Diplomová práce vznikla na základě spolupráce s firmami Messer Eutectic Castolin a Škoda Auto, a.s., které projevily zájem o možné aplikace a nasazení technologií plasmového bodování v oblasti automobilového průmyslu. Práce je zaměřena na porovnání konvenční technologie odporového bodového svařování a nové technologie plasmového bodového svařování. Cílem práce je tak zhodnotit
a posoudit vliv materiálů užívaných v konstrukci karoserie na tyto výše uvedené technologie. Práce je strukturně řazena do šesti kapitol. Kapitoly jedna až čtyři jsou věnovány popisu běžně používaných ocelí, možností jejich spojování, včetně metody plasmového bodování, a odporového bodování, které jsou v této práci stěžejní. Dále se věnuje popisu materiálů použitých v experimentální části. Pátá kapitola obsahuje popis a vyhodnocení strukturních a pevnostních charakteristik dosažených svarů. Šestá kapitola je věnována technickoekonomickému zhodnocení použitých technologií. Závěrečná kapitola shrnuje celou práci a na základě dosažených výsledků poukazuje na možné aplikace obou technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was created on the basis of cooperation with Messer Eutectic Castolin and Škoda Auto, a.s., which showed interest in possible applications and deployment of plasma spotting technologies in the automotive industry. The work is focused on comparison of conventional resistance spot welding technology and new technology of plasma spot welding. The aim of this work is to evaluate and evaluate the influence of materials used in the construction of the body on these above mentioned technologies. The work is structured into six chapters. Chapters one through four are devoted to the description of commonly used steels, the possibilities of joining them, including the method of plasma spotting, and resistance spotting, which are crucial in this work. It also describes the materials used in the experimental section. The fifth chapter contains description and evaluation of structural and strength characteristics of achieved welds. The sixth chapter is devoted to technical-economic evaluation of used technologies. The final chapter summarizes the whole work and, based on the results achieved, points out the possible applications of both technologies.
Diplomová práce vznikla na základě spolupráce s firmami Messer Eutectic Castolin a Škoda Auto, a.s., které projevily zájem o možné aplikace a nasazení technologií plasmového bodování v oblasti automobilového průmyslu. Práce je zaměřena na porovnání konvenční technologie odporového bodového svařování a nové technologie plasmového bodového svařování. Cílem práce je tak zhodnotit
a posoudit vliv materiálů užívaných v konstrukci karoserie na tyto výše uvedené technologie. Práce je strukturně řazena do šesti kapitol. Kapitoly jedna až čtyři jsou věnovány popisu běžně používaných ocelí, možností jejich spojování, včetně metody plasmového bodování, a odporového bodování, které jsou v této práci stěžejní. Dále se věnuje popisu materiálů použitých v experimentální části. Pátá kapitola obsahuje popis a vyhodnocení strukturních a pevnostních charakteristik dosažených svarů. Šestá kapitola je věnována technickoekonomickému zhodnocení použitých technologií. Závěrečná kapitola shrnuje celou práci a na základě dosažených výsledků poukazuje na možné aplikace obou technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was created on the basis of cooperation with Messer Eutectic Castolin and Škoda Auto, a.s., which showed interest in possible applications and deployment of plasma spotting technologies in the automotive industry. The work is focused on comparison of conventional resistance spot welding technology and new technology of plasma spot welding. The aim of this work is to evaluate and evaluate the influence of materials used in the construction of the body on these above mentioned technologies. The work is structured into six chapters. Chapters one through four are devoted to the description of commonly used steels, the possibilities of joining them, including the method of plasma spotting, and resistance spotting, which are crucial in this work. It also describes the materials used in the experimental section. The fifth chapter contains description and evaluation of structural and strength characteristics of achieved welds. The sixth chapter is devoted to technical-economic evaluation of used technologies. The final chapter summarizes the whole work and, based on the results achieved, points out the possible applications of both technologies.
1. Úvod, materiály a technologie, používané v konstrukci karoserie osobního automobilu.
2. Bodové svařování plasmou, základní charakteristika, možnosti aplikací.
3. Návrh experimentu, volba svařovaných materiálů a technologických parametrů procesu svařování.
4. Hodnocení provedených experimentů (metalografie, pevnostní posouzení).
5. Závěrečné technickoekonomické zhodnocení ve vazbě na možnosti aplikace této technologie v konstrukci karoserie osobního automobilu.
6. Závěr a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Úvod, materiály a technologie, používané v konstrukci karoserie osobního automobilu.
2. Bodové svařování plasmou, základní charakteristika, možnosti aplikací.
3. Návrh experimentu, volba svařovaných materiálů a technologických parametrů procesu svařování.
4. Hodnocení provedených experimentů (metalografie, pevnostní posouzení).
5. Závěrečné technickoekonomické zhodnocení ve vazbě na možnosti aplikace této technologie v konstrukci karoserie osobního automobilu.
6. Závěr a doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. KOLEKTIV AUTORŮ. Materiály a jejich svařitelnost, Zeross Ostrava, 1999, 295s.
2. KOLEKTIV AUTORŮ. Svařování kovů v praxi, Verlag Dashöfer, 2009, 2254s.
3. KOVAŘÍK, R. Technologie svařování. Plzeň: FST ZČU, 2008.
4. KOLEKTIV AUTORŮ. Technologie svařování a zařízení. Ostrava: ZEROSS, 2001.
5. LANCASTER, J. F. Metallurgy of welding. 6th ed. Abington, Cambridge: Abington Pub, 1999, 356 s.
Seznam doporučené literatury
1. KOLEKTIV AUTORŮ. Materiály a jejich svařitelnost, Zeross Ostrava, 1999, 295s.
2. KOLEKTIV AUTORŮ. Svařování kovů v praxi, Verlag Dashöfer, 2009, 2254s.
3. KOVAŘÍK, R. Technologie svařování. Plzeň: FST ZČU, 2008.
4. KOLEKTIV AUTORŮ. Technologie svařování a zařízení. Ostrava: ZEROSS, 2001.
5. LANCASTER, J. F. Metallurgy of welding. 6th ed. Abington, Cambridge: Abington Pub, 1999, 356 s.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Uveďte typ aut, na kterých jsou použity TRIP a TWIP oceli uvedené na str. 18 a 20.
2. Vysvětlete, v jakém smyslu je pájení vhodnější oproti svařování (str. 28). opatření, kterým lze
3. Uveďte opatření pro zabránění jevu zůstatkového plynu (viz str. 68).
4. Uveďte, zda je možné svařování ocelových plechů bez ochranných povlaků.
Oponent:
1. Nebylo by vhodné připravit vzorky pro zkoušku na odlup?
2. Jak vypadal vzorek vytvořený technologií bodování, jednalo se o jednoduchý přeplátovaný spoj?
3. Nemohlo při zkoušce tahem docházet ke vzniku zatížení momentem síly?
4. Vykazoval vzorek po roztržení tvarovou deformací?
5. Neměly by se udělat výbrusy přes bodový svar, nafotit a popsat mikrostruktury, případně provézt na výbrusu měření mikrotvrdosti?
6. Mohl by studemt provést komplexní shrnutí výsledků v výsledků včetně diskuze možných vlivů povlaků (Zn-Mg a elektrolytického pozinkování)?