Cílem této bakalářské práce je zjistit tvrzené schopnosti učitelů rozpoznat depresi u dítěte ve školním prostředí. Bude mě zajímat, jakým způsobem učitel dochází k osobní diagnóze deprese u dítěte školního věku, jak ji identifikuje a následně, jak s ní pracuje. Teoretická část bude zaměřena na depresi, její druhy, projevy, příčiny vzniku, ale také na možnosti léčby. Následně v praktické části, pro získání potřebných informací, využiji dotazník, který bude určen pro pedagogické pracovníky 1. i 2. stupně předem vybraných základních škol. Na základě výsledků vyberu několik pedagogických pracovníků a s těmi provedu hloubkové interview. Budu zjišťovat, co je pro ně prioritní při identifikaci, intervenci a následné práci s těmito dětmi. Jak vnímají svoji připravenost pro přímou pedagogickou činnost.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to research the ability of teachers to recognize child depression in school environment. I will be interested in how the teacher makes a personal diagnosis of depression in a school-age child, how he identifies it and how he works with it afterward. The theoretical part will be focused on depression, its types, manifestation, cause of origin, but also on the possible treatment options. Then, in the practical part, I will use a questionnaire designated for predetermined teachers from elementary schools to recieve the necessary information. Based on the results, I will choose a few of them, who knew more about the subject and I will do an in-depth inteview with them. I will try to find out what is their priority while identifying the students with depression and follow-up work with them. How they perceive their readiness for direct educational activities.
Klíčová slova
Deprese, projevy, léčba, deprese u dětí, hloubkové interview
Klíčová slova v angličtině
Depression, symptoms, treatment, depression in children, the in-depth interview
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjistit tvrzené schopnosti učitelů rozpoznat depresi u dítěte ve školním prostředí. Bude mě zajímat, jakým způsobem učitel dochází k osobní diagnóze deprese u dítěte školního věku, jak ji identifikuje a následně, jak s ní pracuje. Teoretická část bude zaměřena na depresi, její druhy, projevy, příčiny vzniku, ale také na možnosti léčby. Následně v praktické části, pro získání potřebných informací, využiji dotazník, který bude určen pro pedagogické pracovníky 1. i 2. stupně předem vybraných základních škol. Na základě výsledků vyberu několik pedagogických pracovníků a s těmi provedu hloubkové interview. Budu zjišťovat, co je pro ně prioritní při identifikaci, intervenci a následné práci s těmito dětmi. Jak vnímají svoji připravenost pro přímou pedagogickou činnost.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to research the ability of teachers to recognize child depression in school environment. I will be interested in how the teacher makes a personal diagnosis of depression in a school-age child, how he identifies it and how he works with it afterward. The theoretical part will be focused on depression, its types, manifestation, cause of origin, but also on the possible treatment options. Then, in the practical part, I will use a questionnaire designated for predetermined teachers from elementary schools to recieve the necessary information. Based on the results, I will choose a few of them, who knew more about the subject and I will do an in-depth inteview with them. I will try to find out what is their priority while identifying the students with depression and follow-up work with them. How they perceive their readiness for direct educational activities.
Klíčová slova
Deprese, projevy, léčba, deprese u dětí, hloubkové interview
Klíčová slova v angličtině
Depression, symptoms, treatment, depression in children, the in-depth interview
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce bude zjistit míru připravenosti pedagogických pracovníků na možný výskyt žáků s depresí, zda ji umějí identifikovat a zvolit vhodný přístup k těmto dětem. Teoretická část bude zaměřena na depresi, její druhy, projevy, příčiny vzniku, ale také na možnou léčbu. Následně v praktické části, pro získání potřebných informací, využiji dotazník, který bude určen pro pedagogické pracovníky 1. i 2. stupně předem vybraných základních škol. Na základě výsledků vyberu několik pedagogických pracovníků, kteří o daném tématu věděli nejvíce, a s těmi provedu hloubkové interview. Budu zjišťovat, co je pro ně prioritní při identifikaci a následné práci s těmito dětmi, a kde je možný potenciál jim rozšířit vědomosti a dovednosti v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce bude zjistit míru připravenosti pedagogických pracovníků na možný výskyt žáků s depresí, zda ji umějí identifikovat a zvolit vhodný přístup k těmto dětem. Teoretická část bude zaměřena na depresi, její druhy, projevy, příčiny vzniku, ale také na možnou léčbu. Následně v praktické části, pro získání potřebných informací, využiji dotazník, který bude určen pro pedagogické pracovníky 1. i 2. stupně předem vybraných základních škol. Na základě výsledků vyberu několik pedagogických pracovníků, kteří o daném tématu věděli nejvíce, a s těmi provedu hloubkové interview. Budu zjišťovat, co je pro ně prioritní při identifikaci a následné práci s těmito dětmi, a kde je možný potenciál jim rozšířit vědomosti a dovednosti v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4826-9
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624
RABOCH, Jiří a Pavel PAVLOVSKÝ. Psychiatrie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-1985-9
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6
Seznam doporučené literatury
DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4826-9
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624
RABOCH, Jiří a Pavel PAVLOVSKÝ. Psychiatrie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-1985-9
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6