litoměřice. The thesis is divided on theoretical and practical part.
In theoretical part we are dealing with the passive and active element of the musculo-skeletal system, further more with the characteristics of older school age from the physical process point of view, problems of the posture both with correct and incorrect body posture and last but not least, some diagnostic methods for assessing posture are discussed.
The practical part is focusing on the research itself, where the test of Jaroš and Lomíček was used, as well as an unstructured questionnaire concerning physical activity and the use of mobile phones and computers. The aim was to evaluate the posture of this group of pupils with respect to the physical activity of pupils.
Klíčová slova
Hodnocení držení těla, test Jaroše a Lomíčka, pohybová aktivita, funkční anatomie.
Klíčová slova v angličtině
Assessment of the body posture, test Jaroš and Lomíček, physical exercise, functional anatomy.
Zásady pro vypracování
1. Shrnutí teoretických východisek práce: odborná literatura se zaměřením na funkční anatomii, zdravotní tělesnou výchovu žáka, oslabení pohybového systému, diagnostika držení těla a sledované vlivy na držení těla
2. Metodologická východiska: zajištění souboru, výběr metody pro sběr dat - test Jaroše a Lomíčka
3. Realizace výzkumu, vyhodnocení výsledků
4. Stanovení závěrů, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Shrnutí teoretických východisek práce: odborná literatura se zaměřením na funkční anatomii, zdravotní tělesnou výchovu žáka, oslabení pohybového systému, diagnostika držení těla a sledované vlivy na držení těla
2. Metodologická východiska: zajištění souboru, výběr metody pro sběr dat - test Jaroše a Lomíčka
3. Realizace výzkumu, vyhodnocení výsledků
4. Stanovení závěrů, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
1. SRDEČNÝ, Vojmír a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených. První vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 256 stran. ISBN 14-754-77.
2. NAŇKA, Ondřej. ELIŠKOVÁ, Miloslava. Přehled anatomie. Druhé vydání. Praha: Galén, Karolinum. 2009. 416 stran. ISBN 978-80-7262-612-0 (Galén), 978-80-246-1717-6 (Karolinum).
3. MACHOVÁ, Jitka. KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Druhé vydání. Praha: Grada. 2015. 312 stran. ISBN 978-80-247-5351-5.
4. FLEISCHMANN, Jaroslav. LINC, Rudolf. Anatomie člověka I. Šesté vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1988. 300 stran. ISBN 66-03-17/I/6.
5. PYŠNÁ, Jana. Porucha posturální funkce u obyvatel Ústeckého kraje. První vydání. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2011. 177 stran. ISBN 978-80-7414-414-1.
6. LARSEN, Christian. LARSEN, Claudia. HARTELT, Oliver. Držení těla: Analýza a způsoby zlepšení. První vydání. Olomouc: Poznání. 2010. 143 stran. ISBN 978-80-86606-93-4.
7. MARCUS, B., H., FORSYTH, L., H. Psychologie aktivního způsobu života. Motivace lidí k pohybovým aktivitám. První vydání. Praha: Portál. 2010. 223 stran. ISBN 978-80-7367-654.
8. HOŠKOVÁ, Blanka. MATOUŠKOVÁ, Miluše. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. První vydání. Praha: Karolinum. 2000. 135 stran. ISBN 382-016-00 17/99.
9. HNÍZDIL, Jan. ŠAVLÍK, Jiří. CHVÁLOVÁ, Olga. Vadné držení těla dětí. První vydání. Praha: Triton. 2005. 32 stran. ISBN 80-7254-656-2.
10. PERNICOVÁ, Hana. BĚLKOVÁ, Taťána. Zdravotní tělesná výchova. První vydání. Olomouc: Fortuna. 1993. 184 stran. ISBN 80-7168-086-9.
Seznam doporučené literatury
1. SRDEČNÝ, Vojmír a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených. První vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 256 stran. ISBN 14-754-77.
2. NAŇKA, Ondřej. ELIŠKOVÁ, Miloslava. Přehled anatomie. Druhé vydání. Praha: Galén, Karolinum. 2009. 416 stran. ISBN 978-80-7262-612-0 (Galén), 978-80-246-1717-6 (Karolinum).
3. MACHOVÁ, Jitka. KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Druhé vydání. Praha: Grada. 2015. 312 stran. ISBN 978-80-247-5351-5.
4. FLEISCHMANN, Jaroslav. LINC, Rudolf. Anatomie člověka I. Šesté vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1988. 300 stran. ISBN 66-03-17/I/6.
5. PYŠNÁ, Jana. Porucha posturální funkce u obyvatel Ústeckého kraje. První vydání. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2011. 177 stran. ISBN 978-80-7414-414-1.
6. LARSEN, Christian. LARSEN, Claudia. HARTELT, Oliver. Držení těla: Analýza a způsoby zlepšení. První vydání. Olomouc: Poznání. 2010. 143 stran. ISBN 978-80-86606-93-4.
7. MARCUS, B., H., FORSYTH, L., H. Psychologie aktivního způsobu života. Motivace lidí k pohybovým aktivitám. První vydání. Praha: Portál. 2010. 223 stran. ISBN 978-80-7367-654.
8. HOŠKOVÁ, Blanka. MATOUŠKOVÁ, Miluše. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. První vydání. Praha: Karolinum. 2000. 135 stran. ISBN 382-016-00 17/99.
9. HNÍZDIL, Jan. ŠAVLÍK, Jiří. CHVÁLOVÁ, Olga. Vadné držení těla dětí. První vydání. Praha: Triton. 2005. 32 stran. ISBN 80-7254-656-2.
10. PERNICOVÁ, Hana. BĚLKOVÁ, Taťána. Zdravotní tělesná výchova. První vydání. Olomouc: Fortuna. 1993. 184 stran. ISBN 80-7168-086-9.