V bakalářské práci se zabýváme problematikou výchovy a výuky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto děti navštěvují mateřskou školu se třídami pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a často se setkávají během inkluzivních chvilek s dětmi z běžné třídy. Objevovala se nedorozumění, které způsobovaly střety mezi dětmi. Cítila jsem potřebu najít způsob jak těmto nedorozuměním a střetům předcházet. Proto jsme si jako cíl práce zvolili využití dramatické výchovy k rozvíjení sociálních vztahů, jazykových dovednosti, téměř všeho, co dítě potřebuje, aby se začlenilo do společnosti. Teoretická část je věnována speciální pedagogice, dramatické výchově a socializaci. V praktické části se zabýváme dramatizací pohádky. Je zde popsán průběh nácviku, kazuistiky a pozorování vybraných dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které se zúčastnily vystoupení. V závěru práce je shrnutí poznatků z pozorování a doporučení pro pedagogy, kteří mají ve své mateřské škole obě skupiny dětí.
Anotace v angličtině
In my bachelor work I deal with problematic of education and upbringing childern with special educational needs. These childern attend nursery school with special classesand theyal sooft enmeet with childern from normal classes. There were problém sthat caused conflicts between childern. I felt need to find theright way how these problém seliminate. Thea imof thesisistouse dramatic education to develop socialrelation ships, languageskill, memory, playing, almosteverythinga childneeds to beable to integrate to society. All childern are playful and imitatetheirheroes. Theoretical part isdevoted to special pedagogy and dramaticunbringing. In practical part wedeal with dramatization offairytale. Hereis described processoftraining, case studies and casuistic ofselected childern whow ere part ofthepeformance. Theconclusionis
a summary of know ledges and suggestion fortea chers who have in thei rnursery school both childern groups like these. Attachementofthisbachelorworkis performance record.
Klíčová slova
mateřská škola, děti, dramatická výchova, speciální pedagogika, integrace, inkluze
V bakalářské práci se zabýváme problematikou výchovy a výuky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto děti navštěvují mateřskou školu se třídami pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a často se setkávají během inkluzivních chvilek s dětmi z běžné třídy. Objevovala se nedorozumění, které způsobovaly střety mezi dětmi. Cítila jsem potřebu najít způsob jak těmto nedorozuměním a střetům předcházet. Proto jsme si jako cíl práce zvolili využití dramatické výchovy k rozvíjení sociálních vztahů, jazykových dovednosti, téměř všeho, co dítě potřebuje, aby se začlenilo do společnosti. Teoretická část je věnována speciální pedagogice, dramatické výchově a socializaci. V praktické části se zabýváme dramatizací pohádky. Je zde popsán průběh nácviku, kazuistiky a pozorování vybraných dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které se zúčastnily vystoupení. V závěru práce je shrnutí poznatků z pozorování a doporučení pro pedagogy, kteří mají ve své mateřské škole obě skupiny dětí.
Anotace v angličtině
In my bachelor work I deal with problematic of education and upbringing childern with special educational needs. These childern attend nursery school with special classesand theyal sooft enmeet with childern from normal classes. There were problém sthat caused conflicts between childern. I felt need to find theright way how these problém seliminate. Thea imof thesisistouse dramatic education to develop socialrelation ships, languageskill, memory, playing, almosteverythinga childneeds to beable to integrate to society. All childern are playful and imitatetheirheroes. Theoretical part isdevoted to special pedagogy and dramaticunbringing. In practical part wedeal with dramatization offairytale. Hereis described processoftraining, case studies and casuistic ofselected childern whow ere part ofthepeformance. Theconclusionis
a summary of know ledges and suggestion fortea chers who have in thei rnursery school both childern groups like these. Attachementofthisbachelorworkis performance record.
Klíčová slova
mateřská škola, děti, dramatická výchova, speciální pedagogika, integrace, inkluze
1.Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace).
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1.Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace).
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
CÍLKOVÁ, Eva a Irena HŘÍBKOVÁ. Děti hrají divadlo: scénáře pohádkových her a příběhů pro děti od 4 do 12 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5.
KLIMENT, Pavel. Základy psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-244-0515-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly [online]. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010 [cit. 2018-09-22]. Skripta. ISBN 978-80-7414-273-4.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika [online]. Praha: Grada, 2007 [cit. 2018-09-22]. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1733-3.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
CÍLKOVÁ, Eva a Irena HŘÍBKOVÁ. Děti hrají divadlo: scénáře pohádkových her a příběhů pro děti od 4 do 12 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5.
KLIMENT, Pavel. Základy psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-244-0515-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly [online]. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010 [cit. 2018-09-22]. Skripta. ISBN 978-80-7414-273-4.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika [online]. Praha: Grada, 2007 [cit. 2018-09-22]. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1733-3.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.