Bakalářská práce se zabývá historickým průzkumem legislativy v Československu, jenž pojednává o předškolním vzdělávání od konce druhé světové války roku 1945 po sametovou revoluci roku 1989. Teoretická část je nejprve zaměřena na seznámení s předškolním vzděláváním a základními pojmy. Následně je v ní stručně popsána historie Československa mezi lety 1945 a 1989. Konečně teoretická část popisuje zjednodušeně legislativní proces a historii parlamentarismu v Československu. Praktická část popisuje vývoj československého předškolního vzdělávání v podobě legislativních proměn. Je rozdělena do několika časových období, které byly definovány na základě politických změn a vzniku nových školských zákonů. V každém období jsou sledovány změny v programech a osnovách pro MŠ a vývoj pohledu na vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis follows up historical research of preschool education legislation in Czechoslovakia from the end of World War II in 1945 till the Velvet Revolution in 1989. Theoretical part starts with basics of preschool education and its basic technical terms. Then the theoretical part briefly describes history of Czechoslovakia from 1945 till 1989 and finally it describes basics of legislative process and history of parliamentarism in Czechoslovakia. Practical part describes development of preschool education in legislative changes in Czechoslovakia. The practical part is divided to few different time periods which were defined by political changes and the creation of new school laws. There are also monitored changes in the programs and curricula and changes of the view on the education of pedagogical staff in each time period.
Klíčová slova
legislativa, předškolní vzdělávání, předškolní pedagogika, dějiny Československa, vzdělání pedagogů
Klíčová slova v angličtině
legislation, preschool education, preschool pedagogy, history of Czechoslovakia, education of teachers
Rozsah průvodní práce
74 s. (125 141 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá historickým průzkumem legislativy v Československu, jenž pojednává o předškolním vzdělávání od konce druhé světové války roku 1945 po sametovou revoluci roku 1989. Teoretická část je nejprve zaměřena na seznámení s předškolním vzděláváním a základními pojmy. Následně je v ní stručně popsána historie Československa mezi lety 1945 a 1989. Konečně teoretická část popisuje zjednodušeně legislativní proces a historii parlamentarismu v Československu. Praktická část popisuje vývoj československého předškolního vzdělávání v podobě legislativních proměn. Je rozdělena do několika časových období, které byly definovány na základě politických změn a vzniku nových školských zákonů. V každém období jsou sledovány změny v programech a osnovách pro MŠ a vývoj pohledu na vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis follows up historical research of preschool education legislation in Czechoslovakia from the end of World War II in 1945 till the Velvet Revolution in 1989. Theoretical part starts with basics of preschool education and its basic technical terms. Then the theoretical part briefly describes history of Czechoslovakia from 1945 till 1989 and finally it describes basics of legislative process and history of parliamentarism in Czechoslovakia. Practical part describes development of preschool education in legislative changes in Czechoslovakia. The practical part is divided to few different time periods which were defined by political changes and the creation of new school laws. There are also monitored changes in the programs and curricula and changes of the view on the education of pedagogical staff in each time period.
Klíčová slova
legislativa, předškolní vzdělávání, předškolní pedagogika, dějiny Československa, vzdělání pedagogů
Klíčová slova v angličtině
legislation, preschool education, preschool pedagogy, history of Czechoslovakia, education of teachers
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018. V teoretické části popíšeme dějiny Československa od roku 1945 do roku 1989. Historii parlamentarismu a ústavnosti Československa od roku 1945 do roku 1989. Vývoj Československého předškolního vzdělávání s ohledem na politicko-kulturní dění mezi roky 1945 a 1989. Výčet a popis legislativních změn (zákony, vyhlášky, nařízení vlády atd.) Československa mezi rokem 1945 a 1989.
Ve výzkumné části popíšeme metodologii pedagogicko-historikého výzkumu, stanovíme cíl práce i výzkumné otázky. Na základě analýzy primárních a sekundárních pramenů popíšeme vývoj legislativy předškolního vzdělávání v letech 1945 až 1989. Získané závěry uvedeme do kontextu současné edukační reality předškolního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018. V teoretické části popíšeme dějiny Československa od roku 1945 do roku 1989. Historii parlamentarismu a ústavnosti Československa od roku 1945 do roku 1989. Vývoj Československého předškolního vzdělávání s ohledem na politicko-kulturní dění mezi roky 1945 a 1989. Výčet a popis legislativních změn (zákony, vyhlášky, nařízení vlády atd.) Československa mezi rokem 1945 a 1989.
Ve výzkumné části popíšeme metodologii pedagogicko-historikého výzkumu, stanovíme cíl práce i výzkumné otázky. Na základě analýzy primárních a sekundárních pramenů popíšeme vývoj legislativy předškolního vzdělávání v letech 1945 až 1989. Získané závěry uvedeme do kontextu současné edukační reality předškolního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
1) CACH J.;VÁŇOVÁ R.: Život dílo pedagoga a reformátora školství. In časopis pedagogika, odborná stať,2000 [online]. 2) ČORNEJ P.: Historie českých zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999. ISBN 80-7200-346-1; 3) KOJZAR J.: Jednotná škola a Zdeněk Nejedlý. In časopis Pedagogika,1973, 4) KNAPÍK J.: Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7510-057-3; 5) OPRAVILOVÁ E.; KROPÁČKOVÁ J.: Předškolní pedagogika. Pardubice: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8; 6) PRŮCHA J.: Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-262-0403-9; 7) PRŮCHA J.: Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.; 8) SOUKUPOVÁ A.: Mateřské školy v ČSSR. Ústav školských informací při MŠ ČSR. Praha UJEP UL: 1985. ISBN neuvedeno; 9) ŠMELOVÁ E.: Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn; teorie a praxe II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1373-6; 10) ŠMELOVÁ E.: Ohlédnutí do historie předškolní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2238-1;
Seznam doporučené literatury
1) CACH J.;VÁŇOVÁ R.: Život dílo pedagoga a reformátora školství. In časopis pedagogika, odborná stať,2000 [online]. 2) ČORNEJ P.: Historie českých zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999. ISBN 80-7200-346-1; 3) KOJZAR J.: Jednotná škola a Zdeněk Nejedlý. In časopis Pedagogika,1973, 4) KNAPÍK J.: Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7510-057-3; 5) OPRAVILOVÁ E.; KROPÁČKOVÁ J.: Předškolní pedagogika. Pardubice: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8; 6) PRŮCHA J.: Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-262-0403-9; 7) PRŮCHA J.: Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.; 8) SOUKUPOVÁ A.: Mateřské školy v ČSSR. Ústav školských informací při MŠ ČSR. Praha UJEP UL: 1985. ISBN neuvedeno; 9) ŠMELOVÁ E.: Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn; teorie a praxe II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1373-6; 10) ŠMELOVÁ E.: Ohlédnutí do historie předškolní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2238-1;