ÚVOD
Bakalářská práce se zaměřuje na využití reminiscenční (vzpomínkové) terapie
v ergoterapeutické intervenci u seniorů. Teoretická část se zabývá stářím, kvalitou života
v tomto období, aktivizacemi seniorů, ergoterapií a reminiscenční terapií obecně. Druhá část
se věnuje praktickému využití vzpomínání u klienta žijícího v domově pro seniory.
CÍL PRÁCE
Zjistit, zda propojením oboru ergoterapie s reminiscenční terapií v ergoterapeutické
intervenci lze dosáhnout pozitivních výsledků v podobě zlepšení celkového stavu seniora.
METODIKA
Navržení krátkodobého ergoterapeutického plánu s využitím kreativní formy
vzpomínání, na základě testování soběstačnosti, kognitivních funkcí, deprese, změněných
schopností seniora, jemné motoriky, úchopů, pozorování a semistrukturovaných rozhovorů.
VÝSLEDKY
Zhodnocení výsledků ergoterapeutické intervence s využitím reminiscenční terapie
porovnáním vstupního a výstupního vyšetření, grafickým znázorněním. Návrh dalšího využití
reminiscence v dlouhodobém ergoterapeutickém plánu.
ZÁVĚR
Zamyšlení se nad výsledkem ergoterapeutické intervence, přístupem společnosti ke
kvalitnímu prožití stáří, doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
BACKGROUND
Bachelor's thesis focuses on use reminiscence therapy (remembering therapy) in
occupational therapy with seniors. Theoretical part relate to old age, quality of life in this
time, activation of seniors, occupational therapy and reminiscence therapy generally. The
second part devote to practical use of remembering with a client, who live in retirement home.
AIM
To find out if the combination of occupational therapy with reminiscence therapy in
occupational intervention can achieve positive results in the form of improvement of the
general condition of the elderly.
METHODS
Designing short-term occupational therapy plan with use creative form of
remembering, through testing of self-sufficiency, cognitive functions, depression, changed
senior's abilities, fine motorics, grips, monitoring and semistructurated interviews.
RESULTS
Evaluation of the results of occupational therapy intervention with use reminiscence
therapy by comparing the entry and output examination, graphic representation. Suggestion of
next use of reminiscence in long-term occupational therapy plan.
CONCLUSION
Reflection on the result of occupational therapy intervention, the company's approach
to quality of life in old age, recommendations for practice.
Cognitive rehabilitation, occupational therapy, old age, remembering,
reminiscence therapy.
Rozsah průvodní práce
63 s. + 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ÚVOD
Bakalářská práce se zaměřuje na využití reminiscenční (vzpomínkové) terapie
v ergoterapeutické intervenci u seniorů. Teoretická část se zabývá stářím, kvalitou života
v tomto období, aktivizacemi seniorů, ergoterapií a reminiscenční terapií obecně. Druhá část
se věnuje praktickému využití vzpomínání u klienta žijícího v domově pro seniory.
CÍL PRÁCE
Zjistit, zda propojením oboru ergoterapie s reminiscenční terapií v ergoterapeutické
intervenci lze dosáhnout pozitivních výsledků v podobě zlepšení celkového stavu seniora.
METODIKA
Navržení krátkodobého ergoterapeutického plánu s využitím kreativní formy
vzpomínání, na základě testování soběstačnosti, kognitivních funkcí, deprese, změněných
schopností seniora, jemné motoriky, úchopů, pozorování a semistrukturovaných rozhovorů.
VÝSLEDKY
Zhodnocení výsledků ergoterapeutické intervence s využitím reminiscenční terapie
porovnáním vstupního a výstupního vyšetření, grafickým znázorněním. Návrh dalšího využití
reminiscence v dlouhodobém ergoterapeutickém plánu.
ZÁVĚR
Zamyšlení se nad výsledkem ergoterapeutické intervence, přístupem společnosti ke
kvalitnímu prožití stáří, doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
BACKGROUND
Bachelor's thesis focuses on use reminiscence therapy (remembering therapy) in
occupational therapy with seniors. Theoretical part relate to old age, quality of life in this
time, activation of seniors, occupational therapy and reminiscence therapy generally. The
second part devote to practical use of remembering with a client, who live in retirement home.
AIM
To find out if the combination of occupational therapy with reminiscence therapy in
occupational intervention can achieve positive results in the form of improvement of the
general condition of the elderly.
METHODS
Designing short-term occupational therapy plan with use creative form of
remembering, through testing of self-sufficiency, cognitive functions, depression, changed
senior's abilities, fine motorics, grips, monitoring and semistructurated interviews.
