Bakalářská práce se zabývá sebepojetím školní úspěšnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktníh na základní škole. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části práce jsou uvedeny pojmy související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, sebepojetím a školní úspěšností. Dále je vysvětlena charakteristika žáka v období středního školního věku a základní klasifikace specifických poruch učení. Pro empirickou část práce byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu, který byl realizován pomocí standardizovaného dotazníku "Sebepojetí školní úspěšnosti dětí - SPAS". Výzkumný vzorek tvořili žáci 4. a 5. třídy. Cílem výzkumné studie je porovnat sebepojetí školní úspěšnosti u žáků se specifickými poruchami učení a u žáků intaktních. Výsledná zjištění budou sloužit jako základní informace pro pedagogy, ředitele školských zařízení a pro rodiče dětí se specifickými poruchami učení a dětí intaktních.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the self-concept of school success of pupils with special educational needs and pupils intact at elementary school. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the theoretical part of the thesis there are concepts related to the education of pupils with special educational needs, self-concept and success. Furthermore, the characteristics of the pupil in middle school age and the basic classification of specific learning disorders are explained. For the empirical part of the work was chosen the method of quantitative research, which was realized using a standardized questionnaire "Self-concept of school success of children - SPAS". The research sample consisted of pupils of the 4th and 5th class. The aim of the research study is to compare self-concept of school success in pupils with specific learning disabilities and in intact pupils. The resulting findings will serve as basic information for educators, directors of school facilities and for parents of children with specific learning disabilities and intact children.
Klíčová slova
sebepojetí, specifické poruchy učení, školní úspěšnost, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
self-identity, specific learning disorders, school success, a pupil with special educational needs
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sebepojetím školní úspěšnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktníh na základní škole. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části práce jsou uvedeny pojmy související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, sebepojetím a školní úspěšností. Dále je vysvětlena charakteristika žáka v období středního školního věku a základní klasifikace specifických poruch učení. Pro empirickou část práce byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu, který byl realizován pomocí standardizovaného dotazníku "Sebepojetí školní úspěšnosti dětí - SPAS". Výzkumný vzorek tvořili žáci 4. a 5. třídy. Cílem výzkumné studie je porovnat sebepojetí školní úspěšnosti u žáků se specifickými poruchami učení a u žáků intaktních. Výsledná zjištění budou sloužit jako základní informace pro pedagogy, ředitele školských zařízení a pro rodiče dětí se specifickými poruchami učení a dětí intaktních.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the self-concept of school success of pupils with special educational needs and pupils intact at elementary school. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the theoretical part of the thesis there are concepts related to the education of pupils with special educational needs, self-concept and success. Furthermore, the characteristics of the pupil in middle school age and the basic classification of specific learning disorders are explained. For the empirical part of the work was chosen the method of quantitative research, which was realized using a standardized questionnaire "Self-concept of school success of children - SPAS". The research sample consisted of pupils of the 4th and 5th class. The aim of the research study is to compare self-concept of school success in pupils with specific learning disabilities and in intact pupils. The resulting findings will serve as basic information for educators, directors of school facilities and for parents of children with specific learning disabilities and intact children.
Klíčová slova
sebepojetí, specifické poruchy učení, školní úspěšnost, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
self-identity, specific learning disorders, school success, a pupil with special educational needs
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat sebepojetím žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktních. Práce se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část se bude zabývat vysvětlením pojmů žák se speciálními vzdělávacími potřebami a intaktní dítě, dále tématem specifických poruch učení a jejich klasifikací. Bude uvedena i charakteristika žáka v období mladšího školního věku a vymezen pojem sebepojetí a další informace vztahující se k danému tématu.
Praktická část se bude zabývat kvantitativním šetřením, metodou standardizovaného dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti dětí - SPAS (Z. Matějček, M. Vágnerová, 1992). V praktické části bude prezentována vlastní výzkumná studie a následná komparace získaných dat. Výzkumu by se zúčastnili žáci 4. a 5. třídy ZŠ.
Cílem práce bude zjistit, jak vnímají sami sebe žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci intaktní. Cílem výzkumné studie bude porovnat sebepojetí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktních. Získané výsledky budou poskytnuty učitelům základní školy, na které se uskuteční výzkumné šetření. Získané informace mohou být zajímavé jak pro rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí intaktních, tak pro pedagogy a ředitele školských zařízení.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat sebepojetím žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktních. Práce se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část se bude zabývat vysvětlením pojmů žák se speciálními vzdělávacími potřebami a intaktní dítě, dále tématem specifických poruch učení a jejich klasifikací. Bude uvedena i charakteristika žáka v období mladšího školního věku a vymezen pojem sebepojetí a další informace vztahující se k danému tématu.
Praktická část se bude zabývat kvantitativním šetřením, metodou standardizovaného dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti dětí - SPAS (Z. Matějček, M. Vágnerová, 1992). V praktické části bude prezentována vlastní výzkumná studie a následná komparace získaných dat. Výzkumu by se zúčastnili žáci 4. a 5. třídy ZŠ.
Cílem práce bude zjistit, jak vnímají sami sebe žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci intaktní. Cílem výzkumné studie bude porovnat sebepojetí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktních. Získané výsledky budou poskytnuty učitelům základní školy, na které se uskuteční výzkumné šetření. Získané informace mohou být zajímavé jak pro rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí intaktních, tak pro pedagogy a ředitele školských zařízení.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 369 s. ISBN 978-80-210-4736-5.
ČERNÁ, Marie, Jaroslav ŠTUMA, Olga ZELINKOVÁ, Pavel STRNAD a Zdeněk ŽLAB. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 224 s. ISBN 80-7184-880-8.
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. ? 2006, 2007. Vývojová psychologie 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. s. 368. ISBN 80-247-1284-9.
POLEDŇOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 133 s. ISBN 978-80-210-5085-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 80-246-0181-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. s. 531. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZELINKOVÁ, Olga, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Poruchy učení:dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: H, 2003, 263 s. ISBN 80-717-8800-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 369 s. ISBN 978-80-210-4736-5.
ČERNÁ, Marie, Jaroslav ŠTUMA, Olga ZELINKOVÁ, Pavel STRNAD a Zdeněk ŽLAB. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 224 s. ISBN 80-7184-880-8.
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. ? 2006, 2007. Vývojová psychologie 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. s. 368. ISBN 80-247-1284-9.
POLEDŇOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 133 s. ISBN 978-80-210-5085-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 80-246-0181-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. s. 531. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZELINKOVÁ, Olga, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Poruchy učení:dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: H, 2003, 263 s. ISBN 80-717-8800-7.