Tato diplomová práce se zabývá vybranými didaktickými aspekty, které mohou mít vliv na kvalitu výuky a mezi ně jsou zahrnuty výukové cíle, analýza obsahu učiva, výukové metody a sebereflexe učitele. Teoretická část je zaměřena na jejich popis. V praktické části jsou k těmto aspektům zjišťovány postoje učitelů 1. stupně ZŠ a následně jsou porovnávány s doporučeními z odborných publikací. Před dosažením tohoto hlavního cíle musely být nejprve splněny dílčí cíle, kterými se zamýšlí nastudování literatury; výběr konkrétních didaktických aspektů ovlivňující kvalitu výuky; volba vhodné výzkumné metody; výběr odborných myšlenek pro následnou formulaci Q-typů; realizace výzkumu; detailnější popis výsledných Q-typů; statistické zpracování získaných dat a závěrečné vyhodnocení zjištěných výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on selected didactic aspects that could influence quality of education. By the term "didactic aspects" are meant education goals, analysis of curriculum content, teaching methods and teacher's self-reflection. The theoretical part is focused on description of these aspects and the practical part on the primary school teachers' attitudes towards them. Subsequently, these aspects are compared with recommendations of selected authors. Before achieving the main goal, several subgoals needed to be achieved. These subgoals are: studying specialized literature, selecting specific didactic aspects which affected the quality of lesson, choosing the way for final evaluation of the results obtained, choosing a selection of expert ideas for subsequent formulation of Q-typs, realizing the research, completing of statistical processing of data loops, forming of more detailed description of the resulting Q-typs and evaluating the final results obtained.
Klíčová slova
kvalita výuky, vzdělávací cíle, obsah učiva, výukové metody, sebereflexe učitele, 1. stupeň, základní škola, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
quality of education, educational goals, content of curriculum, teaching methods, self-reflection teacher, primary school, Q-methodology
Rozsah průvodní práce
115 s. (150 420 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vybranými didaktickými aspekty, které mohou mít vliv na kvalitu výuky a mezi ně jsou zahrnuty výukové cíle, analýza obsahu učiva, výukové metody a sebereflexe učitele. Teoretická část je zaměřena na jejich popis. V praktické části jsou k těmto aspektům zjišťovány postoje učitelů 1. stupně ZŠ a následně jsou porovnávány s doporučeními z odborných publikací. Před dosažením tohoto hlavního cíle musely být nejprve splněny dílčí cíle, kterými se zamýšlí nastudování literatury; výběr konkrétních didaktických aspektů ovlivňující kvalitu výuky; volba vhodné výzkumné metody; výběr odborných myšlenek pro následnou formulaci Q-typů; realizace výzkumu; detailnější popis výsledných Q-typů; statistické zpracování získaných dat a závěrečné vyhodnocení zjištěných výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on selected didactic aspects that could influence quality of education. By the term "didactic aspects" are meant education goals, analysis of curriculum content, teaching methods and teacher's self-reflection. The theoretical part is focused on description of these aspects and the practical part on the primary school teachers' attitudes towards them. Subsequently, these aspects are compared with recommendations of selected authors. Before achieving the main goal, several subgoals needed to be achieved. These subgoals are: studying specialized literature, selecting specific didactic aspects which affected the quality of lesson, choosing the way for final evaluation of the results obtained, choosing a selection of expert ideas for subsequent formulation of Q-typs, realizing the research, completing of statistical processing of data loops, forming of more detailed description of the resulting Q-typs and evaluating the final results obtained.
Klíčová slova
kvalita výuky, vzdělávací cíle, obsah učiva, výukové metody, sebereflexe učitele, 1. stupeň, základní škola, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
quality of education, educational goals, content of curriculum, teaching methods, self-reflection teacher, primary school, Q-methodology
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5A/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje vztahující se k tématu. 3. Stanovit si hlavní cíl diplomové práce. 3. Zpracovat tematickou část se zaměřením na vybrané aspekty ovlivňující kvalitu vyučovací hodiny: cíle, analýza obsahu učiva, výukové metody, sebereflexe učitele. 4. Příprava praktické části, stanovit si výzkumný problém a výzkumné otázky. Ujasnit si postup při realizaci výzkumu. 5. Realizace výzkumu 6. Zpracování získaných dat z výzkumu 7. Vyvození závěrů.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5A/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje vztahující se k tématu. 3. Stanovit si hlavní cíl diplomové práce. 3. Zpracovat tematickou část se zaměřením na vybrané aspekty ovlivňující kvalitu vyučovací hodiny: cíle, analýza obsahu učiva, výukové metody, sebereflexe učitele. 4. Příprava praktické části, stanovit si výzkumný problém a výzkumné otázky. Ujasnit si postup při realizaci výzkumu. 5. Realizace výzkumu 6. Zpracování získaných dat z výzkumu 7. Vyvození závěrů.
Seznam doporučené literatury
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7. KOLÁŘ, Zdeněk, Věra RAUDENSKÁ a Věra FRÜHAUFOVÁ. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů: co by měl učitel znát a co by měl umět. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001. Skripta. ISBN 80-7044-361-8. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Učebnice. ISBN 80-244-1236-5. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7. KOLÁŘ, Zdeněk, Věra RAUDENSKÁ a Věra FRÜHAUFOVÁ. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů: co by měl učitel znát a co by měl umět. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001. Skripta. ISBN 80-7044-361-8. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Učebnice. ISBN 80-244-1236-5. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.