RESULTS
Evaluation of the results of occupational therapy intervention with use reminiscence
therapy by comparing the entry and output examination, graphic representation. Suggestion of
next use of reminiscence in long-term occupational therapy plan.
CONCLUSION
Reflection on the result of occupational therapy intervention, the company's approach
to quality of life in old age, recommendations for practice.
Cognitive rehabilitation, occupational therapy, old age, remembering,
reminiscence therapy.
Zásady pro vypracování
1. Vypracování literárních rešerší, shrnujících využití reminiscenční terapie u seniorů.
2. Kineziologický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence (vstupní a výstupní vyšetření: hodnocení ADL, kognitivních funkcí, kvality života, škála deprese).
3. Stanovení a realizace krátkodobého plánu ergoterapie (konkrétní popis reminiscenční aktivity: výroba reminiscenčního kufru/boxu).
4. Porovnání vyšetřených hodnot (vstupního a výstupního vyšetření), zhodnocení krátkodobého plánu.
5. Návrh dlouhodobého plánu ergoterapie, na základě výsledků aplikované reminiscenční terapie.
6. Konzultace s vedoucím práce.
7. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Vypracování literárních rešerší, shrnujících využití reminiscenční terapie u seniorů.
2. Kineziologický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence (vstupní a výstupní vyšetření: hodnocení ADL, kognitivních funkcí, kvality života, škála deprese).
3. Stanovení a realizace krátkodobého plánu ergoterapie (konkrétní popis reminiscenční aktivity: výroba reminiscenčního kufru/boxu).
4. Porovnání vyšetřených hodnot (vstupního a výstupního vyšetření), zhodnocení krátkodobého plánu.
5. Návrh dlouhodobého plánu ergoterapie, na základě výsledků aplikované reminiscenční terapie.
6. Konzultace s vedoucím práce.
7. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BOLOMSKÁ, B. a N. ŠPATENKOVÁ, 2011. Reminiscenční terapie. vyd. Praha: Galén. ISBN: 978-80-7262-711-0.
DVOŘÁČKOVÁ, D. a V. HOLCZEROVÁ, 2013. Volnočasové aktivity pro seniory. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-4697-5.
JANEČKOVÁ, H. a M. VACKOVÁ, 2010. Reminiscence. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-581-3.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ a L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-807367-583-7.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2699-1.
Seznam doporučené literatury
BOLOMSKÁ, B. a N. ŠPATENKOVÁ, 2011. Reminiscenční terapie. vyd. Praha: Galén. ISBN: 978-80-7262-711-0.
DVOŘÁČKOVÁ, D. a V. HOLCZEROVÁ, 2013. Volnočasové aktivity pro seniory. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-4697-5.
JANEČKOVÁ, H. a M. VACKOVÁ, 2010. Reminiscence. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-581-3.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ a L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-807367-583-7.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2699-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Využití reminiscenční terapie v ergoterapii". Cílem studentky bylo zjistit, zda lze propojením oboru ergoterapie a reminiscenční terapie v ergoterapeutické intervenci dosáhnout pozitivních výsledků v podobě zlepšení celkového stavu seniora. Práci studentka rozdělila do dvou částí. V teoretické části se studentka zabývala stářím, kvalitou života v tomto období, aktivizacemi seniorů, ergoterapií a reminiscenční terapií obecně. V hlavní části se věnovala využití vzpomínání u klienta v domově pro seniory. Metodikou kterou studentka použila bylo navržení krátkodobého ergoterapeutického plánu, při kterém využila kreativní formy vzpomínání, na základě testování soběstačnosti, kognitivních funkcí, jemné motoriky, úchopů, pozorování a semistrukturovaných rozhovorů. Na závěr zhodnotila studentka výsledky vstupního a výstupního vyšetření a graficky jej znázornila. Také navrhla další využití reminiscence v dlouhodobém ergoterapeutickém plánu.
+ otázky vedoucího práce:
1. Sama zmiňujete, že by výsledky mohly být prokazatelnější a více zpracovatelné, kdyby se jednalo o vícečlennou, rozmanitější skupinu s intenzivnějším průběhem terapie. Mohla byste to vysvětlit?
+ otázky oponenta:
1. Zhodnoťte přínos reminiscenční terapie pro ergoterapii. Charakterizujte cíle takto vedené ergoterapie.
2. Jak se pracuje v reminiscenční terapii s negativními vzpomínkami?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.