Bakalářská práce se zabývá střídavou péčí jako jednou z forem porozvodové péče. Předmětem práce je zjištění vlivu této formy porozvodové péče na dítě v mladším školním věku. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá definicí rodiny, manželství, rozvodu, možností forem porozvodové péče a především samotnou střídavou péčí a jejími pozitivními, ale i negativními stránkami, které mohou mít vliv na dítě. V praktické části jsou uvedeny konkrétní případy rodin se střídavou péčí, názory pedagogů a praktické zkušenosti mediátora.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with alternating care as one of the forms of post-divorce care. The subjekt of this work is to find out the influence of this form of post-divorce care on a child in younger school age. The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of family, marriage, divorce, the posibilities of forms, of post-divorce care and above all the alternate care and its positive but also negative aspects that may affect the child. In the practical part there are given specific cases of families with alternating care, opinions of teachers and practical experience of mediator.
Klíčová slova
Střídavá péče, rodina, manželství, porozvodová péče, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Alternate care, family, marriage, post-divorce care, younger school age
Rozsah průvodní práce
84 s. (148 814 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá střídavou péčí jako jednou z forem porozvodové péče. Předmětem práce je zjištění vlivu této formy porozvodové péče na dítě v mladším školním věku. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá definicí rodiny, manželství, rozvodu, možností forem porozvodové péče a především samotnou střídavou péčí a jejími pozitivními, ale i negativními stránkami, které mohou mít vliv na dítě. V praktické části jsou uvedeny konkrétní případy rodin se střídavou péčí, názory pedagogů a praktické zkušenosti mediátora.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with alternating care as one of the forms of post-divorce care. The subjekt of this work is to find out the influence of this form of post-divorce care on a child in younger school age. The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of family, marriage, divorce, the posibilities of forms, of post-divorce care and above all the alternate care and its positive but also negative aspects that may affect the child. In the practical part there are given specific cases of families with alternating care, opinions of teachers and practical experience of mediator.
Klíčová slova
Střídavá péče, rodina, manželství, porozvodová péče, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Alternate care, family, marriage, post-divorce care, younger school age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat střídavou péči a jejím vlivem na děti v mladším školním věku. Cílem práce bude shrnout informace o střídavé péči a zjistit názor rodičů, učitelů a mediátorů.
V teoretické části budou zpracována data vztahující se ke zvolenému tématu, zejména rodina, rodinné klima, dopad rozvodu na rodinu, možná východiska následující péče o děti, přiblížení pojmu střídavá péče, porovnání střídavé péče u nás a v zahraničí.
Cílem praktické části je zjištění názorů na tuto problematiku. Výzkumné šetření proběhne prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu, konkrétně realizací polostrukturovaných rozhovorů s dětmi, rodiči, pedagogy a mediátory. Tuto část budou tvořit výsledky vlastního šetření k danému tématu, jehož cílem bude zjistit dopad střídavé péče na děti v mladším školním věku. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat střídavou péči a jejím vlivem na děti v mladším školním věku. Cílem práce bude shrnout informace o střídavé péči a zjistit názor rodičů, učitelů a mediátorů.
V teoretické části budou zpracována data vztahující se ke zvolenému tématu, zejména rodina, rodinné klima, dopad rozvodu na rodinu, možná východiska následující péče o děti, přiblížení pojmu střídavá péče, porovnání střídavé péče u nás a v zahraničí.
Cílem praktické části je zjištění názorů na tuto problematiku. Výzkumné šetření proběhne prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu, konkrétně realizací polostrukturovaných rozhovorů s dětmi, rodiči, pedagogy a mediátory. Tuto část budou tvořit výsledky vlastního šetření k danému tématu, jehož cílem bude zjistit dopad střídavé péče na děti v mladším školním věku. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010
CHRÁSKA, M. Metoy pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2. vyd. Praha: Slon, 1997.
ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, I. Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno: Blok, 1990. ISBN 80-7029-0188.
NOVÁK, T. Střídavá péče o dítě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3181-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
DUDOVÁ, R. a Š. HASTRMANOVÁ. Otcové, matky a porozvodová péče o děti. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-7330-124-8.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010
CHRÁSKA, M. Metoy pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2. vyd. Praha: Slon, 1997.
ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, I. Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno: Blok, 1990. ISBN 80-7029-0188.
NOVÁK, T. Střídavá péče o dítě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3181-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
DUDOVÁ, R. a Š. HASTRMANOVÁ. Otcové, matky a porozvodová péče o děti. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-7330-124-8.